hordak
Hej!
Vi går i tankar kring att bygga ett uterum i anslutning till vår funkisvilla som har naturvit putsad fasad. Uterummet är tänkt att anslutas mot husets baksida och ha mått om ca 5x3 meter (BxD). Skulle gärna ta emot tips på design på uterummet för att det ska harmonisera med huset.
Är personligen inte så tilltalad av idén att ha panelklätt i anslutning till den putsade fasaden, så är inne på antingen enbart limträstommar alternativt stomme av aluminium (det senare verkar dock kräva färdig byggsats, vilket begränsar valmöjligheterna något).
Även val av takutformning skapar huvudbry, har rött falsat plåttak på hus och vidbyggt garage, tanken är att ha detsamma på uterummet. Är inne på antingen sadeltak (liksom hus och garage) eller valmat.

Dela gärna med er av erfarenheter eller åsikter för lite inspiration :)
 
hordak hordak skrev:
Hej!
Vi går i tankar kring att bygga ett uterum i anslutning till vår funkisvilla som har naturvit putsad fasad. Uterummet är tänkt att anslutas mot husets baksida och ha mått om ca 5x3 meter (BxD). Skulle gärna ta emot tips på design på uterummet för att det ska harmonisera med huset.
Är personligen inte så tilltalad av idén att ha panelklätt i anslutning till den putsade fasaden, så är inne på antingen enbart limträstommar alternativt stomme av aluminium (det senare verkar dock kräva färdig byggsats, vilket begränsar valmöjligheterna något).
Även val av takutformning skapar huvudbry, har rött falsat plåttak på hus och vidbyggt garage, tanken är att ha detsamma på uterummet. Är inne på antingen sadeltak (liksom hus och garage) eller valmat.

Dela gärna med er av erfarenheter eller åsikter för lite inspiration :)
Vi byggde ett uterum i anslutning till vår vitputsade funkisvilla. Vi valde vit stående panel på den del som inte har glas. Tycker det blir en bra kombination, bara glas och stomme blir bara en ”påhängd” glaskub. Taktmässigt blev det papp beroende på låg takvinkel i kombination med 3 stora takfönster. Ett alternativ vi funderade på var aluzink takplåt, men valde papp då priset skiljer sig en hel del. Plåt kan det nog bli framöver.
Har en tråd med bilder så kan du se hur det ser ut. Vi gjöt platta och har lagt in golvvärme så vi utnyttjar det året runt. Kan ta fler bilder utifrån om du vill ha som inspiration när jag är hemma från semestern...
 
hordak
Tack för svar, tips och inspiration, verkligen snyggt uterum du byggt!
Var lite rädd att träpanel i anslutning till putsfasad skulle skämma helheten, men det blev väldigt fint. Är nog också inne på att bygga stommen självbärande och inte fästa i fasaden, lade du någon fog/syllpapp etc mellan stomme och fasad? Är även lite fundersam på hur jag ska få plåten tät mot fasaden (om nu det behöver vara helt tätt i ett uterum?). Kanske skulle funka med någon högkvalitativ och elastisk fogmassa, ev vatten som kommer mot har ju då i alla fall ingenstans att leta sig in bakom putsen. Är också nyfiken på hur du anslutit den liggande panelen mot fasaden, enbart i uterummets stomme med luftspalt mot putsfasaden?
Bifogar en enkel skiss på ungefär hur jag tänkt vårt uterum:
Skiss av ett uterum med transparenta väggar och tak anslutet till en husfasad med träpanel och plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hordak hordak skrev:
Tack för svar, tips och inspiration, verkligen snyggt uterum du byggt!
Var lite rädd att träpanel i anslutning till putsfasad skulle skämma helheten, men det blev väldigt fint. Är nog också inne på att bygga stommen självbärande och inte fästa i fasaden, lade du någon fog/syllpapp etc mellan stomme och fasad? Är även lite fundersam på hur jag ska få plåten tät mot fasaden (om nu det behöver vara helt tätt i ett uterum?). Kanske skulle funka med någon högkvalitativ och elastisk fogmassa, ev vatten som kommer mot har ju då i alla fall ingenstans att leta sig in bakom putsen. Är också nyfiken på hur du anslutit den liggande panelen mot fasaden, enbart i uterummets stomme med luftspalt mot putsfasaden?
Bifogar en enkel skiss på ungefär hur jag tänkt vårt uterum:
[bild]
Har inte lagt någon fog/syllpapp emellan. Det jag gjorde var att dreva från insidan och utsidan för att få det tätt. Utifrån skruvade jag upp vita plåtar jag beställde så att inte vatten ska kunna komma in. Det är ganska skyddat under takfoten så risken är liten. Eftersom jag inte fäst ihop byggnaderna tänkte jag att det är bra att inte använda fogmassa utan rör det sig kan jag fylla på med drev och justera plåtarna.
I ditt fall har du högre vägg ovanför taket (liknande jag har på garaget) där skulle jag skruva en täckplåt i putsen och täta både bakom och sedan ovankant. Vatten har en bra förmåga att leta sig in. Kan fota hur jag gjort på garaget om du vill. Är varken takläggare eller plåtslagare så det finns säkert annat sätt att göra på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.