Jag har ungar och leksaker på gräsmattan, fruktträd, fallfrukt, studsmatta och löv. Dvs precis så som jag vill ha det eftersom det var därför jag flyttade till hus. jag tänker inte ”städa” bort allt detta för att lämna plats åt en dum robot. Då kan jag lika gärna bo i lägenhet.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag har ungar och leksaker på gräsmattan, fruktträd, fallfrukt, studsmatta och löv. Dvs precis så som jag vill ha det eftersom det var därför jag flyttade till hus. jag tänker inte ”städa” bort allt detta för att lämna plats åt en dum robot. Då kan jag lika gärna bo i lägenhet.
Vi är olika =)
Vi städar upp alla leksaker ;) Jag avskyr att ha saker liggandes överallt i trädgården. Folk får ju ha hur som helst men det kliar i fingrarna när jag går förbi en trädgård i byn, de ligger säkert 50 bollar och det ser ut som ett bombnedslag.
Löv är terapi att räfsa och fallfrukt är så lite att de går roboten bara rakt över. Du vet, roboten har en krocksensor så när den kör på en större leksak vänder den och klipper glatt vidare :D
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Tycker bara robot är ett orosmoment som håller max 3 år (såvida det inte är en HQ).
Jag har inte 50 bollar i trädgården men vill inte att mina småbarn ska bli påkörda och ev skada sig.
För att inte tala om lithiumbatterierna..de måste garanterat bytas var 3 år.
 
Redigerat:
Har installerat och sköter två robotanläggningar, Worx WG 796E och 790E1. Den förstnämnda inne på säsong fem och den andra säsong fyra. Driftstörningar är mycket sällsynta för båda anläggningarna, kan vara att det är något lagom stor äpple eller dylikt som hindrar hemgången på höstkanten om man slarvat med att städa undan fallfrukt etc.

Batteriet i den äldsta maskinen som har ca 1800 kvadrat att sköta byttes förra året mot ett bra piratbatteri med litet högre kapacitet, annars inget underhåll alls. Det batteriet var troligen utslitet efter långt över 1000 laddcykler så inget konstigt med det. Ersättningsbatteriet kostade 650 spänn...

Den senare maskinen har bara ca 700 kvadrat att klippa så jag räknar inte med att behöva byta batteri ännu på något år.

Givetvis har det förekommit att jag fått laga avgrävd slinga - och justera slingdragning en smula - vid några tillfällen men annars helt problemfritt. Och givetvis vända & byta knivar någon gång per säsong (följde med ett antal knivar som räcker några år, nya är billiga).

Underbart med maskiner som bara funkar år efter år, superfint resultat med i princip noll arbetsinsats.

Det är min erfarenhet av robotklippare.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Va skönt, mina grannar är mindre lyckligt lottade med sin Worxskit
 
R Rolle85 skrev:
Jag har ungar och leksaker på gräsmattan, fruktträd, fallfrukt, studsmatta och löv. Dvs precis så som jag vill ha det eftersom det var därför jag flyttade till hus. jag tänker inte ”städa” bort allt detta för att lämna plats åt en dum robot. Då kan jag lika gärna bo i lägenhet.
Bara att handklippa utan gnäll hela sommaren! Och när man åker bort ska nån klippa..eller skaffa pli på ungarna och städa efter sig! Vi har haft Automower sedan ungarna var födda, inget problem! Det bästa grej man äger, har glömt att vi har 1500kvm tomt som ska klippas! Är att köra trimmern ibland, och detta känns jobbigt nu..köp Husqvarna! Marknadens billigaste klippare! För den bara funkar! Den billigaste på prislappen är den som är dyrast! Vet hur många som helst som provat allt skit, och mobbat mig, Biltemaklippare, Meec, Worx, och allt, säger de, köpte denna för 5-7’ och gör samma jobb, det är samma maskin bla bla, men blir ganska tyst efter 1-2 månader..den står det en Hva på gården..
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Bara att handklippa utan gnäll hela sommaren! Och när man åker bort ska nån klippa..eller skaffa pli på ungarna och städa efter sig! Vi har haft Automower sedan ungarna var födda, inget problem! Det bästa grej man äger, har glömt att vi har 1500kvm tomt som ska klippas! Är att köra trimmern ibland, och detta känns jobbigt nu..köp Husqvarna! Marknadens billigaste klippare! För den bara funkar! Den billigaste på prislappen är den som är dyrast! Vet hur många som helst som provat allt skit, och mobbat mig, Biltemaklippare, Meec, Worx, och allt, säger de, köpte denna för 5-7’ och gör samma jobb, det är samma maskin bla bla, men blir ganska tyst efter 1-2 månader..den står det en Hva på gården..
Eller Gardena eller McCulloch om man vill ha samma klippare till ett billigare pris :)
Dessutom är Gardenas City- och Life-modeller BÄTTRE än Husqvarna i ett väldigt specifikt fall: långa och smala områden. Klipparna är smalare än Husqvarna och klarar av att klippa på mycket smalare områden. Och dom gör det förvånansvärt bra faktiskt. Jag har en gräsplätt som är ca 1,2+ meter bred och 10-15 meter lång (garagelängd + uppfart). Den klipps utan problem och dessutom utan guidekabel eftersom klipparen hittar både in och ut av sig själv. Grannen har en Husqvarna 315 och det känns väldigt osannolikt att den skulle fungera bra på den plätten med tanke på hur stor den är. Enligt Husqvarnas manual så måste det vara minst 2 meter i bredd för att det ska gå bra att klippa, om jag inte minns fel.
 
R Rolle85 skrev:
Tycker bara robot är ett orosmoment som håller max 3 år (såvida det inte är en HQ).
Jag har inte 50 bollar i trädgården men vill inte att mina småbarn ska bli påkörda och ev skada sig.
För att inte tala om lithiumbatterierna..de måste garanterat bytas var 3 år.
Nu vet jag inte vad Stiga 325 har för batteri, men innan jag bytte ut den i år så hade den gått i 6 år utan märkbart sämre klipptid. Den fungerar lika bra idag som när jag köpte den (vilket inte betyder att den är underhållsfri som min nuvarande Gardena).
 
R Rolle85 skrev:
Va skönt, mina grannar är mindre lyckligt lottade med sin Worxskit
Antar du syftar på den där bilden du visat i otaliga trådar om en Worx-klippare som kört ner i en rabatt... uppenbarligen är det inte alla som förstår hur man installerar robotklippare så att det funkar som avsett.

Att följa anvisningarna i manualen är en bra början, plus att man ägnar en stund att verifiera funktionen överallt för att undanröja tveksamma hörn och dragningar i begränsningsslingan. Klarar man inte att installera själv så går det ju bra att leja bort jobbet till någon som kan.
 
  • Gilla
Ganntrader och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Tycker bara robot är ett orosmoment som håller max 3 år (såvida det inte är en HQ).
Jag har inte 50 bollar i trädgården men vill inte att mina småbarn ska bli påkörda och ev skada sig.
För att inte tala om lithiumbatterierna..de måste garanterat bytas var 3 år.

Du har inga batterier alls inomhus hoppas jag. Du lägger telefonen utomhus 10 meter från villan? Den är rätt farlig när du laddar den.
Min hq står 10 meter från alla byggnader. Och alla jag känner har inte behövt byta batteriet inom 5 år. HQ gäller det då.
Man måste inte köra klipparen hela tiden och har man så pass små barn att de riskerar att bli påkörda av botten så bör de inte heller lämnas utan hänsyn för de kan lika gärna springa ut på vägen framför en bil eller springa ner i en bäck och drunkna.
Fast ser man till mina grannar så hade de nog blivit uppätna av en robot då de faktiskt kör ut framför bilar och vi får i princip hålla reda på dem :p
Men till sist gör man precis som man vill men att säga att folk förslavar sig när det faktiskt är de med handjagare som är förslavade att behöva bry sig om väder och vind medan en robot klipper i väder och vind, men helst inte åska såklart.
 
En på jobbet hade köpt en worx under semestern. De hade ägnat hela semestern åt att anpassa tomten, fylla igen hål osv osv för att deras robot fastnade, grävde egna hål osv.
Jag hade inte betalat för att lägga semestern på det
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
En på jobbet hade köpt en worx under semestern. De hade ägnat hela semestern åt att anpassa tomten, fylla igen hål osv osv för att deras robot fastnade, grävde egna hål osv.
Jag hade inte betalat för att lägga semestern på det
Det där är ju dock ett engångsjobb vilket har en bieffekt av att trädgården blir mycket trevligare också. Så gjorde jag på gården där min andra Gardena-klippare går. Visst var det mer jobb första året (precis som det har varit på gården med min andra Gardena-klippare i år), men så är trädgården mycket finare också. En bra egenskap är att kunna se framåt och förstå att investeringar idag kan leda till något bra imorgon. En lite jobbigare sommar än vanligt gör alla framtida somrar enklare.
 
Jag installerade min McCulloch i början av sommaren och den har bara tuffat och gått. Jag har inte justerat gränskabeln eller guidekabeln en enda gång. Den har stannat en gång p.g.a. att ett av barnen hade lämnat en leksakskvast som den körde upp och tyckte att den blivit lyft och då stannat. (Bra säkerhetsfunktion by the way)
Jag har inte behövt engagera mig i klippningen av gräsmattan på HELA sommaren, väldigt skönt.
Jag försöker hålla undan lite leksaker bara. Med robot blir det ju att man håller gräsmattan ren och fin och slipper ha en massa leksaker drällandes överallt (som man ändå måste plocka bort om man körde vanlig gräsklippare med).

Robotklippare har definitivt inte varit mitt sämsta köp, snarare tvärtom, ett MYCKET bra köp :)
Jag är skitnöjd, jag har till och med nästan sluppit att trimma då den är duktig på att ta långt ut i kanterna. :)
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Gött
 
R Rolle85 skrev:
En på jobbet hade köpt en worx under semestern. De hade ägnat hela semestern åt att anpassa tomten, fylla igen hål osv osv för att deras robot fastnade, grävde egna hål osv.
Jag hade inte betalat för att lägga semestern på det
Man får överväga som sagt. Min gräsmatta måste klippas 2 ggr i veckan med handjagare. Tar totalt 3 timmar exklusive räfsning. Och jag måste räfsa varje gång om jag inte vill ha gräsrester så det tar ju ytterligare någon timme till.
Och allt som allt har jag klippt 2 rutor som jag inte fixat så roboten kommer dit på en totaltid av 20 minuter i år.

Om de ägnade en hel semester på 4 veckor för att anpassa tomten så måste den vara enorm. Första året brukar vara inkörsår för att hitta de svaga länkarna.

Vågar jag nämna att min matta är den mest välklippta i grannskapet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.