Först av allt, om denna tråd ligger fel ber jag om ursäkt och hoppas att moderator flyttar den dit den hör hemma.

Jag håller på att bygga en ihopfällbar arbetsbänk, lite löst baserad på denna:
https://www.familyhandyman.com/work...ay-morning-workshop-folding-mobile-workbench/

Idealet för mig skulle vara att ha denna utomhus, eller åtminstone i kallförråd.

Så, hur behandlar jag denna för att stå emot väder och vind? Går det?

Materialet den består av är:
21mm konstruktionsplywood
45x95 furureglar
21x56 furulister
 
F faceplant skrev:
Först av allt, om denna tråd ligger fel ber jag om ursäkt och hoppas att moderator flyttar den dit den hör hemma.

Jag håller på att bygga en ihopfällbar arbetsbänk, lite löst baserad på denna:
[länk]

Idealet för mig skulle vara att ha denna utomhus, eller åtminstone i kallförråd.

Så, hur behandlar jag denna för att stå emot väder och vind? Går det?

Materialet den består av är:
21mm konstruktionsplywood
45x95 furureglar
21x56 furulister
Konstruktionsplywood kommer inte stå emot väta särskilt bra. Har du möjlighet att förvara den så det inte regnar på den?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Konstruktionsplywood kommer inte stå emot väta särskilt bra. Har du möjlighet att förvara den så det inte regnar på den?
Jag skulle kanske kunna täcka den med ett skydd, typ sådant man har till grillar.
Den kommer kunna stå under tak.
 
T
En arbetsbänk som ska användas/förvaras utomhus kan väl behandlas som en utemöbel för att stå emot fukt?
Jag skulle impregnera den med en kokt kallpressad linolja av god kvalitet som värms innan påstrykning. Lägg på den, vänta ca 20 minuter och torka av överflödig olja, låt oxidera/torka ett par dagar och gör om. Två lager ger ett bra skydd men om det suger väldigt mycket så gör det en tredje gång så lär det hålla länge.
Sen är det som Frustrator skriver en risk med k-plywood som inte är limmad med vattenfast lim, dock bör en rejäl oljebahndling på alla sidor och särskilt kanterna göra att det håller några år innan den kanske behöver bytas.
 
Tack för tipset!

Varför ska man värma oljan och hur mycket?
 
T
När du värmer oljan så blir den mer lättflytande och tränger in bättre i träet. Beroende på oljan så kan den värmas olika mycket. En väldigt ren olja kan värmas till 120-130 grader en mindre ren olja kanske bara till 80 grader.
Tänk på att använda en pensel av naturborst då syntetiska penslar smälter - min erfarenhet är att ljusa svinborst tål värmen bättre än svarta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.