Hej
Vi har köpt hus och vill flytta elpannan ca 8m till garaget för att sätta in bergvärme om X år.
VVS-firman påstår att det kostar ca 80-90.000kr för flytt samt bila upp och byta rören i hela huset.
Det finns en brunn i garaget 2-3m från där pannan skall stå.

1. Behövs rören verkligen bytas? Huset är från 1982.
2. 80-90.000kr tycker jag låter mycket?

Nedan är planlösningen efter renoveringen.
Handritad planlösning av ett hus med markerade rum som sovrum, vardagsrum, kök, och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack
 
EL-pannan har troligtvis CU 22 eller CU 28 i anslutning, att bara flytta är att skarva på dom befintliga rören och koppla på pannan på nya stället, EL-delen och givare måste följa med , vilken väg kan inte sägas på distans,men går bra att dra dom i taket, sen det med att byta alla rör kan man fråga sig varför, verkar vara lite överkurs det som sägs, vet du vad det är för dim på dina rör till elementen
 
J jonaserik skrev:
EL-pannan har troligtvis CU 22 eller CU 28 i anslutning, att bara flytta är att skarva på dom befintliga rören och koppla på pannan på nya stället, EL-delen och givare måste följa med , vilken väg kan inte sägas på distans,men går bra att dra dom i taket, sen det med att byta alla rör kan man fråga sig varför, verkar vara lite överkurs det som sägs, vet du vad det är för dim på dina rör till elementen
Tyvärr vet jag inte dim på rören.
Föreslog att dra rören på vinden men de ville inte ned risk för att frysa rören på vintern, och att dra rören på vinden med isolering runt resulterade i samma kostnad...
 
Var står pannan nu?
Jag tror du ska ta och fråga någon annan firma, de där vill göra lite mer än nödvändigt.
Rör på vinden kan gå bra, värmerören fryser inte på vintern, det är ju då som de är varmast.
Lägg de så nära det går insidan, drar man PEX så kan man borra mitt i hanbjälken.
Vid garaget har du "tvätt", där kan du kanske koppla in kall och varmvatten.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Var står pannan nu?
Jag tror du ska ta och fråga någon annan firma, de där vill göra lite mer än nödvändigt.
Rör på vinden kan gå bra, värmerören fryser inte på vintern, det är ju då som de är varmast.
Lägg de så nära det går insidan, drar man PEX så kan man borra mitt i hanbjälken.
Vid garaget har du "tvätt", där kan du kanske koppla in kall och varmvatten.

Protte
Tack för svaret.
Pannan står där det står ELP på planritningen, dvs mitt i huset.
Rekommendation att flytta eller låta stå kvar och göra en brunn?
 
Risken att en elpanna ska börja läcka är väl lika stor som att en radiator börjar läcka.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Risken att en elpanna ska börja läcka är väl lika stor som att en radiator börjar läcka.

Protte
Skall pannan stå kvar där den är idag, så skall jag sätta FVP om x år.
Enligt NIBE så tyckte dem att man skall ha en brunn under FVP.
 
Tycker NIBE att det är motiverat med 40000 för en brunn?
Varför flytta elpannan nu och slänga ut den om X år?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Tycker NIBE att det är motiverat med 40000 för en brunn?
Varför flytta elpannan nu och slänga ut den om X år?

Protte
NIBE vet inte om priset, rådfrågade bara ang brunn.

För att sätta in bergvärme om x år. Inte budget till det nu.
Alt stå kvar och sätta in FVP om x år pga budget.
 
Alternativ lägga/förbereda för golvvärme, då slipper jag bilningen?
Och dra ut dessa rör i garaget så det är förberett och köpa en värmepump om x år.

Och låta pannan så kvar där den står idag i några år.
Dock så måste jag väl göra en ny brunn omg för kondensvatten etc?
 
Bry dig inte om ny brunn nu, dra ett rör in på toa och koppla på handfatsröret
 
Ca 2meter från pannan ser det ut såhär, brunn och rör.
Efter renoveringen kommer detta att vara borta och ligga golv över.
Vad gör man med inkommande rör?klippa dem så lågt som möjligt?

Om vi låter pannan stå kvar och gör en brunn under pannan så borde man kunna ansluta nya brunnen till den gamla?

Tacksam för idéer
 
  • Diskho och underfack med synliga rör och golvbrunn före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Bry dig inte om ny brunn nu, dra ett rör in på toa och koppla på handfatsröret
Går det att leda bort kondensvattnet den vägen?
För något annat vatten kan jag inte tänka att det är...
 
Klipper du rören så blir du utan vatten på något ställe, det är en fördelning under bänken, en ny brunn kan du ansluta på röret till den gamla , men då får du hugga upp golvet. Kondensvatten säger du, är det från rören, kan du se var det kommer från
 
J jonaserik skrev:
Klipper du rören så blir du utan vatten på något ställe, det är en fördelning under bänken, en ny brunn kan du ansluta på röret till den gamla , men då får du hugga upp golvet. Kondensvatten säger du, är det från rören, kan du se var det kommer från
Rören går till tvättmaskin och tvättställ(ev något mer...) som ej skall användas efter renovering så kanske lugnt?
Vi vill ju inte ha rör som sticker upp mitt i golvet, går det lägga ner till tillräckligt för att lägga golv över?

Hugga upp golvet kommer vi att få göra i vilket fall, antingen 2m till ny brunn under pannan eller 8m för att ställa pannan i garaget.

NIBE säger ”du behöver brunn för kondensvattnet”
Bor tyvärr inte i huset ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.