Har kollat på Grundfos SQ djupvattenpumar, ser att även de minsta (SQ1) har 32R för anslutning av PEM-slangen. Till 32R kan man ju ha PEM 40 som är ca 32mm invändig.
Vilken dimension på PEM-slangen mellan pumpen(SQ1/SQ2) och adaptern brukar man normalt ha om pumpen sitter 90-100m ner? Räcker PEM 32 eller behövs det PEM 40 pga tryckfallet?
 
Jag frågade Pumphuset AB när jag köpte min SQ pump som sitter 100 M ner och dom sa att 25mm räcker för ett normalhushåll.
Tänk på att pumpen ska hänga i slangen och inte i wiren.
 
På tal om wiren, har hört att fler och fler struntar i den vid nyinstallationer.

Räcker 25mm PEM? ca 20mm invändigt. Då har du en SQ1 förmodar jag.
Man blir dock lite förvirrad när pumparna har anslutning 32R passande PEM 40.
 
Lite osäker men SQ-2 100 heter den. Om du tittar på Pumphusets färdiga satser så innerhåller dom PEM25 slang http://www.pumphuset.se/pumppaket.asp. Strunta i wiren skulle jag nog inte, vilket plask när slangen släpper,pump 125 meter ner och över 10000 kronor.
 
Vilken kapacitet/tillrinning har du i ditt borrhål tusse?. Mitt hål ger bara ca 500L/h så det blir väl en SQ1 (max 28L/min) skulle jag tro.
 
Den pumpen jag valde var en lämplig ersättare för ejektorpumpen jag fick byta.
Är inte SQ1 bara för djupare borrhål (200M) ?
 
tussee skrev:
Tänk på att pumpen ska hänga i slangen och inte i wiren.
Varför ska pumpen hänga i slangen?
 
Det var vad personalen sa på Pumphuset när jag köpte den. Skulle gissa på att pumpen inte ska rotera i borrhålet vid start och stopp om den hänger i slangen..
 

Är inte SQ1 bara för djupare borrhål (200M) ?
Nej, de finns SQ1 även till grunda borrhål. Kolla på rinkabyrörs hemsida.
SQ1 ger max 28L/min. SQ2 max 52L/min.
Det är husbehovet men framförallt tillrinningen i borrhålet som avgör vilken av dem man skall ta. Man skall inte riskera att köra borrhålet tomt har jag fått höra.
Jag skulle gärna vilja ha en SQ2 så man med råge kan klara alla toppar vid dusch, bevattning mm. Tyvärr så ger borrhålet bara 500L/ tim så jag har fått en SQ1 rekomenderad.
 
OK, SQ1 lär räcka bra långt men även om du säger att tillrinningen i borrhålet är mindre än pumpmängden så har du säker en vattenpelare att ta av i borrhålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.