Jag har slarvläst tråden lite, men har du tänkt på att du kan lägga en stålbalk över källarens vardagsrum för att dela in bjälklaget i 2 fack?

Du nämner också brandskydd, kommer du över 200 m2 så att det behövs? Är det aktuellt tycker jag det är bättre med brandskyddsgips än brandskyddsfärg.

Träbjälklag med bra ljudisolering bygger mycket på höjden, runt 400 mm eller mer, så det bli svårt att uppnå.

Som alternativ till limträ har du också Kerto (fanerbalk). Ett annat alternativ för längre spännvidder i trä är Masonite Lättelement. Men som sagt, försök dela in i fler fack med stålbalkar och bärande väggar.
 
  • Gilla
JoakimSwe
  • Laddar…
JoakimSwe JoakimSwe skrev:
Jag har 4+ m i takhöjd så en grövre får jag lätt in. Funderar faktiskt på om jag ska ha sidobalkar också, men de enda som vinner på det är väl bygghandlaren.

Men med pelaren som får ca 13 kN behövs mao den kraften överföras till en enda punkt på bjälken under... Nu har jag tur som kan få till genomgående vägg hela vägen ner på just den punkten så problemet är löst. Men då bör jag kanske förstärka med limträ 115*115 på mellanvåningen också istället för 45*120 på just den punkten.
Gjorde om beräkningen till de mått jag verkligen har... pelaren är inga problem längre. Kunde även gå ner 1 dimension på balken men behåller 90*315. Takstolarna funderar jag mellan 300 eller 600... 600 fungerar så det är ju bättre gällande energiförlust.

Till verkligheten hör ju också att utbyggnaden kommer vara ihopsatt med nuvarande gamla del på merparten av ena långsidan så stabiliteten finns ju även där. Gamla huset är byggt rejält... 2 tum grov ytterpanel tex.
 
Funderade mer på det här med ljudet. Om du ska hyra ut källaren skulle jag nog inte överväga annat än ett betongbjälklag. Det är svårt att få en prefableverantör för så små jobb så det är platsgjutet som är aktuellt, du kan antingen formsätta traditionellt och gjuta 250 mm armerad betong eller använda kvarsittande form av plåt (combideck).
 
  • Gilla
JoakimSwe
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag har slarvläst tråden lite, men har du tänkt på att du kan lägga en stålbalk över källarens vardagsrum för att dela in bjälklaget i 2 fack?

Du nämner också brandskydd, kommer du över 200 m2 så att det behövs? Är det aktuellt tycker jag det är bättre med brandskyddsgips än brandskyddsfärg.

Träbjälklag med bra ljudisolering bygger mycket på höjden, runt 400 mm eller mer, så det bli svårt att uppnå.

Som alternativ till limträ har du också Kerto (fanerbalk). Ett annat alternativ för längre spännvidder i trä är Masonite Lättelement. Men som sagt, försök dela in i fler fack med stålbalkar och bärande väggar.
Dela in i två fack hade varit smidigt men hur mycket bygger "skarven" i höjd över stålbalken? Har bara sett några bilder.

Just ljud är känsligt för frun. Svärfar har lättbetongbalk mellan garage och våningen ovanför garaget och den är 200 mm. Väldigt tyst mellan planen.. så det hade varit optimalt men enbart 538 cm. Avlastning i två fack på vardagsrummet i källaren får jag ju inte till på annat sätt än med "nedsänkt" stålbalk och lättbetongbalk ovanpå den alt minska bredden på utbyggnaden.
 
Redigerat:
W witten skrev:
Jag har slarvläst tråden lite, men har du tänkt på att du kan lägga en stålbalk över källarens vardagsrum för att dela in bjälklaget i 2 fack?

Du nämner också brandskydd, kommer du över 200 m2 så att det behövs? Är det aktuellt tycker jag det är bättre med brandskyddsgips än brandskyddsfärg.

Träbjälklag med bra ljudisolering bygger mycket på höjden, runt 400 mm eller mer, så det bli svårt att uppnå.

Som alternativ till limträ har du också Kerto (fanerbalk). Ett annat alternativ för längre spännvidder i trä är Masonite Lättelement. Men som sagt, försök dela in i fler fack med stålbalkar och bärande väggar.
Vi kommer ha 110 kvm per våning (60 nu) x 3 "våningar".
 
Stålbalken kan du fälla in i träbjälklaget.

Som jag skrev behöver du bara 250 mm betong för 6 m spännvidd. Det blir då i princip samma som i nybyggda flerbostadshus ljudmässigt.
 
W witten skrev:
Stålbalken kan du fälla in i träbjälklaget.

Som jag skrev behöver du bara 250 mm betong för 6 m spännvidd. Det blir då i princip samma som i nybyggda flerbostadshus ljudmässigt.
Fri spännvidd är faktiskt 5,5 m då lecablocken tar 2*25 cm. Men ger väl inte tunnare platta för det. Ska prata med Nyströms cement om deras lättbetongbalkar på 5,38 m.
 
Tunnare platta än vad? Det går ju att optimera tjockleken genom beräkningar så klart.
 
W witten skrev:
Tunnare platta än vad? Det går ju att optimera tjockleken genom beräkningar så klart.
Ursprungsproblemet är att jag helst skulle vilja ha 180 mm bjälkar i mellanbjälklaget för att få 230 cm i nya delen och självfall från nya duschen till gamla tvättstugan. Så därför :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.