En öl på Blomstermåla är aldrig fel varma dagar! :) 3 minuter med båt betyder Budskär som bostadort. ;-) Själv bor jag i Kullsvik och trivs kanon! Smaken är olika och vi tittade på många hus och någon tomt i Budskär men det kändes inte rätt. Särön kikade vi också på. Känns kanske lite "stissigt" eller vad man skall kalla det. Fördelen med Kullsvik är att det är oerhört avspänt och kanon att bo där med barn. Så uppfattar vi inte Särön t ex. Särön är absolut kalasfint! Delar Din uppfattning om södra delen. Malevik bodde vi tidigare i och jag personligen tycker nog att det är överreklamerat. Har man segelbåt är Malevik kanon eftersom hamnen klarar av segelbåtar till skillnad mot Kullsvik.

Verkar som vi har skilda uppfattningar om Näset/Långedrag. Anser att dom områdena, liksom Kullavik centrum är överbyggda med för mkt 60-70 tals hus. Hade man tatt det huset som finns på hemnet nu i Näset och placerat det på Särön, hade priset varit helt annorlunda. men det ser oavsett detta kanonfint ut! Husen på Solhöjdsgatan i Långedrag t ex har självklart en hysterisk prisbild. Så mitt uttalande var mer generellt.

Kommunen är stenhårda på nya tomter. Däremot så finns det undantag men vet inte hur det fungerar i praktiken och vilka regler som styr. Ändrad detaljplan är bara att glömma. Vågar säga att kommunen är omutbar och följer egentligen dom direktiv och lagar som finns. Många gnäller ju på kommunen men personligen har jag bara positiva erfarenheter av dom.

Om Du skall stycka 5 tomter och bor mot Budskär, förutsätter jag att Du har köpt Särö Skansenväg 45, där man slog ihop 5 tomter till en stor. Tittade själv på det huset men backade ur då det var för mkt att göra, ej sol samt för oss fel planering. Det kanske går att få tillbaka tomterna men jag vet att han som hade huset, hade försökt i många år utan att lyckas och lagt ner bra med pengar på att göra vissa underlag till kommunen. Sen skiljde han sig och drog till USA och huset skulle bort. Vi kollade själva med kommunen då men fick väldigt raka besked om att glömma det direkt. Dock har jag gjort en sådan "omöjlig" grej tidigare men tog in jurister som fick lösa det. Kanske ett alternativ? Bara att vara om sig och kring sig innan man "tacklar" kommunen. Eftersom midsommarfirandet delvis går på tomten har jag hört att många ser det som allmänning och då är det spännande att få till en förändring. Förhoppningsvis går det att lösa ändå så det är bara att önska lycka till.
 
W
Helt rätt Budskär som bostadsort men helt fel med resten. Bor längs bukärsvägen och har båten i lahall, men vet vilket hus du syftade på. Det huset och grannhuset kan man ta som typexempel på vad som skiljer särö och näset. Försök hitta liknande hus på näset ;).
Vi tittade oxo på många hus innan vi flyttade hit, då var läget inte så hysteriskt som nu men husen gick rätt fort då med i dessa områden. Tittade faktiskt aldrig på något i Kullsvik men väl i Malevik samt ett par på särön. Du har nog rätt i att det är lite upphissat på särön, jag tror inte vi hade passat in bra där och kanske då inte trivts så bra där.
Marken vi funderar på att stycka äger jag ihop med en släkting och r förnärvarnade klasad som jordbruksmark så det lär ju dröjja innan den bebygs, men det har bebyggt sådanna tomter förr både i Kullavik och nu är det ju på g i särö också. Det är väll bara att vänta, all mark verkar ju förr eller senare få bebyggas.
 
mammami skrev:
Hejsan.

Har idag pratat med en grinig tanta på kommunen och man får inte stycka av  :'(. Det hade egentligen inte med varken nybyggnadsförbud eller vägar att göra utan att det ligger utom planen. Så hon såg absolut ingen anledning till varför de skulle bevilja en avstyckning där, inte än på måååååånga år iaf. Vad som exakt händer om sisådär en 15 - 20 år visste hon ju såklart inte.
Det ska finnas något som heter "frimärksplanering", en plan endast för en fastighet som ligger utanför annan plan. Hör med fastighetskontoret hurvida de skulle kunna tänka sig att göra något liknande.
 
Wester skrev:
Helt rätt Budskär som bostadsort men helt fel med resten. Bor längs bukärsvägen och har båten i lahall, men vet vilket hus du syftade på. Det huset och grannhuset kan man ta som typexempel på vad som skiljer särö och näset. Försök hitta liknande hus på näset  ;).
Vi tittade oxo på många hus innan vi flyttade hit, då var läget inte så hysteriskt som nu men husen gick rätt fort då med i dessa områden. Tittade faktiskt aldrig på något i Kullsvik men väl i Malevik samt ett par på särön. Du har nog rätt i att det är lite upphissat på särön, jag tror inte vi hade passat in bra där och kanske då inte trivts så bra där.
Marken vi funderar på att stycka äger jag ihop med en släkting och r förnärvarnade klasad som jordbruksmark så det lär ju dröjja innan den bebygs, men det har bebyggt sådanna tomter förr både i Kullavik och nu är det ju på g i särö också. Det är väll bara att vänta, all mark verkar ju förr eller senare få bebyggas.
Har Du mark i närheten så är det bara att gratulera! Är det fri havsutsikt och nära till badet kan Du nästan lägga av att jobba. ;-) Då är jag intresserad!

Skall man hitta den typen av tomt får man nästan dra sig ner till Onsala där det fortfarande går att få tag i bra tomter vid vattnet. Dock är fjorden långgrund, utsidan blåsig. Man är ju aldrig nöjd....

Helt enig om Skansenvägen och grannhuset. Dock är/var skansenvägen i dåligt skick, i princip samtliga rum var lika stora och det var absolut inte så stort som man trodde det skulle vara... Tror Benny i sitt betonghus har betydligt mindre i underhåll!

Vi kikade på tomten ovanför men det kändes inte rätt heller. Kan nog bli super att bo där när det är i ordning. Han har väl börjat bygga där nu?

Har ett gammalt kulturhus på Orust och det är extremt krävande i underhåll. Man får finna sig att vissa saker inte är 100% om man väljer att bo i dom gamla husen. Som min far sa, "Nu kommer du lära Dig att måla i alla fall...." Han hade ett stort flin på läpparna då.

Thuritz på Särön är ju också till salu, kanske något för Dig? ;-)
 
W
Ne fri havsutsikt är det inte (då hade jag försökt bygga där själv på direkten), ligger väll kanske 3-400 meter från vattnet men man kan se glimtar av havet från delar av tomten, kanske om man bygger högt att man får en ok utsikt.
Vi ville absolut ha havsutsikt när vi skulle flytta för vi hade det innan men jag kan inte säga att jag saknar det, bättre med lä tycker jag.
Tror att skansenvägen börjar bli klart då de har hållt på sedan i höstas och numera har takkupor (såg det i helgen när jag kikade på påskbrasan). Det gula verkar de ha hållt på med så länge jag kan komma ihåg och det verkar som det bor 3 st arbetare i deras gästhus för jämnan. Stora gamla hus verkar äta arbetskraft, men fina e de.

Tomten ovanför vet jag inte vilken det var men är det den som håller på att bebyggas (det är nog nästan klart och de verkar bo i huset). Har inte för mig att jag sett en tillsalu där bakom någon gång.

Thuritz är det det stora vita äldre huset som ligger på Hemnet utan pris? Det är fint men det har bebyggts lite väl nära varanadra där nere nu. Vilket pris kan ett sådant hus ha?
Det röda funkis huset nere vid hamnen har ju varit tillsalu ett tag, undrar vad det är för fel på det eftersom det inte blir sålt, sådanna brukar gå med en gång ju?
Vad kul det var att prata med någon som kan området så bra,, du har ju mycket kul info...
 
Jo, kan områdena ganska väl.

Synd på havsutsikten men är övertygad om att det blir kanon värdemässigt ändå! Men vi söker en tomt med fri havsutsikt och nära havet. Det är fördelen med Kullsvik att även när det blåser, så kommer det oftas från inlandet. Skalvik t ex är det alltid storm i, oavsett om det är kav lugnt... :)

Jo, jag lovar Dig att det är jobb med äldre hus... Speciellt i Särö storlek! :) Det gula huset kallas Noblings hus. Två pensionerade fd arkitekter som bor där idag och återställer det till orginalskick efter gamla ritningar. Skall enligt uppgift vara oerhört fint. Det röda huset bredvid, 45:an, är det gamla tvätteriet och tjänstebostaden till Noblings. Kul att dom får ordning på det men det krävs att riva ett antal väggar annars känns det som en labyrint. Under huset finns en naturlig källa så man hör vattnet rinna när man är i garaget och det rinner en naturlig bäck inuti garaget, ner i källan. Min fru var något "skeptisk"... :)

Tomten ovanför Betong-Benny, skulle dom ha 3,450 för om jag inte minns fel. Kanske lite lägre. Problematiken var tillfartsvägen (lutningen) plus att en granne inte var så nöjd med byggnationen för vägen. Kändes då fel man kan säkert bli bra.

Avseende det vita huset är det Hans Ygbergsväg 9. Begär 12 mkr och är otroligt fint inuti. Ägs av Göran Eriksson och Ford har hyrt det länge. Nu är det till salu. Tyvärr passade det inte oss pga kass planering för badrum då ett badrum låg så att man var tvungen att gå igenom ett av barnens rum för att komma dit. Göran byggde ju huset brevid (nr 7) som vi också kollade på men det fick vi inte. Gick för 11,2 MKR. Uteplatsen var i absolut världsklass, husplaneringen o finish sådär. Han är duktig på att maximera boyta och därmed få ut högre priser, bäste Göran. ;-) Kändes att det var byggt i spekulation men det är ju ok det också och han lyckas ju!

Thuritz är det gröna huset med tornet borta vid Blomstermåla. Sommarbostad för familjen Elof Hansson vid den tiden, tror jag. Helt oisolerat och indelat i 2 eller 3 lägenheter idag, om jag inte minns fel. Att äga det är ju att äga ett nationalarv. 14.5 MKR har dom sänkt det till från 17.5 MKR. Är borta nu från hemnet men kommer nog tillbaka. Ligger dock på skuggsidan men har en brygga och sjöbod som är suverän!

Det röda huset lär Du få för 8 mkr och ägs av Bjerkander. Gamla ägaren till Nygrens skor, tror jag. Backen upp knäcker vilken snöskottare som helst. :) Stort renoveringsbehov men ser Du det som tomt så varför inte? Alternativt att ta bort väggen mot havet och byta ut mot glasfasad samt byta väggpanelen mot puts. Då blir det fint! Fel pengar bara och jag tror inte det går att få dit en pool. Han har dessutom styckat av en tomt nedanför backen. Där har dom byggt en kul uteplats med mur av sprängsten och en kanon! :)

Äh, det här blir ju romaner... ;-)
 
W
Kul med så mycket info. Anledningen till att jag inte kännde till Thuritz huset är att jag alltid har kallat det Keilerska huset. Trodde det var sålt nu men det kanske det inte är.
Såg häromdagen att det håller på at bygga ett nytt hus uppe på toppen av soluddsvägen, är det skrotade gammal fastighet eller avstycking? Du som vet det mesta kanske vet. ;) Fint lär det bli hur som helst.

Betong Benny verkar inte hade det inte lätt han, ser ju ut som han håller på att bygga om alt som går runt huset ochpå tomten  :). Lär ju ta ett tag innan det bir klart.

Herr Klang här nere i Budskär håller på med en hyffsat ombyggnad av sitt sommarhus oxo, har pågått hela vintern och det ser ut som ett helt annat hus. Det läget skulle jag ge allt för men det lär ju inte dyka upp den närmsta tiden.

Förresten har du någon info om vem som köpte jätte fastigheten (det stora vita huset bakom stora el grindar) längst ner på bukärrsvägen förra året. Såg bara att det gick för 10 och det tyckte jag var lågt med tanke på storleken (35000 kvm strandtomt) och brygor mm. Visst inte ens att det skulle säljas och tror nog att det var en hel del under bordet vid den affären  ;)

Ja man får hopas det dyker upp "det" läget. Höll på att bearbeta ett dödsbo i 1,5 år om att få köpa en fantastisk fastighet i södra skärgården för ett tag sedan, allt klart men föll på målsnöret så nu får man jobba vidare :) Skam den som ger sig....
 
Wester skrev:
Kul med så mycket info. Anledningen till att jag inte kännde till Thuritz huset är att jag alltid har kallat det Keilerska huset. Trodde det var sålt nu men det kanske det inte är. Nej, det är ett projekt...
Såg häromdagen att det håller på at bygga ett nytt hus uppe på toppen av soluddsvägen, är det skrotade gammal fastighet eller avstycking? Du som vet det mesta kanske vet. ;) Fint lär det bli hur som helst. Det är en gammal tomt. Vi kollade på det bruna stockhuset som ligger där men tyckte 6 mkr var för mkt då för den tomten. Rätt packat med hus där...

Betong Benny verkar inte hade det inte lätt han, ser ju ut som han håller på att bygga om alt som går runt huset ochpå tomten  :). Lär ju ta ett tag innan det bir klart. Benny har dock resurserna och kompetensen för hantera det! Jättetrevlig och jobbat med bygg och fastigheter hela sitt liv.

Herr Klang här nere i Budskär håller på med en hyffsat ombyggnad av sitt sommarhus oxo, har pågått hela vintern och det ser ut som ett helt annat hus. Det läget skulle jag ge allt för men det lär ju inte dyka upp den närmsta tiden. Det har jag missat, om det inte är huset precis vid svängen vid Benny. Enligt uppgift fick han köpa kåken för 2 mkr!!!! Ibland så har folk tur.... :)

Förresten har du någon info om vem som köpte jätte fastigheten (det stora vita huset bakom stora el grindar) längst ner på bukärrsvägen förra året. Såg bara att det gick för 10 och det tyckte jag var lågt med tanke på storleken (35000 kvm strandtomt) och brygor mm. Visst inte ens att det skulle säljas och tror nog att det var en hel del under bordet vid den affären  ;) Nej, tyvärr. Det har jag missat. Kan kolla det med värderingsdata men inte just nu...

Ja man får hopas det dyker upp "det" läget. Höll på att bearbeta ett dödsbo i 1,5 år om att få köpa en fantastisk fastighet i södra skärgården för ett tag sedan, allt klart men föll på målsnöret så nu får man jobba vidare :) Skam den som ger sig.... Bara att ligga på, bara att ligga på.... :)
Godnatt...
 
W
Det Klang äger är det äldre gula huset ute på udden som man ser från Skörvallaviken. Det har en stor brygga och ett vitt båthus. Ligger ett mörkt liknande hus bredvid. Detta är deras sommarbostad tror jag då de bor i Usa. Hur som helst byggs det om riktigt friskt där, men en stor tillbyggnad mm. De äger marken runt hela viken inklusive lahalls bryggor mm. Tror du vet vilket det är nu ;)
 
japp!

Inte tråkigt läge direkt.... :cool:
 
W
OLHA du letade ju läge med helt fri havsutsikt, har du tittat på det som precis har kommit ut i brottkärr. Bättre utsikt lär vara svår att få. 18000 kvm med minst en avstyckningsbar tomt. Kanske kan vara något.
 
Hallå!

Ja, jag såg det! Absolut intresserad av en tomt, men inte hela fastigheten. Har redan kollat lite... :)

Lite gnäll om att flytta barn från skolan men det får man ta. :) Annars är det ett intressantare läge egentligen på Särön med badhusvägen.
 
W
Ja det på badhusvägen tittade vi på när det var ute runt förra sommaren men det var så slitet tyckte vi. Verkade som om någon som tittade på det hittade vattenskada för de har ju blåst de rummen nu. Men du kanske ska ha det som tomt? Kan nog bli kanon läge med nytt hus men nu e det ju lite grejjer ivägen för hel fri havsutsikt. ;)
 
Känner till att det var till salu men jag tror att dom då begärda 8,5?

Ja, som tomt är det intressant, dock måste man deala lite med priset i sådana fall....

Vadå inte fri havsutsikt? Det är väl fri havsutsikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.