Hej alla!

Jag har ingen aning var jag borde börja...

Jag har köp min första lägenhet bara två månader sedan. Ett stort steg och jag är väldigt nöjd! Det är ett lägenhet på 52m2, 3e och sista våning av ett gammal byggnad i Hägersten (1946). Plats är fantastiskt, ljus jättebra, tunnelbanan nära... Allt jag kan inte ändra är top, 5 stjärnor!

Men i lägenhet själv... man kan säga att det behövs lite... nej, mycket kärlek för att vara bra. Utan massa små saker som är helt... konstigt? Som tapet på innertak, hål överallt, slumpmässiga kablar genom väggarna, el som var felinstallerad... men det finns största problem.
Min värsta är ljud. Man kan säga att... jag kan nästan delta med mina granne... och det skulle jag gärna undvika. :crysmile:
Den enda som jag är nöjd med är badrummet. Det är helt okej även om jag skulle byta en eller 2 saker.

Då har jag tänkt att renovera lite lägenheten, nämligen:
  • Ljudisolera väggarna mot granne (båda sidor - vardagsrum och sovrum)
  • Byta golv överallt och installera plattor (köket och håll) och parkett (vardagsrum och sovrum)
  • Total renovera köket och ta bort gas (Jag tänkte fråga en företag för detta)
  • Göra om el så att jag kan ha CAT6 ethernet överallt i samband med mer uttag
  • Måla om färsk
Men efter jag har sett den här renovering... https://www.byggahus.se/forum/threads/totalrenovering-av-20-talslaegenhet.229497/ jag har tänkt att det skulle vara bra om jag frågar andra för råd först.

Då min första fråga är: Kan jag göra det mesta själv eller behöver jag något företag? Ska jag ha en arkitekt? Ska man planera allting först och sen börja? !ar det lagligt att göra så?

Jag vet ganska bra vad jag vill ha men vet inte om jag saknar någonting som jag vet inte om...

Jag laddar upp ett bild av min lägenhet för referens.

Tack jättemycket på förhand!
Menorine (detta är min användarnamn ;))

PS: Det är min första inlägg här. Och ursäkta min svenska om jag missar någonting. Svenska är inte min modersmål.
 
  • Planritning av en lägenhet med möblering, inklusive kök, badrum, vardagsrum och sovrum, markerad entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att blanda in arkitekt känns ju lite overkill.
Du får göra allt utom el som kräver behörighet. Sen vad du kan göra är det ju bara du som vet.
 
Tack för snabbt svar! Jag kan ju göra allting :giggle: Jag är väldigt bekväm med verktyg och hur man använder dem. Jag vill ju bara ha ett bra plan först. Det måste vara rätt från början annars måste man göra om och det är inte effektiv...

Kanske vad jag kan göra är visa vad jag har + gör och fråga om det är ett bra sätt eller det finns bättre.

Idag har jag tagit bort linoleumgolv i sovrummet för att jag vill ha parkett i slutet.

Bitar av borttaget linoleumgolv på parkett med en dammsugare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under det finns ett annat parkett som, för att vara ärligt, är väldigt ful och jag ska definitivt byta det. En del var redan i ganska dåligt skikt, under fönstret (jag tror att det var skador från vatten) och tänkte kolla hur tjock var parkett:

Närbild på skadat trägolv med synliga lager och ett borrat hål som avslöjar underliggande plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Top av golvet är den parkett, kanske 3-4mm och under finns vanlig bordläggning. Jag tänkte att det var en del av parkett således vilje jag veta hur djup det var. Borden är ungefär 3.8cm tjock och det finns mer plywood under. Jag har provat att göra ett hål till betongen men det var mer än var min drill kunde göra (ungefär 10cm). Hur tjock kan det vara? :oops:

Jag tänkte använda någonting som den där: https://www.paroc.se/produkter/byggisolering/ljudisolering-for-byggapplikationer/paroc-ssb-2t direkt ovanför betongen för att isolera golvet från ljud och för värme också. Men nu vet jag inte om jag ska behöva ta bort 15cm av trä först innan dess.

Vad tänker ni?
 
D
Ingen expert även om jag är mot slutet av renovering av min lägenhet.
Men jag hade nog först funderat på elen. Tänker den är ju i hela lägenheten och hade ju velat ha den gjord innan man ex tapetserar.
Men gäller ju även där tänka på hur man vill ha de både tänker när du vill ha fler uttag men även med tanke på du tänker renovera köket. Gas har jag ingen erfarenhet av men finns ju även de som föredrar gasspis så vet inte om det skulle vara fördel när du säljer, kanske gör mer nöjd med en ny bättre gas spis, ville bara nämna är ju mer hur man vill ha det.

Sedan hade jag nog tänkt till hur jag hade velat ha med golvet. Vet inte om det är trösklar eller mer öppen planlösning. Har själv öppen planlösning och tänkte ha samma golv i vardagsrummet, hallen och köket. Men ändrade lite och blev klinkers i hallen och köksdelen medans samma golv i vardagsrummet och matplatsen tycker det blev snyggare men även klarar vatten bättre tänker när man kommer hem när det regnar eller inte behöver vara orolig när man gör mat i köket eller diskar. kan där nämna det jag läste mig till så ska man ha golvet under om man byttter ut helt nya stomar i köket. Var i alla fall så jag gjorde och tänkte om det skulle bli läka från diskmaskin eller kyl, frys så mindre skada samt enklare upptäcka.

Höll på glöma så blev lägga till. Försök ta rum för rum kan säga av egen erfarenhet inte kul bo när hela lägenheten är under renovering. Samt spackling går ju fort när det gäller hållen överallt om det är håll från skruvar.
 
Tänk dig för innan du tar bort gasspisen, kolla så att det går att installera en elspis.
Har du enfas till din lägenhet så kanske inte huvudsäkringen räcker till
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Menorine Menorine skrev:
Top av golvet är den parkett, kanske 3-4mm och under finns vanlig bordläggning. Jag tänkte att det var en del av parkett således vilje jag veta hur djup det var. Borden är ungefär 3.8cm tjock och det finns mer plywood under. Jag har provat att göra ett hål till betongen men det var mer än var min drill kunde göra (ungefär 10cm). Hur tjock kan det vara? :oops:
Ett parkettgolv är inte bara 3-4 mm tjockt utan det är nog bara toppskiktet av ett lamellparkettgolv. Total tjocklek på ett parkettgolv är numera 14-15 mm men tidigare har det kunnat vara kring 25 mm. Jag skulle tro att det du kallar "Borden" i citatet ovan är dels underdelen av parkettgolvet och någon sorts träskiva som parkettgolvet är lagt på.

Om man tar bort en tröskel brukar man kunna se bättre hur golvet är uppbyggt.

Det är också bra att höra med styrelsen om golvet och var gränsen mellan vad som är ditt och vad som är föreningens går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.