Min magkänsla säger att försök teckna en försäkring på egen hand, och håll inne motsvarande belopp som ni betalt till entreprenören för försäkringen + det ni får betala för en försäkring själva. Det är ju en merkostnad och ni får ju i princip betala dubbelt för försäkringen annars. En gång till entreprenören som han inte betalt till försäkringsbolaget och en gång som ni faktiskt själva får betala till försäkringsbolaget.. så se till att hålla inne med bägge beloppen. Polisanmäl efteråt när huset är färdigställt, han kommer ju att få en polisanmälan på sig i vilket fall från försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Snoopy32 och 1 till
  • Laddar…
A Anna1975 skrev:
Hej!
Vi håller på ett bygga ett hus med en entreprenör som levererar totalentreprenad. Han ordnade en färdigställandeskydd/försäkring, och skickade oss en pdf av beviset, ja ville boka ett extra slutbesiktning hos försäkringsbolaget, utöver den som kommunen kommer att göra. Då upptäckte jag att det var en försäkring på en annan adress/ett annat hus. Jag mejlade försäkringsbolaget, som bekräftade att vårt projekt inte är försäkrat hos den och att det gäller en förfalskning som försäkringsbolaget kommer att polisanmälla.

Jag blev rekommenderad att också göra en polisanmälan. Jag har pratat med min entreprenör, som bekräftade att han hade förfalskat försäkringsbeviset.
Vet inte vad jag ska göra, om jag ska polisanmäla honom eller inte. Vårt hus kommer att vara färdigt inom 6 veckor och vill inte fördröja processen. Finns det någon som har inträffat en samma situation?

Vad är bäst?

Kanske är lite försent, men lusläser man lagen så behövs inte färdigställandeförsäkring

Man behöver visa att man kan färdigställa huset och det kan man göra med lite extra byggkredit istället som motsvarar vad försäkringen täcker... Den där försäkringen täcker ju inte speciellt stort belopp i vilket fall

Det sparade jag en bra slant på ;)
 
Redigerat:
Hu! Undrar vilka fel som framkommer när huset är klart. Om han satt i system att förfalska försäkringar undrar man ju lite vad han förfalskar i övrig? Klart karln ska polisanmälas, men kanske när bygget är klart.
Vikten av att kolla i alla register och dessutom ta referenser när det gäller byggare och firmor för att se om det är en seriös byggare eller en lurendrejare tål att upprepas. Lycka till. Hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Till att börja med skulle jag hålla inne försäkringspremien samt det belopp som den försäkringen täcker. Fråga entreprenören om det är något annat han har fuskat med, Det känns inte som du kan lita på denne! Eftersom detta har hänt så är det rimligt att du tar dit en extra besiktningsman som får gå igenom huset och se så allt är ok och att dom gör rätt... Kolla även upp så att dom har behörighet på El, vatten osv.

Polisanmälan från din sida kan du vänta med och bara ta upp/göra om det blir otrevligheter. eller när bygget är klart om dom inte kompenserar dig på ett riktigt bra sätt.
 
  • Gilla
Snoopy32 och 1 till
  • Laddar…
Konstiga råd som delas ut enligt mitt förmenande.

För mig är det självklart med en polisanmälan.
En bedragare och förfalskare, varför ska den skyddas?
Människor gråter över fuskbyggare m m, som ställer till ett helvete för andra hederliga människor.

En polisanmälan är på sin plats. Ärendet lär ju inte komma överst i polisens utredningshög, så huset hinner säkert färdigställas innan eventuell utredning kommer igång.

Vad är det för samhälle vi vill ha?
Syltryggar och bedragare, eller?
 
  • Gilla
Snoopy32 och 5 till
  • Laddar…
Som lyfts innan, har det något straffvärde eftersom TS inte har lidit någon skada hittills?
Moraliskt fel ja, men hur bedöms det juridiskt?
 
I impala65 skrev:
Konstiga råd som delas ut enligt mitt förmenande.

För mig är det självklart med en polisanmälan.
En bedragare och förfalskare, varför ska den skyddas?
Människor gråter över fuskbyggare m m, som ställer till ett helvete för andra hederliga människor.

En polisanmälan är på sin plats. Ärendet lär ju inte komma överst i polisens utredningshög, så huset hinner säkert färdigställas innan eventuell utredning kommer igång.

Vad är det för samhälle vi vill ha?
Syltryggar och bedragare, eller?
Men om vi antar att det kommer att kosta TS 300 000 kr, om byggaren lägger ned och drar. Då gäller det att "skademinimera", om en polisanmälan ökar risken att TS skall förlora 300 000 kr, så är det sannolikt bättre att för tillfället låta bli att anmäla.

TS har vissa möjligheter att kompenseras för bedrägeriet, så länge huset byggs färdigt, då kan man dra av en lämplig summa på slutfakturan. OCH polisanmäla. men det gäller att komma ur situationen där byggaren kan byggaren kan skada dig först.

En polisanmälan även om den blir utredd och byggaren fälls för sitt bedrägeri (osannolikt) kommer aldrig att ge någon ekonomisk kompensation till de drabbade. Byggaren kommer inte ens att hindras att starta nytt bolag och fortsätta med sina bedrägerier.

Medan man är utsatt för ett brott så gäller att försöka minska skadorna, inte att nödvändigtvis "gripa" förövaren.
 
  • Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
Som nämnts innan, skit i att försäkringen inte tecknats, fokusera på vad byggaren kan ha fuskat med i övrigt istället.
Gå igenom kåken med förstoringsglas och kompetent besiktare noggrant.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
I impala65 skrev:
Konstiga råd som delas ut enligt mitt förmenande.

För mig är det självklart med en polisanmälan.
En bedragare och förfalskare, varför ska den skyddas?
Människor gråter över fuskbyggare m m, som ställer till ett helvete för andra hederliga människor.

En polisanmälan är på sin plats. Ärendet lär ju inte komma överst i polisens utredningshög, så huset hinner säkert färdigställas innan eventuell utredning kommer igång.

Vad är det för samhälle vi vill ha?
Syltryggar och bedragare, eller?
Du har förstås rätt i sak, men TS behöver vara lite taktisk också. I potten ligger ju hans kommande hem. Då vill hen kanske agera på ett sätt som maximerar ett smidigt färdigställande av huset. Just nu alltså.
 
  • Gilla
Derbyboy och 2 till
  • Laddar…
P
Att polisanmäla nu leder ju knappast till nån fördel i relationen med byggaren. snarare tvärtom så kommer ni ju mest troligt att inte vara bästa vänner längre. spela korten smart som flera är inne på tills huset är färdigt och ta inte onödiga risker med att anmäla just nu utan ta det lite lungt och var försiktig med betalningar så du inte betalar i förskott utan att bygggaren ligger ute med så mycket risk som möjligt utan att bli osams. dra en vit lögn tillbaka om nödvändigt att ni ska ha möte med banken osv och skjut ev utbetalningar lite på framtiden för att inte ligga på för stor risk själv, men inte så mycket så byggaren slutar jobba och väntar på betalt.
 
Får man vara så fräck att fråga vilket företag och person detta gäller så man inte själv hamnar där? Ska bygga hus med totalentreprenad men är i ritningar stadiet.
 
Polisanmäla eller inte...

Det har garanterat försäkringsbolaget redan gjort.
Om det görs en anmälan eller tio är betydelselöst.

Med tanke på hur polisen fungerar numera kommer byggaren att få ett samtal från polisen om 1-2år.
Inget som händer i närtid.

Ta ett snack med byggaren och be honom berätta vad han fuskat med mer.
Besiktiga och hoppas på att huset är byggt OK.
Eftersom du saknar försäkring bör man inte betala någonting i förskott utan nu är det efterskott med marginal som gäller.
 
  • Gilla
Derbyboy och 2 till
  • Laddar…
Kan bara instämma med vad de flesta andra har framfört.

1) polisanmäl inte nu (av taktiska skäl). Polisanmäl längre fram. Du är en av flera målsägande. Tveksamt om det överhuvudtaget finns någon fördel med att det blir rättsak då chansen är stor att byggaren gör KK.

Eftersom företagsledaren (byggaren) handlat brottsligt finns det dock troligtvis möjlighet att hålla byggaren personligt ansvarig även om byggarens bolag gör KK.

2) betala ingenting tills du tagit kontroll över situationen. Kontroll över situationen menar jag innebär att du säkerställer att huset är korrekt byggt (fram till dagens datum).

3) Försök teckna en försäkring nu! Jag är för dåligt insatt för att göra en bedömning av om det är möjligt.

4) Du ska hållas skadefri. Reglera dina merkostnader (ev försäkringskostnad, arbetstid mm) mot slutfakturan.

Mvh
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
backstad backstad skrev:
Har ni kollat om entreprenören är i ekonomiska trångmål (exempelvis rekonstruktion). Sök på allabolag.se

Tänker att det skulle kunna vara anledning till att entreprenören inte kunde teckna något färdigställandeskydd. Kommunen brukar ju kräva att det finns ett sådant för att bygget ska starta och nu har det aldrig funnits. Dvs risk för tråkigheter om kommunen/stadsbyggnadskontoret får vetskap om hur det förhåller sig (även om du som byggherre har handlat i god tro).
Merinfo.se är bättre om det är ett AB.
merinfo visar ansökningar och saldo hos kronofogden.

Allabolag är en rätt smidig men dålig tjänst.
Merinfo.se är mer uppdaterad vad gäller aktuell info. Och alla årsredovisnignar finns gratis på hitta.se
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
K kirilian skrev:
Kanske är lite försent, men lusläser man lagen så behövs inte färdigställandeförsäkring

Man behöver visa att man kan färdigställa huset och det kan man göra med lite extra byggkredit istället som motsvarar vad försäkringen täcker... Den där försäkringen täcker ju inte speciellt stort belopp i vilket fall

Det sparade jag en bra slant på ;)
Mja, när du är byggherre så stämmer det men är det totalentreprenad så krävs väl försäkring enl lag,,, var i a f beskedet jag fick när jag byggde nytt för ett par år sedan ... men kan ha fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.