Ska ge mig på flytspackling. Golvet är betong så det är inga konstigheter. Jag har dock även ett par "rännor" i betonggolvet där jag ska gjuta efter borttagen vägg. Djup ca 5-6 cm, bredd cika 10 cm, ett par meter långa.

Kan jag fylla dem med vanligt flytspackel och behöver jag något armeringsjärn eller liknande i dem när det blir en "djupare" gjutning?
 
Åsa Lund
Jag hade gjutit i rännorna med billigare betong först, dubba fast med armeringsjärn i kanterna
Flytspackla jämnt ovanpå sedan
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag hade gjutit i rännorna med billigare betong först, dubba fast med armeringsjärn i kanterna
Flytspackla jämnt ovanpå sedan
Verkar klokt. Jag har aldrig jobbat med betong innan. Är det bara att köpa säckar och blanda i hink precis som flytspackel?
 
Åsa Lund
Ja, det finns färdigblandad att köpa
 
Är väl ingen idé å först gjuta, flytspackla allt
 
Jag gjorde precis samma sak som du ska göra alldeles nyss.
Jag började med att flytspckla men hade alldeles för lite för snubben på Bauhaus kunde uppenbarligen inte räkna...
Då gick jag på med en omgång finbetong först men hade jag gjort om hade jag skippat det. Mycket längre brinntid så är ju en risk att det uppstår sprickor framöver i mitt.

Om jag hade gjort hade jag gjort som jag tänkt från början. Primea, armera med hönsnät och sen flytspackla.
 
Så gick det: för er som läser i framtiden.

Jag valde att flytspackla alltihop i ett svep med armering i rännorna. Som nybörjare upplevde jag att man blev väldigt stressad att hinna med innan det torkade och då blandade jag ändå flera påsar åt gången i en rejäl bytta. Det torkar förjäkla fort. Fokus blir då att hinna få ut spacklet och man tappar kollen på hur jämnheten - även med nivåpinnar. Det rinner inte ut så mycket som man kanske tror och för mycket spackel på ett ställe blir en kulle som man får slipa bort.

Om man ska flyspackla specialytor eller större utrymmen är det nog enklare att dela av ytorna i mindre sektorer (med avdelare) och gjuta dem var för sig så man kan hålla stenkoll på nivån. Man kan ändå gå på spacklet efter 1-2 timmar så det är inget problem att dela upp det i det avseendet.

En annan grej som är bra att veta är att det finns en tidpunkt när spacklet är hårt nog att gå på men mjukt nog att lätt kunna skrapa bort stora sjok av ojämnheter. Jag lät det torka kanske 2 timmar och då var det redan försent. Man kunde skrapa bort litegrann men det var inte enkelt. Det gäller att vara observant om man vill göra detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Juulis och 2 till
  • Laddar…
Vad använde du för spackel?
Som halvproffs så hade jag satt höjder, tagit ett billigt spackel som ändå torkar något så när fort (beroende på kraven), gjort en grovspackling och lämnat mellan 5-10mm till färdigt golv, nästa dag eller vad spacklet säger så hade jag primat och sen spacklat med Ardex k39 om jag gjort allt själv, eller k14 om det varit en yta mindre än säg 10-15kvm, och piggrollat ytan
Att spackla med hink och få det slätt när man ska upp 3-6cm är väldigt svårt, då ska man ha pump om det är en större yta
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Nu var det redan gjort men: Expanderbetong och sedan slår du ett par expanderspik i sidorna.
 
Ett sätt att fördröja brinntiden något är att blöta ner golvet innan flyten läggs på, underlaget suger inte ur vattnet så fort då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.