Tja, har det hänt något på pof-fronten? Läste för ett halvår sedan att det var det senaste inom byggnadsinstallationer och att skarvning skulle kunna ske utan väldigt dyra verktyg samt att prestanda skulle vara åtminstone Gbit upp till hundra meter.

Någon som kan förklara dagsläget? Det verkar ju smidigt att installera i befintliga hus. Fast PoP (Power over POF) blir ju svårt att ordna så kanske mindre lämpligt för kameror.
 
Upp till ca 100 meter kan man ju dra vanlig TP-kabel och köra Gigabit på. Med fiber behöver man konverter eller dyl i båda ändar. Vad skulle man vinna på denna lösning?
 
Galvanisk isolation.
 
martin43 martin43 skrev:
Galvanisk isolation.
Vid ljud täkner du? Där är jag absolut med. Från enhet till förstärkare, men det brukar ju inte vara så långa avstånd då. Nu tolkar jag användningen att vara för nätverk.
 
Kan ju finnas en poäng med galvanisk isolation om man drar mellan olika elcentraler eller hus. Men jag gissar att då vanlig fiber används i så stora mängder att priset på de sakerna är rimliga blir det svårt att få ner POF till de priserna även om skarvning och kontraktering är dyrare. Finns ju många här som skriver om att de köpt färdig kontrakterad fiber och SFPer för relativt låga summor. Och SFP av något specialtyp behövs ju för POF också eller använder den standard Multimod SFP?
 
Ethernet har linjetrafos i varje ända, så galvanisk åtskild blir det, men inte så det klarar åska. Bara några tusen volt typ.

Är man audiofel kan man väl använda guldförgyllda RJ45 från tex Supra
Guldförgylld Supra RJ45 CAT7-kontakt mot vit bakgrund, visas på en webshop-sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill man köra plastfiber behöver man ha en adapter till ethernet som kräver strömförsörjning. Prylarna finns om man nöjer sig med 100Mbit/s.
 
Jag menade isolation i bemärkelsen "åskskydd" t.ex. mellan hus och garage, för nätverket.
 
Tänkte om det bara handlade om musikspelare/fileserver så ökar nöjdhetsfaktorn med lite guldkontakter av hög klass. ;)

Tekniskt klarar POF upp til 200m 100Mbit/s eller 5-50m 1Gbit/s beroende på prylar och fiber.

Jag skapade ju en tråd, POF bredband för gamla hus, men intresset var iskallt här på BH...
Då tror jag det fanns lite adaptrar etc på tyska Conrad för max 100Mbit/s som är borta nu.

Nu finns dock ett POF kit med 20m plastfiber inkl fibersax för 2500kr, men med det är lite leveranstid. Länk
Fuba WebFiber Set 110 ljusledar-adapter-set PoF inkluderar en fibersax, rulle med vit kabel och två vita adaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns lösa adaptrar också som ska klara 1Gbit/s upp till 50m, men 50m POF kostar 1590kr.
Men man slipper ju svetsa fiber...

Ska man dra fiber mellan två hus kanske man ska satsa på förkontakterad LC fiber och konverter med SFP modul. Det blir inte speciellt dyrt och en ensam LC kontakt är inte så stor utan att den går att få igenom rör/slang. Kanske 1/3 del av priset för kittet ovan.

Att ethernet inte klarar åska har jag erfarenhet av från förra huset. Hade ADSL då...
 
Redigerat:
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Hej!

Kul att diskussionen har kommit igång.

Nej, det sanna skälet att jag tittar på pof är att jag vill kunna dra i Tv-rör för att smidigt kunna gå mellan våningsplan. Har TV-kabel nu men skulle vilja dra data och kabel för larm (Siemens Spc X-bus) i samma rör och då blir det trångt.

Sedan vid utanpåliggande dragning blir det snyggare med tunn kabel och man klarar sig med att borra mindre hål. Radierna blir dock ett problem och man måste skaffa skarvutrustning men jag har för mig att den var rätt billig på pof.
 
Räcker inte pof’s böjradie på 2cm?
Behöver du skarva pof fibern?

Vad är det för kabel till Spec x-bus?
Får du inte plats med en Cat6 Slim?

Jag klamrade ”Cat6 Flat” här om veckan, men bara en kort bit längs en dörrpost. Kabelns som inte borde fungera och inte finnas eftersom den ej är symetrisk. Fick en patchkabel med min Telldus ZNet V2.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Räcker inte pof’s böjradie på 2cm?
Behöver du skarva pof fibern?

Vad är det för kabel till Spec x-bus?
Får du inte plats med en Cat6 Slim?

Jag klamrade ”Cat6 Flat” här om veckan, men bara en kort bit längs en dörrpost. Kabelns som inte borde fungera och inte finnas eftersom den ej är symetrisk. Fick en patchkabel med min Telldus ZNet V2.
Jo kan fungera. Men huset är från 1974 och TV-röret är VP15 och jag vill gärna få in en CAT5 för SPC X-bus, samt en 4-ledare för MODBUS till hemautomation också.

Hur tjock är Cat6 slim?

Finns andra dragningar som fungerar men jag är mest nyfiken på om pof hade varit enkelt. Sedan har jag hålkälslist mellan vägg och tak i samtliga rum och där döljer du lätt ett fiberparvmen Cat6 är svårare.
 
Gigamedia Cat6 X-Slim U/UTP HF R100 Ø5,3mm, länk
 
Det där är en kanonkabe, den är lätt att dra. Har efterdragit den i huset. Bara flexslang överallt. Går bra att dra in två i samma rör.
 
Det man kan göra med POF är att dra den i elrör, men i övrigt löser inte produkten något problem tillräckligt bra och billigt. Man kan oftast klara sig med kablat. Jag har t ex lyckats dra 3st cat 5e kablar i ett vp16 rör, vanligtvis så ryms 2 st men bara man är lite klurig så går det oftast att hitta lite kreativa lösningar.

Om man t ex klarar sig med 100mbit så behöver man bara använda 2 par i en cat5e/6 kabel. Ett alternativ kan ju vara att se om en multiparkabel skulle fungera (liknande denna https://www.amazon.com/CAT6-QUADSHIELD-CABLED-feet-Made/dp/B0042L3CTY).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.