Hej

Vi är i tagen att gjuta plintar för utbyggnad av ett fritidshus i norra Sverige.

Utbyggnaden ska vara ca 3*6m med plintgrund och i ett plan med sluttande tak (förlängning av befintligt ryggåstak).

Vår tanke är att sätta två bärlinor på dubbla 45*220 längs med befintlig husvägg. Dvs 6m långa och 3m spännvidd mellan. Mellan dessa är tanken att sätta 45*220 golvbjälkar i balkskor så att vi kan lägga isolering i facken mellan bärlinor och bjälkar och minska grundens höjd. Tanken var att vi ska klara oss på 60cc på bjälkarna. Är det rimligt med 60cc, 300 spännvidd och 45*220 virke?

Den stora frågan är dock plintavståndet. Tanken är att gjuta egna armerad plintar, 190mm i diameter och vi kan borra vissa direkt i berghäll och gräva vissa i grov grusiga mark. Vilket plintavståndet är rekommenderat i denna konstruktion?

Tack för svar!

//Karin
 
Hej!
Utan att veta nån exakt rekomendation hade jag gjort 2 plintrader på 5 plintar vardera. En ca 1.5 meter från huset och en 3 meter från huset och sedan ca 1.2m mellan i sidled, vilket då blir 6 meter brett, och sedan skruvat kortreglar mellan reglarna över den mittersta plintraden för att få ett golv som känns stumt.

/Kim
 
Med dubbla 45x220 som bärlinor kan avståndet mellan plintarna dras ut till 2 meter, vilket betyder fyra plintar under varje bärlina. 45x220 C 24 bjälkar på c/c 600 mm ger godtagbara sviktförhållanden. Jag hoppas dock att ni inte tänker förlänga taket i samma vinkel som på det gamla huset. Det är vanligt, men resultatet brukar se tokigt ut.
 
J justusandersson skrev:
Med dubbla 45x220 som bärlinor kan avståndet mellan plintarna dras ut till 2 meter, vilket betyder fyra plintar under varje bärlina. 45x220 C 24 bjälkar på c/c 600 mm ger godtagbara sviktförhållanden. Jag hoppas dock att ni inte tänker förlänga taket i samma vinkel som på det gamla huset. Det är vanligt, men resultatet brukar se tokigt ut.

Varför tycker du det ser tokigt ut?
Vi tycker det ser betydligt roligare ut att bryta takvinkeln för att få planar tak...
 
Det är det jag argumenterar för, bryt takvinkeln!
 
J justusandersson skrev:
Det är det jag argumenterar för, bryt takvinkeln!
Har du några exempelbilder på detta som du kan hänvisa till?
 
Närmare 50 års erfarenhet som arkitekt, men det är ju ett dåligt argument.
 
  • Gilla
Uffe6000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.