H Husqvarna220Ac skrev:
Vad hjälper det? När mätarsäkring är på 25A, och vart skulle den energin ta vägen..? Skulle höja växelriktaren till 19kw, det funkar utan problem, samt att huset tar även energi.
Har nu TS som det verkar effekt upp mot 25 kW tillgänglig dessutom bruttomätning så är det utmärkt om det går att köra delad produktions-, konsumtionssäkring.
 
Nytt för mig..låter lite underligt dock
 
Även vinterdagar får jag toppar. Har golvvärme och luftvärmepumpar. Förbruka 28.000 Kw.tidigare
Då tycker jag att det är en begränsning när cellerna ger 23-26 Kw och jag bar kan nyttja 17,2 kw som jag nu kan ta ut. Någon mätare vid huvudsäkringarna måste styra vad växellikriktaren skall släppa ut.
 
Varför är den ställt så lågt som 17.2kw.???
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur menar du? Sladden är säkrad 35A i skåpet på gatan, och huvudsäkringarna är 25A, annars måste det säkras upp om man ska trycka ut mer..
Det säkras eller stärks upp ja, men TS abonnemang blir samma som behövs utan någon lokalgenerering som sol här. Och den större mätar/servissäkringen tex 35-50 A kommer inte betalas enligt tariff för vanligt uttagsabonnemang.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Nytt för mig..låter lite underligt dock
Ja men så är det på många ställen inget konstigt särskilt om nätet distributionen är uppdaterad så det inte krävs direkt mycket för att få till det. Ska vid tillfälle lägga upp lite kring en anläggning på 34 kW som är utförd så där jag hjälpt till med lite hobbyinstallation.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför är den ställt så lågt som 17.2kw.???
25x3x230=17250
 
S SPR skrev:
25x3x230=17250
Vad är din nominella effekt både på panel och omformarsidan? Verkar ju som om du har lite mer att gå på med. Hur har dimensioneringen blivit så, du är väl fortfarande nettokonsument?
 
Som mikroproducent har man väl inte separata säkringar för köp och sälj. Är det inte det som är en del av definitionen?
 
D Daniel 109 skrev:
Som mikroproducent har man väl inte separata säkringar för köp och sälj. Är det inte det som är en del av definitionen?
Ja en del av definitionen som att det är en utvidgning av ett uttagsabonnemang max 63 A, 43 kW i en anslutningspunkt man håller sig inom som mikroproducent. Som ytterligare möjlighet inom ramen finns då metoden att mätningen säkras tex 35 A där man som ren konsument hade valt tex 20 A och denna sk konsumtionssäkring bestämmer då tariffen inte 35 A. Produktionen ansluts sen via egen säkring parallellt med konsumtionen och före mätaren och där får man då mata ut mer än sina 20 A som betalas för tex i detta fallet upp till 35 A.

Normalt i solfallet strider det ju lite mot hur anläggningar normalt läggs ut och man borde hamna nära nettoproduktion men trots allt är det inte helt ovanligt med den lösningen. TS verkar ju ha effekterna så åtminstone under något driftfall givetvis dumt att inte kunna dra nytta av effekten man har installerad.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Har du någon källa på att man kan göra så? Är det generellt eller något enstaka nätbolag?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du någon källa på att man kan göra så? Är det generellt eller något enstaka nätbolag?
Det bygger på tolkningar av ellagen i sina senare former där detta blivit aktuellt, sen går det som rekommendation inom organisationen Energiföretagen så säkert inte sällsynt med möjligheten. Tex Eon som inte obetydlig aktör som nätägare har det så. Även senare utgåva av standard för mätarskåp tar upp kopplingen så det ligger fast även i det ledet.

Givetvis en mindre bråkdel av alla som numera installerat solceller som har det så eller ens behöver gå in på det sett till sin dimensionering.
 
Jag förstår inte hur det kan vara så mycket som är luddigt när det gäller de här bitarna. Det borde vara tydligt definierat vad som gäller. Men det tycks tyvärr inte vara ovanligt.
 
GK100 GK100 skrev:
Vad är din nominella effekt både på panel och omformarsidan? Verkar ju som om du har lite mer att gå på med. Hur har dimensioneringen blivit så, du är väl fortfarande nettokonsument?
SolarEdge 25kW 3-fas växelriktare. Cellerna Max 26,7 kwp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.