Har ett hus enplan på 150m2 från 1981. Vinden har haft en del möss och råttor under åren och jag vill gärna byta ut den gamla nedbajsade isoleringen.

Vad kan det tänkas kosta att ta in firma som tar bort den gamla isoleringen på vinden och plastar om och ersätter med ny isolering?
 
Finns det ingen som har koll?
 
Jag följer tråden för jag vill gärna veta också då jag skulle vilja göra om vår vindsisolering. Det är nog lite som att fråga hur långt är ett snöre. Jag pratade med en firma för nåt år sen och har för mig det grovt skulle kosta 15-25k av vad han indikerade beroende på hur förutsättningen var. Då har jag mindre yta pga 2plan 150kvm med snetak. Dock ett enklare golv.

Jag skulle själv tro att åtkomst och möjlighet att röra sig på vinden, om det är golv där, om ngt måste repareras, vilket material som ska användas är parametrar som påverkar...

Jag har lite före i kön då har inte kollat mer än ett 5 minuters samtal till en firma...
 
Det kan dessutom bli svårt att plasta om?
 
Jag har gammalt hus utan plast, de sa att man kan lägga en duk innan man blåser lösull. Skulle gissa att det stora jobbet är att suga ut det gamla, lägga duk och återställa ev golv. Spruta isolering är nog snabbt gjort... Är det lösull med bara en landgång i mitten och all plast är intakt är det nog ett enkelt jobb... Men mössen kan ju gjort mkt skada?
 
Varför plasta om? Titta över plasten och laga eventuella skador. Jag la plast i en vind utan tidigare plast. Det gör jag helst inte om.
 
J JohanLun skrev:
Jag har gammalt hus utan plast, de sa att man kan lägga en duk innan man blåser lösull. Skulle gissa att det stora jobbet är att suga ut det gamla, lägga duk och återställa ev golv. Spruta isolering är nog snabbt gjort... Är det lösull med bara en landgång i mitten och all plast är intakt är det nog ett enkelt jobb... Men mössen kan ju gjort mkt skada?
Jag håller på att renovera rum efter rum. I varje rum så sliter jag bort innertaket och ser då plasten och isoleringen. Det är en hel del muslort och skräp och urin men det är inte jättemycket rena skador. Plasten har varit trasig på några ställen så här ramlat ner en del avföring i huvudet när man stått där under :(

Hade elektriker här som var uppe på vinden och kröp och han sa att det låg några gamla döda råttor dör uppe.
 
Jag funderar på att slippa ångbroms/plast, har det gått i 110 år utan behövs det inte nu heller, men nu ligger gullfiber med plast ÖVER isoleringen. Dock kruttorrt. Har putsade väggar och tak som jag tror funkar som ångbroms plus inget badrum på övervåningen. Sorry för ot.

I ett hus från 81 ska det nog vara plast men som Daniel skriver är den troligen skadad bara på ngt enstaka ställe...
 
P pennybridge skrev:
Jag håller på att renovera rum efter rum. I varje rum så sliter jag bort innertaket och ser då plasten och isoleringen. Det är en hel del muslort och skräp och urin men det är inte jättemycket rena skador. Plasten har varit trasig på några ställen så här ramlat ner en del avföring i huvudet när man stått där under :(

Hade elektriker här som var uppe på vinden och kröp och han sa att det låg några gamla döda råttor dör uppe.
Laga plasten underifrån!
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Angående plast...
Vet inte om jag hänger med riktigt, men jag har precis plastat 100 kvm vindsbjälklag - men där vi rivit det gamla taket innan. Dvs inget problem med utrymmet.
Det finns inte en chans att jag skulle ge mig på att göra om det igen. Drygt...och i stort sett omöjligt att få det tätt, och skulle det dessutom göras, krypandes under yttertaket. Är det ens möjligt? (beror såklart på hur stor kallvinden är, men...)
 
Plast skall sättas i taket på boytan, inte på vindsgolvet. Det innebär att innertaken måste tas ner, taklister ner, gamla plasten ner, ny plast upp nya innertak upp, nya/de gamla taklister upp. Det är ett ganska slitigt jobb (jobba uppåt med armarna). Det kräver också lite kunnande för att det skall bli snyggt.

Isoleringen: om du kan röra dig på vinden så är det ett enkelt men kanske lite "obehagligt" jobb att göra själv. Det är nog svårighet 1 av 10. Andningsskydd, skyddsglasögon, långärmat, långa byxor, handskar, och kanske mössa så är det en baggis att göra själv. Ut med den gamla, in med ny isolering. Mer eller svårare är det inte. Det kan bli en pytteliten förbättring av husets isolering (pga möss gräver gångar i isoleringen och för att den eventuellt sjunkit ihop under åren, men räkna inte med att det är märkbart.
 
J JohanLun skrev:
Laga plasten underifrån!
Ja det har jag gjort innan jag satt nya reglar för nya innertaket. Tejpat så fort jag sett något hål.

Det kanske räcker så.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Plast skall sättas i taket på boytan, inte på vindsgolvet. Det innebär att innertaken måste tas ner, taklister ner, gamla plasten ner, ny plast upp nya innertak upp, nya/de gamla taklister upp. Det är ett ganska slitigt jobb (jobba uppåt med armarna). Det kräver också lite kunnande för att det skall bli snyggt.

Isoleringen: om du kan röra dig på vinden så är det ett enkelt men kanske lite "obehagligt" jobb att göra själv. Det är nog svårighet 1 av 10. Andningsskydd, skyddsglasögon, långärmat, långa byxor, handskar, och kanske mössa så är det en baggis att göra själv. Ut med den gamla, in med ny isolering. Mer eller svårare är det inte. Det kan bli en pytteliten förbättring av husets isolering (pga möss gräver gångar i isoleringen och för att den eventuellt sjunkit ihop under åren, men räkna inte med att det är märkbart.
Ja det är nog bara att det är jäkla äckligt med all råttskit och döda råttor så lejer hellre bort det.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Plast skall sättas i taket på boytan, inte på vindsgolvet. Det innebär att innertaken måste tas ner, taklister ner, gamla plasten ner, ny plast upp nya innertak upp, nya/de gamla taklister upp. Det är ett ganska slitigt jobb (jobba uppåt med armarna). Det kräver också lite kunnande för att det skall bli snyggt.

Isoleringen: om du kan röra dig på vinden så är det ett enkelt men kanske lite "obehagligt" jobb att göra själv. Det är nog svårighet 1 av 10. Andningsskydd, skyddsglasögon, långärmat, långa byxor, handskar, och kanske mössa så är det en baggis att göra själv. Ut med den gamla, in med ny isolering. Mer eller svårare är det inte. Det kan bli en pytteliten förbättring av husets isolering (pga möss gräver gångar i isoleringen och för att den eventuellt sjunkit ihop under åren, men räkna inte med att det är märkbart.
Om du refererarade till mitt inlägg så menar jag inte att man ska lägga plasten överst utan att det är felgjort och det är skälet till att jag vill göra om det. Jag hatar dessutom gullfiber och stenull (en mix på min vind tror jag) då det kliar överallt och man får hosta när man är på vinden. Plasten ligger sporadiskt direkt under vindsgolvet men inte ut i kanterna så troligen därför det klarat sig...

Mina innertak går inte ta ned, de är putsade. Eller, allt går men det vore orimligt och idiotiskt. Bättre då skita i plast och gullfiber...
 
P pennybridge skrev:
Ja det har jag gjort innan jag satt nya reglar för nya innertaket. Tejpat så fort jag sett något hål.

Det kanske räcker så.
Det räcker nog. Det finns säkert andra hål i plasten du inte vet om. Det verkar fungera ändå. Humlan kan flyga. Husen möglar oftast inte trots att det är hål i plasten. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.