bygger friggebod i lösvirke, sågat virke med lite andra dimensioner. 2”4 reglar i sågat virke är ca 55x105, istället för 45x95 som finns hos bygghandeln. Jag ska nu börja isolera men standardtjockleken på 95 skivor fyller inte ut helt. Antingen kör jag 95 isolering eller så får jag trycka in 120 mm isolering. Hur skulle ni göra? Det kommer även bli liggande 2”2 som installationsskikt. Skulle ni sätta ångspärren inne i väggen mot 2”4 eller helt på insidan innanför liggande 2”2?
 
Ja det är ett elände då andra byggnadsmaterial anpassas för sekunda stomvirke i undermått.

Jag skulle sätta ängspärren innerst. Annars hamnar den ju nästan mitt i väggen och då får du garanterat kondens på insidan.
 
  • Gilla
AM86
  • Laddar…
Kommer isoleringen ligga kvar utan plast? Isolerar du installationsskiktet?
 
H heimlaga skrev:
Ja det är ett elände då andra byggnadsmaterial anpassas för sekunda stomvirke i undermått.

Jag skulle sätta ängspärren innerst. Annars hamnar den ju nästan mitt i väggen och då får du garanterat kondens på insidan.
Ok tack för synpunkt. Hade det lite på känn att den hamnar väl långt in i väggen. Eller ska man inte sätta plast alls?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kommer isoleringen ligga kvar utan plast? Isolerar du installationsskiktet?
Det får jag lösa. Ska försöka fylla ut hela utrymmet med isolering i allafall. Installationsskiktet ska isoleras med 45 isolering. Inte optimalt men vill spara yta
 
Att lägga installationer innanför fuktspärren riskerar att orsaka en hel del läckor i den.
 
D Daniel 109 skrev:
Att lägga installationer innanför fuktspärren riskerar att orsaka en hel del läckor i den.
Jag vet, blir dock inte många genomföringar förutom eldosor som jag ska tejpa noggrant hade jag tänkt..
 
H
Bor du nära Norge?
Där har de 50,100 isolering.
Då deras mått är 50-100 på reglar.
Gamla måtten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.