I skissen nedan har jag skrivit in mått från mitt tänkta nybygge, som jag för övrigt nu fått bygglov på, mot befintliga byggnader.
Tyvärr har jag gått för mycket på andras "känsla" och inte läst reglementet fullt ut innan inskick av bygglovsansökan.

I bygglovet nämns inga speciella/utökade regler för brandskydd, inte heller på kommunens hemsida, i kontrollplan har jag som punkt att bocka av: "åtgärden har rätt brandklass" enligt PBL

Jag har bl.a utgått från Melbyhus tolkningar och tabell i resonemanget nedan:
https://www.mellbygarage.se/sv/blogg/information/brandskydd-for-garage/

Kan jag utgå ifrån att om jag bytar dörr på befintligt hus till en El30, så kan jag bygga som på ritning med El30 i alla väggar och oklassade portar, dörrar och glaspartier på bygget?

Några tips/råd hur jag kan slippa byta till klassad ytterdörr på befintligt hus?


Skiss av tänkt nybygge med måttangivelser bredvid befintlig byggnad och grannens förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritningar med olika vyer av en byggnad, inkluderar fasader från alla håll och en 3D-skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av nybygge med måttangivelser för väggar, lutning, och glaspartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bild tagen på tegelhuset från där nybyggnationen är tänkt att stå.
Någon som har erfarenhet av att räkna på EI själv på en gammal 80mm tjock dörr?
Tegelhus med vitmålad övervåning, den tjocka äldre dörren synlig, i förberedelse för nybyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Boverket har en ganska bra skrift om detta på sin hemsida (https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/).

Ditt nybygge bör väl räknas som en komplementbyggnad och inte ett komplementbostadshus? I så fall gäller att endast den ena väggen/fasaden behöver brandklassas enligt tabellen i länken ovan. Man räknar avståndet från fasaden samt 135 graders vinkel från knutarna.

Det finns också en något luddig skrivelse om att vissa konstruktioner "kan antas" ha brandmotstånd i tillräcklig omfattning, till exempel en fönsterkarm i massivträ bara för att göra det ännu mer förvirrande :)
 
Tack för svar!
Jo det är en komplementbyggnad och, som du skriver, ”bara” en av ”väggarna” som behöver vara klassad.
Hade ett kort samtal med en firma som sysslar med detta på konsultbasis, sammanfattade samtalet med ett gäng frågor och en uppdaterad layout med mått. Har fått offert på att få svar på frågorna men inte gått vidare ännu.
Bifogar frågorna nedan, någon som har koll på ett eller flera svar så skriv gärna en rad.

1. Kan jag utgå ifrån att mitt befintliga hus med dubbla tegelväggar+klätt med tegel uppfyller EI30 förutom de oklassade fönstren och dörren? Bakom träpanelen på gavelspetsen finns dubbeltegel.
2. Behöver jag klassad garageport om väggen på grannens förråd uppfyller EI15? Se uppdaterad bifogad skiss ”Brandskyddsmått”.
3. Behöver jag klassad garageport om väggen på grannens förråd uppfyller EI30?
4. Har jag förstått det rätt att man ”brukar” kunna bedöma en normal ytterdörr/port av rimlig kvalite till EI15 och att två sådana i motstående byggnader ger EI30, som i mitt fall vid måttet 4,2m?
5. Enligt tabell ska ytterdörren på befintligt hus uppfylla EI30 eftersom måttet till uterummets oklassade skjutdörrar är 4,0m. Finns det något sätt att bedöma den gamla 70mm tjocka gedigna dörren till att klara EI30? Inte snyggt men hade en skruvad mineritskiva på insidan löst problemet?
Lite lustigt i sammanhanget är att på måttet 4,0m hade det varit godkänt med 1 kvm oklassat glas men inte en gedigen gammal teakdörr.

6. Du nämnde i gårdagens samtal att det kunde varit bra att flytta hela nybyggnaden 0,5 m ”till vänster”, jag hängde nog inte med riktigt varför, var det för att öka måttet 4,0m mellan oklassad dörr på befintligt hus till glaspartierna på nybygget?
7. Skulle det hjälpa något om det måttet var 4,5m? Vad jag förstår så ska dörrar vara EI30 ända upp till 5,0m.

8. 5:536 (Skydd mot brandspridning från intilliggande tak) som du uppmärksammade mig på är riktig fikontext för mig. Gäller denna text verkligen takdelar som sticker ut mindre än 0,5m och sitter på samma byggnad? Det är ju brand mellan olika byggnader jag ska skydda mot, inte inbördes spridning i samma byggnad tänker jag då.
9. Om ja på ovan punkt, kan en lösning då vara att bygga ”lådorna” som sticker ut i EI30?
10. Takhöjden på min tilltänkta byggnad kommer att ligga ungefär 0,2 m över grannens takavslutning vid tomtgränsen, ungefär en halvmeter mellan, vad gäller där?
11. Samtliga väggar i nybygget är i EI30. Behöver taket i ”garagedelen” i övrigt uppfylla EI30? Hade egentligen tänkt ha det oisolerat till en början.
Skiss över byggprojekt visande mått och brandklassificering för byggnadsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss över brandskyddsåtgärder med avstånd och klassningar för byggnader och element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant läsning! Sitter i samma problem själv nu, byggnadsnämnden vill ha in brandskyddsbeskrivning för att ge startbesked till mitt nya garage. Hur gick det för dig, hur löste du det?
 
J JSten skrev:
Intressant läsning! Sitter i samma problem själv nu, byggnadsnämnden vill ha in brandskyddsbeskrivning för att ge startbesked till mitt nya garage. Hur gick det för dig, hur löste du det?
Ursäkta sent svar, inte så aktiv här och har nog inte fått notifiering till mailen.
Jag har inte kommit vidare, ligger på is för tillfället.
"Min" byggnadsnämnd behövde inte brandskyddsbeskrivning för startbesked, utan nöjde sig med en rad i föreslagen kontrollplan om att jag följer reglerna i BBR. Hindrar såklart inte att de eller räddningstjänsten kan ha åsikter vid slutbesked.
 
  • Gilla
tennet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.