Jag ska bygga en altan med ett uterum. Under där altanen ska vara går en pemslang som sen går vidare till en kran på en friggebod(se röd pil på första bilden). Jag vill kapa denna slang och ha en kran inne i uterummet och en kran på utsidan av uterummet. Jag tänker att om jag kapar slangen och sätter t-kopplingar vid de blå kryssen (på första bilden) så kan jag ha kranar där.
Men jag tror att det går en mindre slang inne i pemslangen, det låter som det när jag skakar på den. Det ser även ut så på slangen som går till kranen på friggeboden(bild 2). Pemslangen är 25 x 2,3 och slangen som är kopplad till kranen är 16.
Kan jag lösa detta på något bra sätt, har försökt googla men hittar inget om att ha en slang inne i pemröret.
 
  • Pemslang som markerats med blå kryss och röd pil i en grävd trädgård vid en röd husvägg för diskussion om vatteninstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en PEM-slang kopplad till en kran på en röd vägg med en spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PEM-slang nedgrävd i marken med text på ytan som visar dimensionerna 25 x 2,3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Är det inte en frostskyddskabel som är invändigt i din 25mm PEM?

På insidan av huset (frostfritt) bör du då hitta något liknande detta:

14333985-origpic-7aaf34.gif

images


Finns det i ditt hus?!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Är det inte en frostskyddskabel som är invändigt i din 25mm PEM?

På insidan av huset (frostfritt) bör du då hitta något liknande detta:

[bild]

[bild]


Finns det i ditt hus?!
Nej, det är inget jag sett och jag har bara kallvatten i både hus och vid friggebod. Det är en sommarstuga utan varmvatten.
 
Tömmer du systemet för vintern?
 
A Alexn72 skrev:
Tömmer du systemet för vintern?
Japp
 
Jag hade satt ett t vid ett av kryssen och sen ett t vid ena uppgången men i övrigt så funkar vilket som då.

Vill du undvika skarvar så kan du dra upp slangen och sen ner igen men det blir fula dragningar som syns
 
A Alexn72 skrev:
Jag hade satt ett t vid ett av kryssen och sen ett t vid ena uppgången men i övrigt så funkar vilket som då.

Vill du undvika skarvar så kan du dra upp slangen och sen ner igen men det blir fula dragningar som syns
Ok, men varför tror du det är en slang inne i pemslangen? Om jag kapar för att sätta ett t så gör jag ju det på den inre slangen men då är pemslangen öppen så att säga och jord kommer komma in. Samt att den inre slangen kanske inte är anpassad att vara i direkt kontakt med jord. Jag vill helst inte kapa slangarna innan jag vet hur jag ska lösa det, men det kanske jag måste göra för att se vad jag har att göra med...
 

Bästa svaret

Den yttre slangen är bara ett extra skydd, ex vis vid grävning. Den har inget med vattendelen att göra.
Kapa du där det passar och sätt dit dina t kopplingar där du vill ha dessa, om t kopplingarna ska ligga under jord så köp inte de kopplingar som är gjorda i plast. Vad jag har läst så kan dessa läcka. Har ingen erfarenhet av plastkopplingar själv då jag endast använt de i metall och de har fungerat utan bekymmer i över 20 år.
Lycka till.
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Den yttre slangen är bara ett extra skydd, ex vis vid grävning. Den har inget med vattendelen att göra.
Kapa du där det passar och sätt dit dina t kopplingar där du vill ha dessa, om t kopplingarna ska ligga under jord så köp inte de kopplingar som är gjorda i plast. Vad jag har läst så kan dessa läcka. Har ingen erfarenhet av plastkopplingar själv då jag endast använt de i metall och de har fungerat utan bekymmer i över 20 år.
Lycka till.
/B
Ok, och då ska jag köpa t-koppling för 25mm och låta inneslangen ligga med löst? Är det inte risk för läckage från den i så fall?
 
Nej det är 16 mm t koppling du ska ha, ytterslangen är bara ett skydd
 
  • Gilla
Rickard Hansson
  • Laddar…
R Rickard Hansson skrev:
Ok, men varför tror du det är en slang inne i pemslangen? Om jag kapar för att sätta ett t så gör jag ju det på den inre slangen men då är pemslangen öppen så att säga och jord kommer komma in. Samt att den inre slangen kanske inte är anpassad att vara i direkt kontakt med jord. Jag vill helst inte kapa slangarna innan jag vet hur jag ska lösa det, men det kanske jag måste göra för att se vad jag har att göra med...
Själv så har jag dragit en pemslang i en annan pemslang på ställen där det är extra utsatt tex under en väg. Både för att kunna byta slang om det skulle behövas samt som extra mekanisk skydd.
 
  • Gilla
Rickard Hansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.