Vår Gardena R160 har hängt sig. Ett meddelande ”ange pin-kod” står i displayen och
1. Det går inte att knappa in koden, ingen reaktion på knspptryckningar
2. Ingen reaktion på huvudbrytaren
3. Funkar inte heller att göra reset genom att koppla från batteriet
Någon som känner igen detta? Tips? Någon som vet om man kan uppdatera mjukvaran själv på denna modell?
 
Inte omöjligt att det är knappsatsen som är defekt. Köp som reservdel och byt själv, alt. lämna in på verkstad.
Slutanvändare har ej möjlighet att själv göra uppgraderingar.
 
Följer. Samma problem fick jag idag
 
Efter en vecka gick den plötsligt igång igen. Körde ut den till stugan och vips så var problemet tillbaka. Det måste vara glapp nånstans, är det mest troligt att det är kabeln mellan display o moderkort?
 
Det är möjligt att problemet är microbrytaren till stoppknappen som strular. Hade detta problem nyligen på en Automower 220ac som är i princip en likadan maskin. Dock så gick min att stänga av/på med huvudströmbrytaren och att den sa 'Dags att mata in pin' och inte 'ange pinkod'.

Ett enkelt sätt att testa det är att skruva bort karossen och sedan knappsatsen. Dra sedan ur kabeln till microbrytaren och starta igång den och se om den tar emot knapptryckningar. Gör den det är felet i microbrytaren som kostar lite drygt 300kr.
När jag gjorde detta bytte den till att säga 'ange pin' istället för 'dags att mata in pin'

Reagerar ändå inte knapparna kontrollera kablaget mellan moderkort och knappsatsen. Verkar det ok så är nog tyvärr knappsatsen kass.
 
Tack för svar! Milrobrytaren var det inte. Nu har jag varit i kontakt med en återförsäljare, gardenas support samt fått svaret här att det mest troliga är knappsatsen. Har nu köpt en sån, ska ge mig på att byta den nu, återkommer om hur det går!
 
Fick precis samma problem samtidigt... återkoppla gärna om det löste sig! Vad kostade panelen?
 
Köpte en ny knappsats på nätet för knappt 700:-, ganska enkelt att byta men tänk på att jorda handen för du behöver ta i ett kretskort. Det verkar lösa problemet. Den beter sig normalt nu. Lycka till!
 
  • Gilla
Miahun
  • Laddar…
C Camilla Håkansson skrev:
Köpte en ny knappsats på nätet för knappt 700:-, ganska enkelt att byta men tänk på att jorda handen för du behöver ta i ett kretskort. Det verkar lösa problemet. Den beter sig normalt nu. Lycka till!
Okej, har du någon länk till sidan?
 
C Camilla Håkansson skrev:
[länk]
Kanon tips! Hade precis samma fel och var tveksam tiltillatt en ny display skulle lösa problemet men det gjorde det. Tack Camilla!
 
  • Gilla
camh
  • Laddar…
J Jochen75 skrev:
Kanon tips! Hade precis samma fel och var tveksam tiltillatt en ny display skulle lösa problemet men det gjorde det. Tack Camilla!
Gött att det löste sig!
 
  • Gilla
mirko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.