Blir nog så känns som man kan spara en tusenlapp eller mer per månad ...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ingen som kör en hybridkamin , hittade en kring 30 t kr kanske värt det efter som jag har gratis ved på tomten...
 
  • Gilla
Vdklyven
  • Laddar…
V Vdklyven skrev:
Använde enbart en pelletskamin i två år och värmde 180 m2, men tröttnade på fläktljudet från kaminen, men varmt o gott blev det
men är det också med vatten system eller är det luft värme med din pelletskanmin och hur mycket pellets går åt per år för dig ??
 
Q qvintus4 skrev:
Ingen som kör en hybridkamin , hittade en kring 30 t kr kanske värt det efter som jag har gratis ved på tomten...
Det skulle vara intressant att veta om du finner någon lämplig! Framför allt är jag intresserad av veddelen SÅVIDA den kan värma utan el.

Nackdelen med pelletskamin är just att den inte funkar vid elavbrott.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Q qvintus4 skrev:
men är det också med vatten system eller är det luft värme med din pelletskanmin och hur mycket pellets går åt per år för dig ??
Min värmer enbart luften, minns inte riktigt hur mycket jag förbrukade, får i 2 st 16 kilos säckar i den, men behövde fylla på varje dag. Den gick konstant i en vecka innan jag sög ut askan, sen var det bara att trycka på onknappen igen och luta sig tillbaka.
 
V Vdklyven skrev:
Min värmer enbart luften, minns inte riktigt hur mycket jag förbrukade, får i 2 st 16 kilos säckar i den, men behövde fylla på varje dag. Den gick konstant i en vecka innan jag sög ut askan, sen var det bara att trycka på onknappen igen och luta sig tillbaka.
Vad heter din kamin?
 
V Vdklyven skrev:
Min värmer enbart luften, minns inte riktigt hur mycket jag förbrukade, får i 2 st 16 kilos säckar i den, men behövde fylla på varje dag. Den gick konstant i en vecka innan jag sög ut askan, sen var det bara att trycka på onknappen igen och luta sig tillbaka.
Vad gick det kosntant i veckan ??
 
yonna yonna skrev:
Vad heter din kamin?
Det var en "noname" produkt från Kina som något företag i Sverige sålde. Konkurs nu tro jag, de satte sitt namn på den. Ska se om jag hittar den igen på alibaba..
 
Q qvintus4 skrev:
Vad gick det kosntant i veckan ??
Magasinet var ju aldrig riktig tomt när man fyllde på, så säg 1,5 säck /dygn förbrukning
 
det innebär ca 5 pallar per vinter ca 2000 kr per månad 500 kr billigare än en värmepump ca .... då räknar jag 1.5 säck per dag 24 kg x7 dagar x 4 veckor = 672 kg mån x 5 mån 3360 kg ,, men då eldar jag i kamin på kvällar helger borde sänka kostnaden lite eller ??
 
Q qvintus4 skrev:
det innebär ca 5 pallar per vinter ca 2000 kr per månad 500 kr billigare än en värmepump ca .... då räknar jag 1.5 säck per dag 24 kg x7 dagar x 4 veckor = 672 kg mån x 5 mån 3360 kg ,, men då eldar jag i kamin på kvällar helger borde sänka kostnaden lite eller ??
De gör det säkert, men min förbrukning ger ju bara en liten fingervisning, hur varm du vill ha spelar ju in och ditt hus e säkert bättre än mitt.. Så man kan aldrig veta innan man testat, tyvärr
 
nej jag vet jobbigt ju :) ...... vill få ner månadskostnaden som är i dag ca 3500 kr per månad
 
Ett större magasin är naturligtvis att föredra. Jag kan bara fylla 2/3 säck vilket innebär fyllning under kalla årstiden mer än 1 gång/daglig.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Blev det någon pelletskamin ??
 
Ett åskväder förstörde elektroniken i min 15 år gamla kamin. Den är nu utbytt till en modernare italiensk variant och har större pelletslagringskapacitet samt drar lite mindre pellets per dygn.

Jag undrar också om det blev någon kamin för TS.
 
  • Gilla
MrIsaac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.