Har en smörjgrop i mitt garage. På vintern blir det hyffsade mängder vatten som läcker ned i den (snö som fastnar på bilen som smälter väl inne i garaget).

Jag har en brunn i smörjgropen men lutningen på golvet är lite dålig så vattnet blir stående onödigt länge och det luktar unk därnere och blir mögel (tror jag iaf). det kan också vara trähyllorna som finns där som har den där 60-talsimpregneringen som luktar när den blir blöt. hyllor kommer jag att riva men jag vill hitta ett smart, enkelt, och billigt sätt att avleda vattnet.

jag har en avfuktare på markplan/ovan smörjgropen och vill inte ha en därnere, utan vill avleda vattnet till brunnen.

jag funderade på att sätta upp ett trapetstak precis under trallen som lutar mot brunnen och som sedan rinner ned i ett stuprör som går till brunnen.

finns det några andra sätt som är smartare?

jag använder endast gropen för förvaring av vinterdäck och plastlådor.
 
  • Trätrall som täcker en smörjgrop i ett garage med diverse förvaringshyllor och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterst tveksamt om du kan styra vattnet rätt, majoriteten av smältvattnet lär komma från hjulhusen. Den bästa och mest permanenta lösningen är att bara fixa lutningen på golvet nere i smörjgropen :)
 
det är lutning så att vattnet rinner in i gropen. det är just bara när det väl landar i gropen så vill jag samla upp det. varför skulle det inte funka med ett innertak i gropen?
 
Innertaket måste vara tätt mot sidorna och det blir ju svårt att komma dit ner om det ska användas som smörjgrop.

Sätt hängrännor på sidorna......

Protte
 
Spackla/flyt lutning inne i gropen och bila/borra ett hål som du antingen kan leda ut vattnet via eller sätta i en dränkpump som är flottörstyrd och led bort vattnet till lämpligt ställe med slang
 
Sen bör du även fixa nån typ av luftväxling därnere om du vill få bort unket.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Spackla/flyt lutning inne i gropen och bila/borra ett hål som du antingen kan leda ut vattnet via eller sätta i en dränkpump som är flottörstyrd och led bort vattnet till lämpligt ställe med slang
trots att det finns golvbrunn? jag vill bara leda vattnet till golvbrunnen snabbare.
 
K Keld skrev:
Sen bör du även fixa nån typ av luftväxling därnere om du vill få bort unket.
den va intressant. hur gör jag det bäst/enklast/billigast?
 
V mutalisken skrev:
den va intressant. hur gör jag det bäst/enklast/billigast?
Det skulle säkert räcka att hålborra några av de yttrrsts brädorna i varje ände. Det är säkert kallare i gropen på sommaren/varmare på vintern så lite luftväxling sker automatiskt. Bara det inte luktar från själva brunnen (vattenlås)?

Flytspackla fall i gropen så att brunnen funkar!
Du kan även flytspackla fall på garagegolvet om du vill. Klart trevligt att smältvatten och smuts inte ska behöva rinna längs väggarna ner i gropen. Vart vill du att det rinner?

Går säkert att ordna så att smältvattnet tar en styrd väg till brunnen också.
 
Jag har tänkt om. Jag kommer helt sonika att lägga en presenning ovanpå men lämna början och slutet öppet så det blir vädring. Så tar luftavfuktaren hand om det som hamnar på presenningen. Och så har jag hittat en förstärkt med plasthättor som jag kan köra över med dubbar på.
Enkel att rulla ut och tillbaka.

Återkommer om en säsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.