Hej!

Har inte så mycket erfarenhet av att bygga, så jag tänkte fråga er här inne vad ni tror. Jag ska bygga ut mitt garage och vill då ha en garageport på långsidan av garaget. portöppningen ska vara 2400mm vilket gör att 1 takstol kommer att ligga i mitten på garageporten. Hur stor dimension kommer behövas på bärlinan över porten?
Jag hade tänkt att regla med 45x120. Bor uppe i Örnsklöldsvik med en snözone på 3,5.
Taketslutning är på 27grader.

Har försökt att titta lite på träguiden men förstår inte riktigt.
 
  • Interiör av ett garage under konstruktion med markerad framtida placering av garageport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det va en bra beräkningsmall. Jag kunde inte hitta den. Programmet rekommenderar 90x90 limträpelare samt 115x180 lämträbalk.
Kan man spika ihop säg 3 st 45x120 och ha dom som pelare eller blir dom svagare än en limträ på 90x90?
 
Limträbalk har ju en garanterad brottstyrka. Det finns inga kvistar eller annat som kan försvaga konstruktionen. Ju större taklutning desto mindre snö lägger sig på konstruktionen. Vad du använder för dimension på regelvirke avgör vilket centrumavstånd och val av konstruktion du måste ha. Det finns en hel del guider. Personligen skulle jag aldrig använda mig av 90x90. Men som sagt det handlar om konstruktionen.
 
Bärlinan skall ha samma dimension som de stående reglarna. Takstolen har sin tyngd mot regeln. Viktigt att den har fullt stöd där.
 
tack för inputen. Jag använde ett program som generera fram dessa mått. Men det är ju som du säger lite konstigt att rekommendera en pelare som är 90x90 medans själva bärlinan är 115x180. kanske kör på en pelare med måtten 115x115
 
Om det bara är 1 takstol som med sin ena ände skall vila på balken ovanför öppningen så blir det bara en punktlast på balken. I denna form av tillämpning klarar en 115x180 mm limträbalk ca 15 kN. Det kan vara rimligt om takstolarnas c/c avstånd är 1200 mm och garaget inte är bredare än ca 6 meter. Stolparnas höjd påverkar bärförmågan. Är de väsentligt högre än 2,5 meter är det en faktor att ta hänsyn till. Bärförmågan avtar exponentiellt med höjden.
 
Takstolarna kommer på 1200mm c/c. Takhöjden är 2,5meter och bredden på garaget är 7,2 meter
 
Du kan aldrig bygga överdimensionerad. Bara i underkant. Eftersom det är snözon nästan 4 så behövs taket orka 4 KN per m2. Det jag reagerar på är att fackverken inte går ett snäpp till åt vardera håll med tanke på att det blir så mycket stabilare och mindre press utåt på bärlinan. Men det är väl någon som räknat på det där att det skall räcka. Det kan man kompensera förvisso.
 
Är det självbärande plåt?
 
vad innebär självbärande plåt?
 
det är vanlig svart tegelliknande plåt
 
Att plåten bär sig själv över en viss spännvidd. Tjockleken varierar med detta.
 
Jag tycker du bör gå upp ett snäpp när det gäller balken, till 115x225 mm (under förutsättning att det bara finns en punktlast). Som alternativ till limträpelare kan du skruva och limma ihop 2 st vanliga reglar (minst 45x95 klass C 24). Sedan undrar jag lite över stabiliteten i garagekonstruktionen. Finns det skivmaterial i väggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.