Hej!

Jag har en liten sluttning på bar berghäll på väg upp till en gäststuga.

Det går att gå upp på den men när den blir blöt av regnet är den lite hal, och jag vill inte att svärföräldrarna ska behöva riskera lårbenshalsen när de kommer på besök :-/

Vad är det enklaste sättet att göra berget lite mindre halt? Något sätt att göra det mer skrovligt liksom.

Blir det bättre av att bara spola med högtryckstvätt?

Göra räfflor med vinkelslip/motorkap?

Klistra dit halkskyddstejp på nå vis? (finns det nåt som fäster på berg och funkar utomhus?)

I värsta fall får jag väl sätta dit en trappa, men det är ju lite mer jobb och större ingrepp utseendemässigt.
 
Limma fast sand i en gång?

Göra rent från alger och mossa gör ganska mycket så skulle börja där. Tak/Algrengöring. En ren klippa är inte så hal
 
  • Gilla
LarsH42
  • Laddar…
Vet inte de riktiga namnet men nån annan kanske kan hjälpa där, men klisterblandat grus, typ som man lagar sprickor och gropar i asfalt med?
 
Magnus E K
Det allra enklaste, som även skulle göra det möjligt att ta sig upp på vintern med isbelagt berg, är nog ett kraftigt rep med lite knutar på, säkert fäst högst upp. Samt kanske en varningsskylt: "Halkrisk! Använd repet!"
 
AXS
Kanske gå över ytan med bläster eller nålhammare.

Eller flamma ytan.
 
På bryggor och annat trä som kan bli halt så kan man sätta fast ett nät, vanligen det som kallas putsnät. Det är väldigt effektivt.
Det fungerar säkert på berg också, men är förstås betydligt jobbigare att fästa. Då kan ett alternativ vara att bygga en träspång ovanpå berget, och halkskydda den med putsnät.

Själv tycker jag att berghällar på tomten är vackert, så jag skulle inte vilja förstöra dem för all framtid med en motorkap.
 
  • Gilla
LarsH42
  • Laddar…
Jag börjar med rengöring så får vi se om det räcker!

Bläster eller nålhammare vete katten, risk att det blir mer halt istället för mindre känns det som...

Eventuella fler smarta idéer som inte innebär större ingrepp är fortfarande av intresse!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.