Jag har ett uterum som har glasskjutdörrar med dubbelglas som är av typen "tidig vår"/"sen höst". På vintern använder jag uterummet men så klart kostar det lite att värma upp. Jag har hittills isolerat räls med dörrtätningslist men skulle vilja lägga en flexibel silikonfog som inte etsar fast i metallen utan går att dra bort när säsongen är över. Den behöver inte nödvändigtvis vara återanvändbar men ska förhindra drag och inte lämna kvar rester när vintern är över. Då jag även tänker lägga den i överspringan bör den inte expandera okontrollerat så att den blir svår att bort utan helt enkelt fungera som silikonfog man har runt kakel fast inte fastna. Någon som har förslag på fog/skum som fungerar på önskat sätt?
 
K Kåre50 skrev:
Jag har ett uterum som har glasskjutdörrar med dubbelglas som är av typen "tidig vår"/"sen höst". På vintern använder jag uterummet men så klart kostar det lite att värma upp. Jag har hittills isolerat räls med dörrtätningslist men skulle vilja lägga en flexibel silikonfog som inte etsar fast i metallen utan går att dra bort när säsongen är över. Den behöver inte nödvändigtvis vara återanvändbar men ska förhindra drag och inte lämna kvar rester när vintern är över. Då jag även tänker lägga den i överspringan bör den inte expandera okontrollerat så att den blir svår att bort utan helt enkelt fungera som silikonfog man har runt kakel fast inte fastna. Någon som har förslag på fog/skum som fungerar på önskat sätt?
Har inget förslag på fog eller skum tyvärr men en tanke jag har haft är
Har med för vår/höst. Har gått i planer på att bygga "extra" fönster utanför med plexiglas/akrylplast, som jag sedan skruvar fast utifrån. tänker att detta isolerar lite extra och att stoppar draget om man bygger det tätt och limmar pexit. någon som gjort liknande eller har tips?
 
  • Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
K Kåre50 skrev:
Jag har ett uterum som har glasskjutdörrar med dubbelglas som är av typen "tidig vår"/"sen höst". På vintern använder jag uterummet men så klart kostar det lite att värma upp. Jag har hittills isolerat räls med dörrtätningslist men skulle vilja lägga en flexibel silikonfog som inte etsar fast i metallen utan går att dra bort när säsongen är över. Den behöver inte nödvändigtvis vara återanvändbar men ska förhindra drag och inte lämna kvar rester när vintern är över. Då jag även tänker lägga den i överspringan bör den inte expandera okontrollerat så att den blir svår att bort utan helt enkelt fungera som silikonfog man har runt kakel fast inte fastna. Någon som har förslag på fog/skum som fungerar på önskat sätt?
Hej! Jag har samma problem med mina skjutdörrar men använder varje vinter en s.k.
Bottningslist av rund cellplast som jag trycker in runt dörrarna. Det blir helt tätt och den finns i flera tjocklekar 13, 16 resa 20 mm tjocklek. Finns i byggandet och bl.a på Biltema: https://www.biltema.se/bygg/beslag/fonsterbeslag/tatningslister/bottningslist-50-m-2000024041
 
  • Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.