Jag ska byta ut hela min gräsmatta och rulla ut ny, jag kommer ha hjälp till att göra allt jobb men för att göra jobbet lite billigare så tänkte jag ta bort gräsmattan själv. Jag har ca 400 m2 gräsmatta som ska bort och dem helt plan. På många ställen är det inte heller så mycket gräsmatta alls utan mest bara jord eller bara ogräs. Har redan fått pris på borttagning också så detta blir bara för att få ner priset lite.

Är det någon som provat en gräsupptagare och skulle det gå att ta upp gräsmattan och köra bort den till ett hörn på gräsmattan på en helg på två personer. Den är bara 30 cm bred se det lär bli ett par vänder på gräsmattan och även om den är platt så är det en del planteringar stenläggningar som man ska kryssa mellan.
Det är en sån här jag tänker på som finns att hyra.
https://brouwerkesmac.com/product/brouwer-mark-ii-sod-cutter/

Jag tänker inte köra jordfräs så om inte detta funkar så låter jag killarna som byter gräsmatta ta bort den gamla också.
 
Någon nattkråka som testat en gräsmatteupptagare?
 
Jag skulle inte ge mig på det där.....
Ser ut att vara mer än en arbetsdag att ta bort 400m2
Isf. skulle jag rulla ut den nya själv men även det är nog en arbetsdag......
 
Mina reflektioner:
Det känns som hög risk att skada maskinen om det finns sten under gräset och man måste manuellt rulla och lyfta bort gräset.
Har du tänkt lägga på ny jord innan det nya gräset? I så fall är mitt förslag att du hyr en ”Bobcat”. Med den kan du hyvla bort det gamla gräset. Den har ordentlig bredd så du får upp flera kvm åt gången som du slipper lyfta manuellt.
Du kan dessutom fördela ut den nya matjorden med samma maskin och behöver du planera om lite och justera nivåer så är det enkelt gjort.
På två man så lägger du 400kvm gräs på en dag, på tre man är det behagligare.
 
Pratade med uthyraren och hon sa också att 400 m2 var på tok för mycket att börja köra med denna maskin, den var också rätt klumpig att använda. Jag låter helt enkelt de killar som är tänkta att göra hela jobbet så får jag väl helt enkelt betala till dem istället.
Då slapp jag slita men blir lite fattigare.
 

Bästa svaret

Stefflo Stefflo skrev:
Någon nattkråka som testat en gräsmatteupptagare?
Nu var det många år sedan jag använde en men ett tips är att vattna på gräsmattan några dagar före borttagningen så jorden under är lite lätt fuktig och mjuk så går själva skärandet mycket smidigare. Att skära bort 400kvm går nog på en eller kanske ett par timmar (se klippet på hur fort den skär)? Att rulla ihop och forsla bort gräset är den jobbiga delen IMHO, men det bör inte vara några problem att hinna på en helg.

 
  • Gilla
byggar_anders
  • Laddar…
hevi hevi skrev:
Nu var det många år sedan jag använde en men ett tips är att vattna på gräsmattan några dagar före borttagningen så jorden under är lite lätt fuktig och mjuk så går själva skärandet mycket smidigare. Att skära bort 400kvm går nog på en eller kanske ett par timmar (se klippet på hur fort den skär)? Att rulla ihop och forsla bort gräset är den jobbiga delen IMHO, men det bör inte vara några problem att hinna på en helg.

[media]
Det var exakt det klippet jag länkade till i min trådstart. Hon jag pratade med på uthyrningen trodde absolut inte att det var några timmars jobb att få upp 400m2 gräsmatta utan det handlade nog om mycket mer.
Nu har jag själv inte provat så detta var endast hennes ord, vet inte om hon testat heller själv ute på plats.

Han som jag bokat räknar med att köra med traktor och han räknar med att det ska ta mer än åtta timmar att få bort gräsmattan så skär man upp det med denna maskin på ett par timmar som du säger så är det en jättevinst. Men den går ju som en slö gräsklippare så du kanske inte är helt ute och cyklar.
Transporten av gräsrullarna blir i så fall absolut det tyngsta men de ska kanske max 30m när man är som längst bort.
 
Varför ta upp gräsmattan? Måste kännas som ett otroligt dubbeljobb, måste väl vara några ggr lättare att fixa det som du har, vertikalskära toppseedade och så..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför ta upp gräsmattan? Måste kännas som ett otroligt dubbeljobb, måste väl vara några ggr lättare att fixa det som du har, vertikalskära toppseedade och så..
Nej, det är ingen gräsmatta att börja jobba med och den är spårig och jävlig. Ska tas bort och börjas om även om det blir dyrare än att försöka laga. På många ställen är det mer ogräs än gräs och dessutom är det väldigt lite jord att jobba med. Ibland ska man inte laga saker som gått sönder, ibland är det lättare att köpa ny.
 
Annars kan du ju skära gräsmattan med den där maskinen och låta det ligga så blir det enkelt att plocka upp med traktor och skopa
 
Man brukar lägga på ny jord, kratta och så igen, vad som är under jorden spelar ingen roll, några lastbilslass och traktor, klart! Enklare/billigare..och bättre eftersom det blir jämnare..
 
P Prodigys skrev:
Annars kan du ju skära gräsmattan med den där maskinen och låta det ligga så blir det enkelt att plocka upp med traktor och skopa
Det är en bra tanke också.
 
Jag har nu ringt och bokat en gräsmatteupptagare så den 9/9 ska den få bekänna färg om det går att skära upp 400 m2 på en dag eller om jag kommer grina och få ta det som 2000kr i läropengar.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Ett annat alternativ som jag gjorde var att gå över allt med jordfräs, först grovt och sen lite "mitten" grovt och sist lade jag ut toppdress och körde med lägre inställning så gamla jord/gräsmattan blandades med toppdress jord. Körde sen med gallervält med ca. 40 kg tyngd på några varv och jämnade ut ojämnheter med toppdress sen och rullade ny gräsmatta på...
 
Stefflo Stefflo skrev:
Jag har nu ringt och bokat en gräsmatteupptagare så den 9/9 ska den få bekänna färg om det går att skära upp 400 m2 på en dag eller om jag kommer grina och få ta det som 2000kr i läropengar.
Hej! Hur gick det? Nyfiken :)

Jag funderar på att göra samma sak i vår
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.