Har ett litet dilemma som jag tänkte att någon kanske har någon bra lösning på? :)

Se skiss över installation:

Skiss av husplan med befintlig (blå/grön) och föreslagen (gul) placering av Access Points och planerad kabeldragning (orange).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blå/grön finns idag och det ger väl hyfsad täckning över nedvåningen (och på övervåningen på den delen av huset) men i bortre delen vid matplats/kök/uteplats (samt på övervåning) är det väldigt dåligt eller så fungerar det inte alls. Jag skulle därför vilja sätta dit en till AP (gul) för att även inkludera den delen av huset.

Jag inser väl någonstans att jag måste dra kabel för att det ska bli vettigt, och enklast då är väl att dra kabel enligt mitt streck (orange) men kan det möjligen gå att köra en wifi-brygga på det korta avståndet från befintlig AP till hörnet och sen gå genom väggen med en kabel till ny AP? Eller sabbar man hela grejen med seamless roaming med Ubiquitiprodukterna då? Vore ju fantastiskt att slippa dra fula kablar men går det inte så går det inte.

Tyvärr gammalt hus så det finns inga vettiga kanaler att gå i från det rummer där CPE finns installerad. Finns lite antennkablar/telefonkablar som går i väggarna men det är i andra delar av huset tyvärr.

Några tips? :)
 
Du kanske ska köra ett Mesh-nätverk?
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Kommer inte ihåg om AP-AC-lite kan köra trådlös upplänk, däremot kan AP-AC-pro det.
 
Testa köra med trådlös backhaul först. Det behöver du inte göra fast installation för. Det ser väldigt nära ut så det borde vara jättebra upplänk. Snarare problem med roamingen när de är så nära. Jag skulle testat att ställa den andra APn vid väggen mitt emot öppna spisen. Om du inte har väldigt radiodämpande väggar så skulle det kunna ge bra upplänk och bra utökad täckning till kök.

Om du inte hittar en bra placering med trådlös upplänk så kan du börja dra kablar.

Själv föredrar jag kablat men går det inte så är det värt att testa trådlöst.
 
H Hank_Ö skrev:
Testa köra med trådlös backhaul först. Det behöver du inte göra fast installation för. Det ser väldigt nära ut så det borde vara jättebra upplänk. Snarare problem med roamingen när de är så nära. Jag skulle testat att ställa den andra APn vid väggen mitt emot öppna spisen. Om du inte har väldigt radiodämpande väggar så skulle det kunna ge bra upplänk och bra utökad täckning till kök.

Om du inte hittar en bra placering med trådlös upplänk så kan du börja dra kablar.

Själv föredrar jag kablat men går det inte så är det värt att testa trådlöst.
Vid soffan i vardagsrummet (typ under fönstret på skissen) så är det fortfarande hygglig hastighet (runt 70Mbit åt båda hållen) så det kanske inte är så tokigt att placera en till AP där nånstans och köra trådlös upplänk på den?

Det märkliga är att täckningen klingar av väldigt snabbt när man rör sig bortåt uteplatsen längre in i rummet. Känns som öppna spisen som är murad stör bort en del. Vid fönstret där det står matplats så hade jag knappt mottagning när jag testade i morse och den droppade ur lite då och då. Direkt vid väggen där mitt emot fönstret (framför soffan) så har jag utan problem 100/100.
 
ullet
Vad tror du annars om att flytta den befintliga accesspunkten till andra sidan väggen (alltså i trappan)?
Borde ge den lite bättre möjlighet att nå ut i hela huset.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Vad tror du annars om att flytta den befintliga accesspunkten till andra sidan väggen (alltså i trappan)?
Borde ge den lite bättre möjlighet att nå ut i hela huset.
Ja det är nog den bästa placeringen men tyvärr behöver man ju då dra kabel och borra hål genom väggen. Kanske slutar med att det är den enda vettiga vägen så vi får se. Har skaffat en till AP nu iaf som jag ska försöka köra via trådlös upplänk.
 
Om det är en UniFi så måste du börja med att ha den trådad för att sedan gå över till trådlös upplänk.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är en UniFi så måste du börja med att ha den trådad för att sedan gå över till trådlös upplänk.
Jodå den är redan konfigurerad som en sån så det är igång, men jag behöver nog finslipa ganska mycket på inställningarna för de olika enheterna.

Har nu en AC LR som "basenhet" och en Lite som kör på trådlös upplänk. Höll på igår och testade olika värden på transmission power och det är lite knepigt att få till det bra. Ska testa att köra på "low" på 2.4 och "medium" på 5 och se hur det fungerar.

Läste följande på ett forum:
"More TX power often doesn't translates in better connection, nor better speeds, as the AP speaks too loud and the client devices can "hear" it, but the AP doesn't hear the clients back, because of smaller antennas and limited TX power."

Jag har kört på high hela tiden på allting för jag tänkte att högre är bättre men tydligen inte.
 
Jag har kört en del HomePlug och det funkar bra om man har måttliga krav. Finns numera Gbitutrustning. I en vilka borde det fungera och kostnaden är låg. Vet inte om det klarar HD video streaming dock.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag har kört en del HomePlug och det funkar bra om man har måttliga krav. Finns numera Gbitutrustning. I en vilka borde det fungera och kostnaden är låg. Vet inte om det klarar HD video streaming dock.
Min erfarenhet är att man måste testa på just den plats man tänkte nyttja prylarna på.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag har kört en del HomePlug och det funkar bra om man har måttliga krav. Finns numera Gbitutrustning. I en vilka borde det fungera och kostnaden är låg. Vet inte om det klarar HD video streaming dock.

Jag har homeplug och det funkar klockrent på HD streaming hos mig men man måste ha tur med uttagen.
I förra huset fick jag dra ett nytt uttag från rummet bredvid då där var full täckning medan där var väldigt dåligt där jag ville ha det.
 
Som en liten uppdatering så blev det så tillslut att jag drog kabel i befintliga rör det tidigare funnits telefontråd. Blev helt okej att köra trådlös upplänk faktiskt (nådde 70-80Mbit) men det blev väldigt känsligt för att riktiga accesspunkterna precis mot varandra "genom väggen" och inte så praktiskt.

Helt annan grej nu när jag kan ha båda punkterna ansluta med kabel. Tog en halv evighet att tvinga igenom två nätverkskablar i befintligt rör men nu har jag två uttag i vardagsrum som går att använda :D
 
berisen berisen skrev:
Som en liten uppdatering så blev det så tillslut att jag drog kabel i befintliga rör det tidigare funnits telefontråd. Blev helt okej att köra trådlös upplänk faktiskt (nådde 70-80Mbit) men det blev väldigt känsligt för att riktiga accesspunkterna precis mot varandra "genom väggen" och inte så praktiskt.

Helt annan grej nu när jag kan ha båda punkterna ansluta med kabel. Tog en halv evighet att tvinga igenom två nätverkskablar i befintligt rör men nu har jag två uttag i vardagsrum som går att använda :D
Det låter som en klockren lösning.
Visste du att de rören fanns där eller upptäckte du det nyligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.