Jag tittar på Meshroutrar eller vad de heter. Idag har jag en router med flera ingångar där både min apple tv och Telldussändare sitter inkopplade med internetkabel. Hur gör man då med tex Asus lyra som bara har en kontakt att docka in modemet i? Apple tv kan gå trådlöst men min telldus klarar sig väl inte utan kabel till router?
 
Mesh är en teknik för att bygga upp trådlösa nätverk. Det har inget med routern att göra.
 
Så min nuvarande asusrouter måste vara kvar?
 
D Daniel 109 skrev:
Mesh är en teknik för att bygga upp trådlösa nätverk. Det har inget med routern att göra.
Bra svar, hörrö. Det är precis det där som andra medlemmar försökte påpeka i enhetstråden, trist att du inte tog det till dig.

R Rolle85 skrev:
Så min nuvarande asusrouter måste vara kvar?
Nejdå, men det finns meshlösningar som har fler kontakter än Asus Lyra just för att kunna koppla in trådade enheter. Kan tyvärr inte namedroppa några, men jag vet att jag sett sådana varianter.
 
Det känns ju knas att man byggt bort den möjligheten liksom..?
 
R Rolle85 skrev:
Det känns ju knas att man byggt bort den möjligheten liksom..?
Du tar en Lyra och sätter den i närheten av din Apple-TV och drar en sladd mellan dem. Apple-TV sladdad och du har bättre täckning på Wifi:t. Sedan kan du göra samma med Telldusen.
 
Aha
 
Ja det går utmärkt med många meshlösningar så om den varianten duger så är ditt problem lättlöst, men om någon enhet behöver vara trådad i betydelsen "trådad hela vägen, absolut inte via wifi på något sätt" så behöver du en lösning som har fler portar på den meshburken som är kopplad till internet.
 
Ok tack.
 
Det gå ju också att sätta en LAN-switch på LAN-porten om man tex behöver fler trådade anslutningar vid routern.

Ett Lyra Trio paketet med ”3 routers” betyder att vilken som helst av enheterna (Mesh-noderna) kan agera router, men bara en av dem kommer att ha WAN anslutningen och agera router mot internet. De andra 2 har 2 tillgängliga LAN-portar.
 
J
Bra förslag ovan. Annars har jag ett par sådana här liggande sedan dreamboxtiden ehum ...
Du kan få dom mot frakt om du vill. Den gör om wifi till rj45. Alla utom Daniel fattar vad jag menar nu;)
https://m.aliexpress.com/item/32968...d=4033amp-mDBLUZ-j-SbN5TW1Kagmuw1565507960073


Den kan matas med antingen usb eller rund plugg.

Hemma kör jag numera med Airties meshsystem och de har också ethernet i varje AP.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.