T TheGame skrev:
Nej precis som i ett hem så vill man göra saker ordentligt.
Man gör ett riktigt nätverk ist för att ha en massa sladdar liggandes eller wifi som täcker dåligt :)

Se det som förr hade man telefon uttag lite här på var nu för tiden har man nätverksuttag
Och hur gör man ett riktigt nätverk menar du?
 
P Paxman skrev:
Samma sak där, det beror på förutsättningarna. Visst, har man släta, vita väggar med vita golvlister kan det väl vara OK. Men tegelvägg, putsad mur osv...inte direkt snyggt.
Sant. Men snyggare än kabel.
Men har man tegelvägg inomhus har man i mina ögon större problem ;-)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Och hur gör man ett riktigt nätverk menar du?
Jag vet inte om du ordmörker eller om det är en seriös fråga.
Jag har iaf hemma sett till att ha nötverksuttag i vardagsrummen och alla sovrum.
Sen har jag 2 ST "extra" routrar som fungerar som accesspunkt för att täcka wifi över hela huset och även ute.
 
T TheGame skrev:
Jag vet inte om du ordmörker eller om det är en seriös fråga.
Jag har iaf hemma sett till att ha nötverksuttag i vardagsrummen och alla sovrum.
Sen har jag 2 ST "extra" routrar som fungerar som accesspunkt för att täcka wifi över hela huset och även ute.
Jag tror inte du läser vad jag skriver. Alla har inte förutsättningar att bygga in rör i väggarna utan väldigt stor ansträngning. Därför blir det lite arrogant att bara skriva:

T TheGame skrev:
Man gör ett riktigt nätverk ist för att ha en massa sladdar liggandes eller wifi som täcker dåligt
Grattis till dig dock som uppenbarligen haft förutsättningarna att göra det.
 
P Paxman skrev:
Jag tror inte du läser vad jag skriver. Alla har inte förutsättningar att bygga in rör i väggarna utan väldigt stor ansträngning. Därför blir det lite arrogant att bara skriva:



Grattis till dig dock som uppenbarligen haft förutsättningarna att göra det.
Kör tv´n på parabol oslagbart.
 
H Herc skrev:
Kör tv´n på parabol oslagbart.
Det har varit min uppfattning också, men nu kör jag CanalDigitals app i AppleTVn och jag ser ingen skillnad på min Panasonic 50"....alltså, jämfört med samma kanal via taket.
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
H Herc skrev:
Kör tv´n på parabol oslagbart.
Det kräver ju också sladdragning genom huset.
 
P Paxman skrev:
Jag tror inte du läser vad jag skriver. Alla har inte förutsättningar att bygga in rör i väggarna utan väldigt stor ansträngning. Därför blir det lite arrogant att bara skriva:



Grattis till dig dock som uppenbarligen haft förutsättningarna att göra det.
Nej kanske inte men precis som man kan måla, tapetsera, byta tak, lägga golv, fixa läckage så kan man om man vill se till att sitt internet fungerar tillfredsställande också :)
En del av huslivet :)
 
H Herc skrev:
Kör tv´n på parabol oslagbart.
Vi lyckades få oacceptabla störningar med parabol också. Många höga träd i närheten.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ni får ju skilja på leverantörens och ert egna interna nätverk.

Med det sagt så finns det leverantörer av internet som har buffrar/cache'ar från de stora streamingtjänsterna (Netflix, HBO mfl) och det kan ibland vara så att nätet till dessa går fulla hos en leverantör. Där finns inte alltid ledig kapacitet som man kan önska. Då kommer det upplevas som störningar hemma hos er.
Det kan också vara andra störningar till och från en viss innehållsleverantör över knutpunkter eller privata sammankopplingar operatörer emellan.

Men, med största sannolikhet så har ni störningar internt i ert eget nät, som förmodligen beror på okunskap hos de som installerat det. Speciellt beror nog många av störningarna på grund av att man använder WiFi som är känlsigare för störningar än vad ett trådbundet nätverk är.

Så gör en kanalsökning, planera rätt kanalar på rätt accesspunkt, sätt rätt bredd på bandet och framförallt, kolla så ni har rätt effekt. Om ni nu tvunget måste använda WiFi.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har fiber men usel bild på så sätt att det hänger sig hela tiden när man tittar. Bilden fryser, det tuggar en stund. Så startar man om och så fungerar det igen, ibland.
Du har inte kopplat nätverkskabel till tv:n över en switsch? Jag fick strul när jag råkade göra det.
 
Nu är det ju inte riktigt sant att kablar inte påverkar kvaliteten på bilden. För en tid sedan så uppdaterade Apple sin 4K-box med Dolby Vision, vilket resulterade i ett eländigt laggande i såväl ljud som bild från t ex Netflix. Så jag åkte och skaffade en Ultra high speed HDMI-kabel och vips så funkade det som det skulle igen.

Dolby vision kräver minst 25 Mbit/s för en smärtfri upplevelse, så en vettig uppkoppling behövs. Vi kör inte trådat till Apple-TV:n, men har runt 250 Mbit via ett enkelt Meshnätverk, vilket funkar utmärkt.

Men konklusionen är att det även behövs vettiga HDMI-kablar för att få en bra bild. Minst HDMI 2.0a.
 
hsd
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har fiber men usel bild på så sätt att det hänger sig hela tiden när man tittar. Bilden fryser, det tuggar en stund. Så startar man om och så fungerar det igen, ibland.
Hur är tvboxen ansluten till tv:n, kabel eller trådlöst
Om Ni har kabelanslutning var går kabeln från, routern eller mediaomvandlarenl
Vi hade mycket störningar tidigare men sen jag kopplade tvboxen direkt till mediaomvandlaren har det gått bra
I en del fall kan en dålig hdmi-kabel ställa till med bild och ljud- störningar ,prova en annan eller vänd kabeln
 
Kablar åldras ofta genom oxidering av de plätterade kontakterna och även i uttagen på burkarna, så rengöring med t.ex. isopropanol brukar ibland hjälpa. Ta en tops och rengör även i burkens uttag eller fukta kabelkontakten och anslut den några gånger. Isopropanol dunstar utan att avge andra ämnen. Så med känsligare signalnivåer blir renheten viktig.
Så ett kabelbyte kunde ha lösts med riktig rengöring. Att ta med fingrarna på guldpläterad kontaktyta är det perfekta för att ev. ge framtida problem.
Liknande problem kommer uppstå och uppstår redan med fiberkontakter. Så plockar ni med villapatchar, medieomvandlare, etc, med fiberkontaker hemma vid renovering se till att sätta på skyddshuvar eller köp billigt rengöringskit som används innan ni återansluter. Lämna aldrig öppna fiberanslutningar i t.ex. medieomvandlare.
Och peta aldrig på fiberkontakten eller att den stöter emot något. De är tåliga men lite skit från luften kan ge mindre störningar och de här konstiga problemen.
 
J jocke31 skrev:
Nu är det ju inte riktigt sant att kablar inte påverkar kvaliteten på bilden. För en tid sedan så uppdaterade Apple sin 4K-box med Dolby Vision, vilket resulterade i ett eländigt laggande i såväl ljud som bild från t ex Netflix. Så jag åkte och skaffade en Ultra high speed HDMI-kabel och vips så funkade det som det skulle igen.

Dolby vision kräver minst 25 Mbit/s för en smärtfri upplevelse, så en vettig uppkoppling behövs. Vi kör inte trådat till Apple-TV:n, men har runt 250 Mbit via ett enkelt Meshnätverk, vilket funkar utmärkt.

Men konklusionen är att det även behövs vettiga HDMI-kablar för att få en bra bild. Minst HDMI 2.0a.
Det kan bli lite förvirrande när man blandar in andra saker :)
HDMI och nätverk är två olika saker. Troligen hade allting fungerat lika bra som tidigare om du stängt av dolby vision i Apple TVn eftersom hdmi kabeln behövde bytas ut. Då var inte nätverket flaskhalsen :)

HDMI versionsnummer säger ingenting om kapacitet tyvärr. Där är skillnaden mot DisplayPort och i stort sett alla andra standarder. Se sista punkten här tex:
https://m.sweclockers.com/artikel/27861/3

Men ja, bra hdmi kablar bör man använda men det är svårt att veta vad som är bra :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.