Tja!

Har råkat ut för ett fenomen som måste lösas innan skador uppstår. Problemet är att regnvatten stänker upp på ytterdörren och dess tröskel. Vattnet blir stående på tröskeln och hängande i nederkant av dörren och om det får hållas känns det som att det kommer bli fuktskador så småningom. Jag knappast kan vara ensam om detta men hur löser man det? Har funderat på att sätta en plåt i nederkant av dörren, som sticker ner några centimeter så den täcker tröskeln. Är det en dum idé? Finns det att köpa? Har sökt på stänkskydd ytterdörr men hittar inget.
Någon som har något tips?

Dörren sitter under en normal takfot, ca en halvmeter djup, en knapp halvmeter ovan dörr. Entrétak är inte aktuellt.

Mvh,
ToRy
 
C
Ofta sitter det ju en dropplist i trä eller plåt i nederkant på dörren som åtminstone förhindrar att vatten som rinner längs dörren kommer in mellan dörrblad och tröskel. Enklast är väl att skruva dit och måla in en trälist, typ denna:
400x400_32x34 vesinokkalista.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tipset. Jag misstänker dock att problemet åtminstone delvis beror på att regnvattnet stänker upp underifrån och därför behövs en skiva av något slag som går nedanför tröskeln.

Är det verkligen ingen annan som har detta problemet?
 
Hittade du någon lösning på detta?
Jag har exakt samma problem men vet inte hur jag ska lösa det.
 
T ToRy skrev:
Jag knappast kan vara ensam om detta
Min dörr har svällt ett par cm i nederkant på grund av detta fenomen. Men nej, jag har ingen lösning.

(Eller jo, att blunda med ena ögat när jag går förbi. ;))
 
Tror att en plåt som sticker ner kan vara väldigt utsatt för skador. Tex snö eller is som tar i.

Har sett att förrådsdörrar ofta har plåt i nerkant, om det är för spakar eller vatten har jag inte koll på.
 
Lösningen är väl oftast ett tak över dörren som skyddar från den typen av stänk också.
Som bonus kan du fippla med nycklar i lugn och ro när det regnar etc.
 
Har inte hittat någon lösning men heller inte varit speciellt aktiv med det. Har liksom haft andra, viktigare projekt. :) Däremot har dörren svällt och även spruckit i nederkant, inte helt oväntat. Nåväl, det är en Byggmax-dörr så när huset i övrigt är klart kanske det blir att köpa en ny dörr och skydda den med både plåt och tak. :D En plåtkant som sticker ner någon centimeter borde ju räcka, då blir det inte så ömtålig heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.