D Daniel 109 skrev:
Det är växelriktaren dom begränsar effekten ut från sig. Så din förbrukning minskar den utmatade effekten mot nätet. Har du statistik så att du kan se hur vanligt det är att den maxar?
Maxar nästan varje dag hela sommaren
 
martin43 martin43 skrev:
Kolla om växelriktaren kan köras i läge "effektbegränsad export" om det finns ett sådant läge, istället för "begränsad max effekt". Då kan du ta ut 10kW själv och exportera resten utan att spränga huvudsäkringarna. Du behöver någon form av sammankoppling med elmätaren eller en elmätare som är kopplad till växelriktaren och bara mäter export eller internförbruoning. Resten av din anläggning ska givetvis vara dimensionerad för det också, så att elen inte passerar någon intern svag punkt.

Hur regelverket ang att göra så här ser ut vet jag inte.
Så tror jag också. Att det dras en kabel från huvudsäkringarna till växellikriktaren som styrs av vad som går ut på nätet. Det kanske också går via WiIfi. Någon som vet
 
Nån form av effektvakt, strömtänger som mäter, alt vissa växelriktare kan starta en förbrukare vid överlast, men ställ växelriktaren lite högre, 25A är ca 17.5kw, borde lätt kunna trycka på 19-20kw, du skulle haft kylt huvudsäkringarna, och behöva en styrning för att kunna styra toppeffekten vid soliga dagar, dumpa det i elbil, poolvärmare eller elpatron som laddar VVB, 26kw solceller ger väl knappast detta, hur stor är växelriktaren?
 
martin43 martin43 skrev:
Läs manualen till din växelriktare.
Så här gör man med Solaredge: [länk]

Den förklarar principen.
Jag har SolarEdge 25kW 3-fas växelriktare.
 
S SPR skrev:
Jag har SolarEdge 25kW 3-fas växelriktare.
Dåså, bara att ansluta en RS485-elmätare och konfigurera din växelriktare!
 
martin43 martin43 skrev:
Dåså, bara att ansluta en RS485-elmätare och konfigurera din växelriktare!
Elskåp med märkning "SOLPANELER" och en växelriktare som visar 07418.7 kWh på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ansluten via nätverkskabel till växelrikriktaren.
 
S SPR skrev:
[bild] Är ansluten via nätverkskabel till växelrikriktaren.
elcertifikatmätare
 
S SPR skrev:
[bild] Är ansluten via nätverkskabel till växelrikriktaren.
Den sitter ju som bruttomätare för produktion alltså i fel snit. Du skulle haft en liknande direkt efter utgående från nätägarens mätare före dina delar.

Hur är dina förutsättningar för skilda produktions-, konsumtionssäkringar mot 35 A som var uppe förut?
 
GK100 GK100 skrev:
Den sitter ju som bruttomätare för produktion alltså i fel snit. Du skulle haft en liknande direkt efter utgående från nätägarens mätare före dina delar.

Hur är dina förutsättningar för skilda produktions-, konsumtionssäkringar mot 35 A som var uppe förut?
Det kan jag inte svara. Jag är för okunnig på detta område. Men låter intressant
 
Vad hjälper det? När mätarsäkring är på 25A, och vart skulle den energin ta vägen..? Skulle höja växelriktaren till 19kw, det funkar utan problem, samt att huset tar även energi.
 
D Daniel 109 skrev:
Men om du vill öks huvudsäkringen mer än servisen klarar förutsätter jag att kunden får betala det. Om det ens går. Det har inget med reglerna om mikroproducenter att göra.
Att höja säkringar från 25A till 35A kostar nästan 5.000 kr per år så det är inte lönsamt men fullt möjligt
 
Har du inte pool eller Spabad? Hur värmer du Vv..? Börja med att höja växelriktaren till 19kw, hur mycket paneler har du?
 
S SPR skrev:
Att höja säkringar från 25A till 35A kostar nästan 5.000 kr per år så det är inte lönsamt men fullt möjligt
Nej du ska betala för det du behöver för konsumtion dvs tex 25 A om du ni behöver det men produktion går via 35 A exempelvis. Det är inte att höja sitt abonnemang till 35 A.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Hur menar du? Sladden är säkrad 35A i skåpet på gatan, och huvudsäkringarna är 25A, annars måste det säkras upp om man ska trycka ut mer..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.