Jag har en god vän som fått en faktura från kommunen på 80.000 för att de ska koppla in kommunalt vatten. Han har egen brunn och har ett vattenprov från förra året som är godkänt. De påstår att han måste lämna in ett nytt vattenprov, vilket inte stämmer överens med deras hemsida där de skriver att det räcker med var 3:e år. De hävdar att de skickat brev till honom (som han inte fått) där han uppmanas beställa ett nytt vattenprov från mittvatten.se och eftersom han inte gjort det så fick han nu en faktura trots att inget är gjort och han inte gjort någon beställning. Han har skickat brev där han bestrider fakturan men fått besked att de avslår den begäran. Kan någon hjälpa till med hur han ska gå vidare?
 
Bara vatten (alltså inte avlopp)?
 
Jag tror att avlopp kan vara tvingande, men inte vatten.
 
Det gäller bara vatten.
 
Vad säger mittvatten?
 
Vatten kan aldrig vara tvingade att koppla in, dock att betala anslutningsavgiften för servisen i tomtgräns.
 
Jag vet inte säkert, men jag har för mig att kommunala tjänster inte går att bestrida. Om detta räknas som sådan. @hempularen kanske har bättre koll.

Tycker dock att detta verkar lite märkligt. Har ni kollat ordentligt med kommunen så att det inte är något missförstånd?
 
Jag vet att det är vanligt att kommuner tvångsansluter fastigheter till vatten. Men de kan som sagt inte tvinga dig att verkligen koppla in det. Men du får betala anslutningsavgift, och troligen den årliga fasta kostnaden. Eftersom det är relativt vanligt, så kan man nog utgå från att saken har prövats rättsligt.

När det gäller avlopp däremot så kan de tvinga dig att faktiskt koppla in det också.
 
  • Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
Vår kommun höll på att tvångsansluta en obebyggd tomt som vi äger men vi hade stor tur och slapp det.

Det finns tre tomter i rad med olika ägare och den andra, den i mitten, bebyggdes för något år sedan. Då ville kommunen tvångsansluta alla tre fastigheterna. Men eftersom det skulle behövas omfattande sprängningsarbete för att dra fram vatten och avlopp till den sista obebyggda tomten, så var kommunen efter ett tag inte längre så intresserade av att ansluta den, och därför så slapp vi också att bli tvångsanslutna trots att ledningarna passerar utanför vår tomt och trots att kommunen förberett en anslutningspunkt i gatan.

Men det här gäller en obebyggd tomt och jag kan aldrig tänka mig att vi sluppit att bli tvångsanslutning ifall tomten var bebyggd.
 
B Bodil Palm skrev:
Jag har en god vän som fått en faktura från kommunen på 80.000 för att de ska koppla in kommunalt vatten. Han har egen brunn och har ett vattenprov från förra året som är godkänt. De påstår att han måste lämna in ett nytt vattenprov, vilket inte stämmer överens med deras hemsida där de skriver att det räcker med var 3:e år. De hävdar att de skickat brev till honom (som han inte fått) där han uppmanas beställa ett nytt vattenprov från mittvatten.se och eftersom han inte gjort det så fick han nu en faktura trots att inget är gjort och han inte gjort någon beställning. Han har skickat brev där han bestrider fakturan men fått besked att de avslår den begäran. Kan någon hjälpa till med hur han ska gå vidare?
Det borde vara ett överklagbart myndighetsbeslut för att kunna pålägga någon ett tvång.
Jag skulle begära att de ger mig något som talar om vad de baserar sig på för att motivera sin rätt att ta ut avgiften.
Sedan överklagat om jag vill strida mer om det. Viktigt att ha fått in det till förvaltningsrätten inom tre veckor. Eller bara överklagat att avgiften tas ut och hänvisat till fakturan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.