Planerar en tvättstuga i nybygge som har golvbrunn på golvet, men är osäker på vilka regler som gäller för väggmaterialet.

Golvet är gjuten platta och det finns en golvbrunn mitt i rummet, så jag kommer göra tätskikt på golvet och planerar att göra uppvik på 100 eller 200 mm upp på väggarna. Detta kläs sedan med klinker.

Väggarna består nu utav uppreglat cc 600 mm och ett lager OSB.

Vad gäller för regler för materialet i väggarna med tanke på tätskiktet?
Det känns orimligt att jag ska behöva ha k-plywood och våtrumsgips i hela tvättstugan för att tätskiktet dras upp 200 mm.

Tacksam för hjälp!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Sökning på nätet efter ”våtrumskrav tvättstuga” ger bla följande länkar,

[länk]

[länk]
Tack, de har jag läst. Men var i dessa länkar ser du svaret på min fråga?

Frågan är: Vad gäller för regler för materialet i väggarna med tanke på tätskiktet?
Behöver jag alltså ha hela väggen byggd som för våtrum med plywood och våtrumsskiva bara för att ha ett uppvik längst ner?
 
Helt orimligt att ha hel våtrumsvägg bara för golvet. Vanlig gips och lite våtrumsfärg bör räcka tycker jag.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Helt orimligt att ha hel våtrumsvägg bara för golvet. Vanlig gips och lite våtrumsfärg bör räcka tycker jag.
Tack för svar, Johannes.
Jag tycker samma som dig – men kan inte hitta det i skrift någonstans vad som faktiskt gäller.
 
https://www.gvk.se/media/1309/sakra-vatrum-2016-1.pdf sida 22

Edit: saxat från länken,
”- Val av skivmaterial ska ske med hänsyn till valt tätskikt bakom keramik eller tät- och ytskikt av plastmatta. Se godkända våtrumskivor på www.gvk.se.
- Följ alltid skivleverantörens rekommendationer för regelavstånd, dimensioner och böjstyvhet vid montage av tät- och ytskikt.”

”Kartongbeklädd gipsskiva:
• Plastmatta kan användas som yt- och tätskikt eller som tätskikt under keramik i våtzon 1 och 2.
• Tätskiktsfolie under keramik kan användas i både våtzon 1 och 2.
• Vätskebaserade tätskikt med ett ånggenomgångsmotstånd på minst 1 miljon s/m kan användas under keramik i våtzon 2. Vätskebaserade tätskikt ska inte appliceras i våtzon 1.”
 
Redigerat:
Rickard.
Tycker även jag det känns helt orimligt men det vore intressant av att höra av någon som är insatt på tätskikt.

Jag själv hade nog utan att fundera speciellt mycket bara kört på vanligt gips om det var matta och tänkte jag sätta någon rad kakel på väggen hade jag kortlat in en regel i höjd med plattornas avslut för att stabilisera upp. Men din osb borde göra det jobbet bra tycker jag.
 
  • Gilla
carljohanb
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tycker även jag det känns helt orimligt men det vore intressant av att höra av någon som är insatt på tätskikt.

Jag själv hade nog utan att fundera speciellt mycket bara kört på vanligt gips om det var matta och tänkte jag sätta någon rad kakel på väggen hade jag kortlat in en regel i höjd med plattornas avslut för att stabilisera upp. Men din osb borde göra det jobbet bra tycker jag.
Tack! Bra input med kortlingar i höjd med plattornas avslut.
 
Tvättstugan är inte ett våtrum. Det är ett tätt golv med golvbrunn som är rekommenderat. Så väggarna gör du som du vill med.
 
  • Gilla
Stepside88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.