Jag har installerat solpaneler som ger max 26,7 KW.
Har säkringar på 25A så jag kan bara utnyttja 17,2 KW även om anläggningen vissa tider ger mer
Hur nyttjas min egen förbrukning. Tas den av de 17,2 KW
Kan det löna sig att säkra upp lite
 
Det bästa är att lagra så mycket energi som möjligt själv!
Hur värmer du huset?
Har du vattenburen värme så kan man fylla accumulatortankar med varmvatten precis som vid vedeldning.
Så fort energi varit ute på nätet och vänt kostar det dig pengar.
Vatten innehåller drygt 1kWh/ºC/m³
En välisolerad pool på 10-20 m³ som håller 40ºC kan man både bada i och förse huset med värme under en vecka på vintern om inte solen lyser.
 
Redigerat:
S SPR skrev:
Jag har installerat solpaneler som ger max 26,7 KW.
Har säkringar på 25A så jag kan bara utnyttja 17,2 KW även om anläggningen vissa tider ger mer
Hur nyttjas min egen förbrukning. Tas den av de 17,2 KW
Kan det löna sig att säkra upp lite
Är det ens tillåtet? Vad händer om du inte har något effektuttag själv och försöker pressa ut 26,7kW på nätet? Går huvudsäkringarna?
 
F fiskbuggaren skrev:
Är det ens tillåtet? Vad händer om du inte har något effektuttag själv och försöker pressa ut 26,7kW på nätet? Går huvudsäkringarna?
Växelrikliktaren bryter vid 18,2 KW. Den var ställd högre tidigare då löste säkringarna ut vid 22-24
 
S SPR skrev:
Växelrikliktaren bryter vid 18,2 KW. Den var ställd högre tidigare då löste säkringarna ut vid 22-24
Då är jag rätt säker på att din förbrukning tas av de 18,2kW. Om du förbrukar exakt lika mycket som din anläggning ger vid något specifikt tillfälle, helt jämnt balanserat, borde det inte gå ut någon ström alls över huvudsäkringarna just då.
 
Det är växelriktaren dom begränsar effekten ut från sig. Så din förbrukning minskar den utmatade effekten mot nätet. Har du statistik så att du kan se hur vanligt det är att den maxar?
 
Kolla om växelriktaren kan köras i läge "effektbegränsad export" om det finns ett sådant läge, istället för "begränsad max effekt". Då kan du ta ut 10kW själv och exportera resten utan att spränga huvudsäkringarna. Du behöver någon form av sammankoppling med elmätaren eller en elmätare som är kopplad till växelriktaren och bara mäter export eller internförbruoning. Resten av din anläggning ska givetvis vara dimensionerad för det också, så att elen inte passerar någon intern svag punkt.

Hur regelverket ang att göra så här ser ut vet jag inte.
 
S SPR skrev:
Jag har installerat solpaneler som ger max 26,7 KW.
Har säkringar på 25A så jag kan bara utnyttja 17,2 KW även om anläggningen vissa tider ger mer
Hur nyttjas min egen förbrukning. Tas den av de 17,2 KW
Kan det löna sig att säkra upp lite
Du behöver inte säkra upp men du måste bygga om lite så din mätarplats tar GIII om den inte har det. Normalt har man oftast GII som ger max säkring 25 A GIII tillåter max 63 A.

Principen blir sen att före mätaren sätts en större säkring än ditt abonnemang och efter mätaren kopplas din produktion ensamt via i ditt fall 35 A. Din förbrukning via egen konsumtionssäkring som du då betalar för som tidigare efter storlek och kan vara 16-25 A allt efter vad du behöver.

Kontakta någon som kan hjälpa dig reda ut hur och om det är vettigt i ditt fall. Det är alltså bara mätarplatsen du behöver ändra så du kan ha större säkring där mot nätet.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Är det vanligt att en standard "villa-GII-mätarplats" har servisledning som klarar mer än 25A?
 
På senare år är det vanligt pga att aluminiumkabel används och med få dimensioner där minsta brukar motsvara 16 mm2 Cu och 63 A möjligt. Tidigare kanske vanligast med 10 mm2 Cu under lång tid som kan funka här och ännu längre tillbaks även 6 mm2 då blir det till att förstärka.

Nu är det inget större problem eftersom nätägaren får ordna möjligheten på sin sida oberoende kunden vid den sk mikropruduktionen via en anslutning med max 63 A eller 43 kW. Själv får man se till att mätarplatsen blir korrekt så man kan använda tillräckligt stor säkring före dvs det som normalt kallas mätarsäkring som man har fastavgift på när inte detta undantaget utnyttjas.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Men om du vill öks huvudsäkringen mer än servisen klarar förutsätter jag att kunden får betala det. Om det ens går. Det har inget med reglerna om mikroproducenter att göra.
 
D Daniel 109 skrev:
Men om du vill öks huvudsäkringen mer än servisen klarar förutsätter jag att kunden får betala det. Om det ens går. Det har inget med reglerna om mikroproducenter att göra.
Det är inte så ofta det är omöjligt att använda serviser på det sättet och även andelen som ev skulle krävas för sk nätförstärkning pss som om man ville öka sitt rena uttagsabonnemang är ofta på plats. Inte fel att undersöka det i TS fall och det har direkt med reglerna för mikroproduktion att göra. Dvs man betalar inte för storlek på mätarsäkring utan bara den parallella konsumtionssäkringen och berörs inte av särskilda mätkrav mm som vid mindre produktion. Förutsatt in/utmatning i en punkt som du säkert känner till sen i häradet milennieskiftet med någon uppdatering kring 2010.
 
Är det inte lite självreglerande också?
Att om solcellerna ger mkt mer än huvudsäkringens storlek kommer vanliga hushåll producera "för mycket" el och inte vara mikroproducent längre.
Så normalt sett uppstår aldrig denna situation. Kanske om man har direktverkande elvärme och gör av med mycket el att man kan hamna nära.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Är det inte lite självreglerande också?
Att om solcellerna ger mkt mer än huvudsäkringens storlek kommer vanliga hushåll producera "för mycket" el och inte vara mikroproducent längre.
Så normalt sett uppstår aldrig denna situation. Kanske om man har direktverkande elvärme och gör av med mycket el att man kan hamna nära.
Det händer att man hamnar där som jag själv sett i en del fall och då passar det bra att utnyttja möjligheten för att kunna dra nytta av topparna. Ofta beroende på lite dåliga förhållanden sett till ytor och riktning men med utbyggnad ändå så de stora topparna skulle få spillas via begränsning. TS verkar ju ligga på gränsen här på liknande sätt inte omöjligt genom lite missgrepp eller påverkan av alla solelsäljar- intallatörsföretag som figurerar.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är växelriktaren dom begränsar effekten ut från sig. Så din förbrukning minskar den utmatade effekten mot nätet. Har du statistik så att du kan se hur vanligt det är att den maxar?
Linjediagram som visar fluktuationer i watt över tid från 5:e till 12:e augusti med markanta toppar varje dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.