Står i valet och kvalet nu när ny gräsklippare ska inhandlas.
Har en tomt med gräsyta på ca 1800 kvm + 400 kvm. Tar ca 2.5 timmar med vanlig klippare

Jag förstår att de allra flesta lovordar robotklippare pga att man då blir fri för annat, och jag hålles såklart med.

Men om man endast ser det ur en ekonomisk synvinkel, så undrar jag om inte åkare vinner?
Jag kan köpa en ny åkare som passar min tomt för ca 25000, lika mycket kostar en robot inkl installation.
Men vilken håller längst?
Som jag sett på blocket så är det jäkligt gamla åkare som är till salu, En 18 år gammal stiga villa med rätt nytt klippbort för 15000. Säkert prutbart men ändå.
Vad säger ni rävar?
 
Du får försöka värdera din tid också, en del ser det som ett arbete att klippa, jag själv kan lika gärna klippa gräset som att kolla på tv.
Bränsle/oljekostnader på några hundra per år kanske spelar in också.
Din åkklippare dör troligtvis inte om åskan slår ner i närheten, men där finns rejält många fler rörliga delar som kan rasa av andra orsaker.
Batteribyte sker väl med några års mellanrum men jag tror att robotklipparens batteri vanligtvis är dyrare.

Edit: att andrahandsvärdet är högre på en åkis beror väl på att det finns mer kvar av dem efter ett antal år.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det enda som är bättre med robot det är kanske att gräsmattan blir finare och att du slipper klippa.
Billigare blir det inte.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det enda som är bättre med robot det är kanske att gräsmattan blir finare och att du slipper klippa.
Billigare blir det inte.
Där kom en ganska stor fördel för robotklipparna, ska man få lika fin matta med en åkklippare får man klippa väldigt ofta!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N
Lostmoose Lostmoose skrev:
Du får försöka värdera din tid också, en del ser det som ett arbete att klippa, jag själv kan lika gärna klippa gräset som att kolla på tv.
Bränsle/oljekostnader på några hundra per år kanske spelar in också.
Din åkklippare dör troligtvis inte om åskan slår ner i närheten, men där finns rejält många fler rörliga delar som kan rasa av andra orsaker.
Batteribyte sker väl med några års mellanrum men jag tror att robotklipparens batteri vanligtvis är dyrare.

Edit: att andrahandsvärdet är högre på en åkis beror väl på att det finns mer kvar av dem efter ett antal år.
Min 20 år gamla Stiga Senator fick nytt klippdäck för ett par år sedan. I övrigt oljebyte varje år och en del byten av drivremmar och batteri en gång på alla år har det blivit. Kompletterade med en "handjagare" (motordriven) från Stiga i år. Den använder jag där det är trångt och lite bökigt att komma åt.
Robot är inget som intresserar mig. Tycker nuvarande upplägg är mycket mer flexibelt eftersom jag även klipper dikeskanter o.s.v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.