Hej,

På vinden av mitt hus i Södra Sverige (Kalmar län) såg ja lite 'skador' på brädorna av taket. Skador finns endast på brädorna som hade bark kvar.

Är det nu något att stressa om, tex. husbock eller kan det vara nån annan insekt?

Har läst mycket igenom saker om trä gnagare, det mest omtalade är den husbock men oftast lämnar dom mycket små håll i träet, mina skador är endast håll då och då och, nu finns det en insekt som är likadant som Husbock, kallad Blåhjon, som äter endast barken (mjuk trä)

Jag har lyssnat på vinden och inget gnagande eller annat annorlunda ljud hörs.

Huset är lagom torr, det bor mycket Spindel på vinden som tecken att det är bra att leva där. Skulle gärna hör av en som vet vad det kan vara. Visst skulle jag kunna ringa Anticimex o försäkringsbolag men först vill jag veta om det väl behöver att ringa en
expert . Skadade träbrädor med bark och tecken på insektsangrepp i ett vindstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbrädor på vind med sporadiska skador och hål där bark fanns tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skador på träbrädorna under taket med barken kvar, visande tecken på möjlig insektsgnagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är inget att oroa sig för. Det är högst troligen ett väldigt gammalt angrepp från när trät var färskt och låg på sågverket eller brädgården. Det finns massa olika insekter som angriper fuktigt barrträ med bark på. Det är till 99,9% inget som pågår fortfarande.
 
  • Gilla
Premolar och 1 till
  • Laddar…
Det vanligaste är att det har bott insekter under barken innan trädet sågades upp.
Ställ något under ett tag så ser du om det kommer nytt spån...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det där är inget att oroa sig för. Det är högst troligen ett väldigt gammalt angrepp från när trät var färskt och låg på sågverket eller brädgården. Det finns massa olika insekter som angriper fuktigt barrträ med bark på. Det är till 99,9% inget som pågår fortfarande.
Tack!
jagen hittade en lite sågspån på golvet, men endast på ETT ställe. Vinden är nästan 100 kvm och fanns inget spår av spån på andra platser. Jag oroar mig mycket mindre nu tack!
 
useless useless skrev:
Det vanligaste är att det har bott insekter under barken innan trädet sågades upp.
Ställ något under ett tag så ser du om det kommer nytt spån...
Tack, på hela vinden (100 kvm) har jag endast hittat en lite sågspån på golvet. Ingen aning om det är färsk. Jag hittade också en lsrvy som var låst i en spindelwebb, men den larv var dö och helt torkad.

Men måste jag göra nåt när jag hittar ny spån då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.