Hej! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig bli lite klokare. Vi har ett timmerhus som vid uppbyggnaden runt sekelskiftet lerklinades och putsades. Därefter har man nån gång reglat, isolerat och slagit på stående panel i denna ordning: Timmer, lerklining, puts, reglar med isolering emellan. Vi ska nu byta ut panelen. Det jag undrar är, behövs verkligen isoleringen? Det finns idag ingen vindpapp. Kan man ta bort isoleringen, ha lerkliningen kvar, sätta vindpapp på reglarna och ha luftspalt mellan lerklining och papp. Dvs sätta panelen på vindpappen?
 
  • Timmerhus fasad under renovering med synlig isolering, reglar och delar av puts, utan panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har liknande uppbyggnad på mitt hus, jag har kvar isoleringen, men fixade luftspalt utanför vindpappen när vi bytte fasad. Men det finns väl inga måsten här, luftspalt är väl sällan fel.
 
  • Gilla
MariaMolinSöderberg
  • Laddar…
Om isoleringen är fin och uppenbarligen inte tagit skada, varför vill du ta bort den?
 
Gammelnörden
Att både ha lerklining/puts och vindpapp ovanpå det blir lite tårta på tårta, då de har samma funktion. Vad är bristfälligt och behöver åtgärdas i den nuvarande konstruktionen?
 
Glasull utan vindskydd utanpå har ju ingen isoleringsförmåga att tala om.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Om isoleringen är fin och uppenbarligen inte tagit skada, varför vill du ta bort den?
Därför att på de ställen som lerkliningen fallit bort och isoleringen legat direkt på har timret tagit skada. Har också läst att tilläggsisolering utanpå timmerstomme som dessutom har lerklining och puts är en investering som man inte får tillbaka. Vi har dessutom extremt kalla golv, så jag lägger hellre slantar på att isolera dem.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Att både ha lerklining/puts och vindpapp ovanpå det blir lite tårta på tårta, då de har samma funktion. Vad är bristfälligt och behöver åtgärdas i den nuvarande konstruktionen?
Ja, jag har förstått det så jag med... Nu satte vi ändå (luftspalt och sedan) vindpapp utanpå putsen, eftersom lerkliningen fallit bort på en del ställen och att vi p g a begränsad tid med byggställning inte kunde göra ny lerklining och vänta på att den ska torka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.