Hej.

Jag har en spotlight som sitter i ett skåp i köket som har gett upp. Jag har försökt att snurra lite på den vita fattningen men inget händer. Vågar inte ta i för kung och fosterland. Ska man bända upp den ”vita” ringen runt glaset kanske?


En annan fråga som ni kanske kan hjälpa mig med. Vad innebär markeringen 0,3m? Är det att lampan får vara en maxlängd?
 
  • Spotlight i köksskåp med vit ringfattning och suddig etikett, lite smuts på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spotlight i takskåp med vit sockel och synlig märkning "LOT NO." samt elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit spotlightfattning i handen med otydlig skrift och en markering som visar 0,3m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova trycka glaset mot armaturer samtidigt som du vrider mot klockan..
 
Det hjälpte tyvärr inte. Har provat nu att trycka glaset mot armaturen och vrida men inget händer tyvärr.
 
Byt allt lampan går inte byta
 
  • Gilla
mackan845
  • Laddar…
0.3 m markerar minsta tillåtna avstånd till brännbart material.
 
  • Gilla
mackan845
  • Laddar…
Menar du att jag ska köpa en helt ny spotlight och sätta dit den?
 
M mackan845 skrev:
Menar du att jag ska köpa en helt ny spotlight och sätta dit den?
Jag tror det men inte säker
 
S
Sitter inte bara metallringen med piggar upp i varje hål, och därmed trycker upp den lösa glasbiten?

Sådan var konstruktionen på Ikeas armatur förr i alla fall.
 
Liten skruvmejsel i spåren, bänd försiktigt på ringen. Så släpper tungorna från ringen, som går in i de små spåren.
 
A
M mackan845 skrev:
Menar du att jag ska köpa en helt ny spotlight och sätta dit den?
Den yttersta ringen med glaset går väl ta bort med en flat skruvmejsel. Modellen jag hade innan från ikea såg snarlik ut och den hade 4 flärpar som släppte när man lossade den med mejsel.
 
Ska prova med en flat mejsel. Allt annat i lägenheten verkar vara Ikea så misstänker att även den är ifrån Ikea. Tack för input ska testa nu.
 
Det var till att bända försiktigt med en flat mejsel på den vita ringen. Tack så mycket för er kunniga hjälp!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vad kan det vara för lampa tro, en G4? Det står 12V 10w på armaturen.
 
Glömde ju att lägga upp bild. Kommer här
 
  • Halogenlampa med två stift på ett vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en halogenlampas kontakt, som har två metallstift, mot en bakgrund av hud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en vanlig G4, mät avståndet mellan pinnarna så vet du säkert, G4 = 4mm
 
  • Gilla
mackan845
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.