Hej. Tänkte fråga lite om råd Ang. Att isolera lådan som min ejektorpump + hydorofor står i, för att behålla låg temp runt utrustingen. Just nu, är det 3 MDF-skivor som skydd.

Problemet är att vattnet i hydroforen värms upp av rumstemp på 25 grader, samt att ledningarna som går mellan allt bildas det kondens på pga temp. Skillnaden i rum och på rören.

Frågan är hur och med vad jag ska isolera? Fungerar någon slags frigolit, Eller ska man ta vanlig glasfiberisolering?
Eller är det till och med dumt att isolera kanske? Vet inte..

Tacksam för övriga förslag och råd.
 
Blöt glasfiber är inte rolig. Menar du att isolera pump och ledning eller en låda runt sakerna?
Fukten måste ju ut ur lådan på något vis.

Ejektorpumpen sitter förövrigt nere i brunnen.
 
Ser ut som på bilden. Trodde den närmaste var pumpen, men det kanske heter något annat. Nä jag tänkte själva lådan, så att det blir som ett naturligt kylskåp.. liksom..
En öppen krypgrund under en träbänk som visar en grön vattenpump och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den borde du kunna isolera invändigt med vad som helst. Men som i ett kylskåp behövs en kondensvattenavledning.

Det är mycket riktigt en pump, men ejektopumpen sitter i brunnen. Det är den pumpen som driver ejektorpumpen.
 
  • Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…
Ringpump, tror det blir väldigt svårt att hindra att rummet värmer upp vattnet. Tänk på natten så är det inget som kyler utrymmet (inget nytt vatten kommer in) och när pumpen används mycket värmer den.

Ledningarna kan isoleras med självhäftande skumgummi för att få bort kondensen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.