Hej
Nybliven ägare till hus med fasad av mexitegel och sitter och gör en underhållsplan för de saker som bör åtgärdas. Nu när man har haft tid på sig att vandra runt och verkligen kolla på de brister man tidigare såg under visning/ besiktning osv så försöker jag sätta upp en åtgärdsplan sorterat på åtgärd och prioritet. Jag har sett mindre sprickor/ släpp / vittrade fogar på några ställen runt om fasaden. Inga vad jag kan se djupa skador men det sticker i ögonen på mig mest. Men det är kanske mer akut än jag vill tro att åtgärda sådant här?
Planen annars är väl att generellt bara bo in sig i kåken och göra en plan vad som skall åtgärdas från nästa vår och framåt. Men är det akut så kanske jag får ta det som en åtgärd redan nu innan det blir för kallt.
 
Inga åsikter? Kolla lite mer nu mellan skurarna. Ena som jag trodde va son värst verkar va öppning för Ventilation? Verkar va vissa ställen så. Men finns andra ställen med sprucken och vittrad fog. Läst på lite verkar va ett drygt jobb att fixa med att fräsa ur, rengöra och foga om med murbruk B?
 
@mexitegel är ju vår expert på just... mexitegel. Annars tycker jag att du ska se till att husets ”skal” — väggar och tak — är täta och fina före vintern. Sen kan du bo in dig och ta itu med saker och ting allteftersom.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hej,
Kul med nytt hus:D
Det är bra att ge så mycket bakgrundsinfo som möjligt om huset för att få konkret input.
Och BILDER! Nån öppning för ventilationen som kan misstas för en spricka:thinking:
 
Hej
Tack för svar. Huset byggt -68 kollade lite hur det såg ut på grannhusen också verkar som man lämnade någon vertikal fog lite här och där för ventilation? En sån är där jag sett som mest skadad fog, får knäppa bild och lägga in i morgon. De ställen där det är skadad ser det ut som om fogen helt enkelt vittrat sönder över tiden, vissa sprickor finns också i fogar runt om fasaden. Gissar på rätt liten åtgärd om man har verktyg och kunnande så jag ställde frågan till några murare runt omkring här, hoppas på att de kan åtgärda för inte allt för huslöst pris men får se.
 
K kallebunka skrev:
Hej
Tack för svar. Huset byggt -68 kollade lite hur det såg ut på grannhusen också verkar som man lämnade någon vertikal fog lite här och där för ventilation? En sån är där jag sett som mest skadad fog, får knäppa bild och lägga in i morgon. De ställen där det är skadad ser det ut som om fogen helt enkelt vittrat sönder över tiden, vissa sprickor finns också i fogar runt om fasaden. Gissar på rätt liten åtgärd om man har verktyg och kunnande så jag ställde frågan till några murare runt omkring här, hoppas på att de kan åtgärda för inte allt för huslöst pris men får se.
Murade väggar måste ha icke murade vertikala fogar med jämna mellanrum för ventilationens skull ja. Bakom tegelväggen finns en luftspalt, och därefter papp och isolering och allt vad det är. Denna luftspalt är till för att ev fukt som tränger in bakom teglet, t ex vid sprickor, ska kunna ventileras bort och inte bli stående därinne. Så dem får du inte mura igen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Grattis till nya huset! :love:

Det finns väl inget speciellt underhåll för mexitegel egentligen, normalt är det en av de mest underhållsfria fasaderna man kan ha. Det är dock mer regel än undantag med sprickor i fogarna och har att göra med att vidhäftningen mellan stenarna och fogen är sämre än med ”vanligt” tegel. Är det större sprickor så kan det vara en idé att tillfälligt lägga på lite lämplig fogmassa för att undvika frostsprängning som kan förvärra, men ofta har dessa hus en rejäl takfot som mildrar regn på fasaden vilket minskar risken. Reparationen är annars okomplicerad, man fräser ur fogen och fogar om och byter eventuella trasiga stenar. Det du ska vara uppmärksam på är att din hantverkare lägger energi på att färgmatcha med den gamla fogens färg så lagningen blir så osynlig som möjligt.

Ventilationshålen i nedersta tegelskiftet får som sagt var inte täppas till.

Bra att veta 1 är också att man tyvärr vanligen vid denna tid använde murkramlor (ett beslag som håller fast teglet i din stomme) av vanligt stål som rostar med tiden.

Bra att veta 2 är att man generellt avråder från att göra infästningar i mexitegel för större laster som tex. markiser på grund av fasadens lägre hållfasthet.

Som kuriosa kan nämnas att mexiteglet kan vara sk. halvtegel-typ innebärande att stenarna bara är hälften så djupa som vanliga stenar. Denna typ av sten användes nog oftast när ett trähus skulle få mexifasad istället har jag förstått.

Minns jag rätt så fanns det två stora tillverkare i Sverige. Yxhult och Baskarp. Man kan se på stenarna vilken fabrik de är gjorda i. Har du lite mörka korn i stenarna kommer de troligen från Yxhult. Redaktionen på byggahus har skrivit en artikel om just mexitegel men jag hittar den inte just nu.

I vissa stenfasader, även mexitegel, får rödalger fäste ibland vilket färgar fasaden lätt röd/rosa. Detta är relativt enkelt och billigt att bli av med genom att behandla med tex.
bensaltensid.

Lycka till med ditt nya hus, ni gör helt rätt som bor in er innan ni börjat ändra :).
 
Redigerat:
Är också ägare till ett hus i mexitegel.
Tänkte bara tipsa dig om yxhult, ifall du behöver köpa några nya stenar. Alltid bra att ha några liggande.
https://yxhult.se/mexi/
 
Hej
Tack för alla svar, mycket tacksam. Förra ägaren har lämnat kvar en hög med reservstenar, kanske ett 20 tal så bör klara mig ett tag hoppas jag.
Takfoten går ut gissningsvis 30-40cm så det är nog mest vid riktigt slagregn som det kommer väta på det värsta området. Om man skulle temporärlaga för att minska risken för frostsprängning vad är det då för fogmassa man bör satsa på?
 
Hej
Funderar på att åtminstone fixa det tillfälligt inför vintern men vilken fogmassa bör jag köra?
 
harry73
Mycket riktigt är de öppna vertikala fogar du sätt ventilationsöppningar för luftspalten bakom teglet. Du ska inte täta de. Det gör samtidigt också att huset klarar av att det kommer lite fukt genom fogar och tegelsten, det torkar upp igen.

Lite sprickor och halvdåliga fogar är inte heller ett akut problem. De flesta tegelfasader har små sprickor och fogar blir dåliga efter ett tag. Vad du kan göra är att dokumentera de sprickor du hittar och kolla om de blir större, då kan det vara ett annat (konstruktivt) problem som bör åtgärdas.
Och om fasaden är fuktig, kan det också vara bra att undersöka det närmare. Oftast ser man det som mörkare fläckar på undersidan av väggen. Även fogar kan bli dåliga pga det (frostsprängningar).
Men än så länge skulle jag bo in mig och lära känna huset innan du börjar fixa allt för mycket.

Om du vill foga om, är det viktigt att du får rätt färg, annars gör det fasaden bara fulare
 
K kallebunka skrev:
Hej
Funderar på att åtminstone fixa det tillfälligt inför vintern men vilken fogmassa bör jag köra?
Är det bara tillfälligt så duger i princip vilket utomhusguck som helst, men undvik silicon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.