Hej.

Jag håller på att byta avlopp och nu ser jag att avloppet går under skorstenen. Vågar man bila upp under och gå samma väg eller skall jag flytta på avloppet? Jag lutar åt det sistnämnda , dvs flytta men jag har lite utmaningar då med (vad jag tror är) dräneringen som går parallellitet med avloppet så då kommer jag behöva korsa rören på något ställe för att få till det.
 
Bilder underlättar.
Inne/ute?
Nära bärande vägg?
Hur tjockt golv?
Typ av golv?
Storlek på skorsten?
Typ av skorsten?
Typ av avloppsrör?
Storlek på avloppsrör?
 
Ledsen. Lite otydlig.
Inne/ute?
Svar, Inne i källare.

Nära bärande vägg?
Jag antar det. Skorstenen är ingjuten i vägg som är gjuten i betong , ca 17 cm tjock.

Hur tjockt golv?
På ena sidan är den runt 10 cm, på andra sidan kanske 7-8 med armering

Typ av golv?
Betong.

Storlek på skorsten?
Ca 0,6 M X 1,1 M

Typ av skorsten?
Vet inte,

Typ av avloppsrör?
Tänkte mig ett pvc, BG 110. Idag är det ett järnrör

Storlek på avloppsrör?
Tror det är ett 100 rör i järn idag


Se nedan bilder Utgrävning i en källares betonggolv nära en gjuten betongvägg och ingjuten skorsten. Skadad skorsten ingjuten i betongvägg med synlig armering och gammalt isoleringsmaterial i en källare. Bild av en skorsten ingjuten i en betongvägg i en källare med synliga armeringsstänger och ett hål för avloppsrör.
 
  • Ingjuten skorsten i källarvägg med synlig armering och gammalt isoleringsmaterial nära en betonggjuten vägg.
  • Uppgrävning av ett betonggolv i källare visande armering, intill en betongvägg.
Någon som kan ge tips här? tacksam för vägledning
 
Har tyvärr inget bra råd att ge, jag själv skulle nog försökt flytta röret(rätt eller fel? )
Men jag tycker att det är ganska drygt att ställa en massa motfrågor till TS och när man får svar på dom så har man ändå inget att komma med...
 
Fulkemisten
Jo. Det är nog läge att välja annan väg. Räcker ju med att gå under väggen istället. Är det väldigt krångligt? Det går inte bara att gå ovan dräneringen där de måste korsa?
 
Bäst är nog att försöka gå på ena sidan av skorstenen.

Måste du gå på samma sida om skorstenen som dräneringen går, går det inte att gå på andra sidan?

Tänk på fallet om du måste gå över/under dräneringen.
 
G Grävkalle skrev:
Men jag tycker att det är ganska drygt att ställa en massa motfrågor till TS och när man får svar på dom så har man ändå inget att komma med...
TS svar ”försvann” i mängden notiser, därav att jag inte svarade.

Det verkade heller inte så viktigt eftersom TS inte svarade förrän efter fem dygn, men blev otålig när ingen sedan inte svarar på 1,5 dygn.


Sedan så är det inte säkert att man har något svar när tillkommande uppgifter har kommit fram.
Du själv har inte heller något svar, inte ens efter tilläggsinfon.
Exakt vilket svar skulle du (@Grävkalle ) ge på TS första inlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.