Hejsan!

Jag har varit husägare i knappt 7 månader och är totalt tappad när det kommer till renoveringar och "hus fix".
Huset är byggt 1971 och det är dränerat på alla sidor förutom på baksidan och det är bara på denna sida det förekommer putssläpp samt färgsläpp. ( Bifogat bilder och video ).
Enligt mäklaren och folket som bor på samma gata så har vissa inte någon dräneringen alls då dessa hus är byggda på nån typ av sandbank... fattar inget.:thinking:


Det är bara i nederkant mätt från golvet och upp till c:a 70cm som det släpper och trycker man fingret på väggen kan man känna att det är typ löst/pulveriserat bakom färgen och det släpper väldigt lätt.
Det här problemet finns på alla väggar på baksidan... det går från rum till rum, inte säker på hur det ser ut bakom vävtapeten i vardagsrummet men är ganska säker på att det är samma sorts släpp där.

Min fråga är ju nu hur jag går till väga om jag vill återgälda/snygga till detta släpp?
Hur börjar jag?
Skrapar jag bort allt som sitter löst och sedan spacklar igen det?
Vad för spackel ska användas isf?
Ska det användas någon typ av puts? och vad är det som skiljer puts ifrån vanligt spackel?

Som ni förstår är detta en helt ny värld för mig då jag bott i hyreslägenhet och vid varje problem/fråga var det bara att höra av sig till vaktmästaren.
Denna lyx finns dessvärre inte längre och det är på tiden att jag blir en riktig man och hus fixare så jag kan fixa till detta själv, ( med expertis ifrån er dvs!:) ).


PS. Jag är osäker på vilket forum denna tråd ska lägga i, admin får gärna flytta!
 
  • Hörn av ett rum med synligt putssläpp på väggen nära golvet, ovanför en träskohylla med skor och kläder på krokar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med putssläpp och färgsläpp 70cm upp från golvet i ett hus från 1971.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med putssläpp och kläder på golvet i ett hus från 1971.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan ? är den delen under jord då, du har en fuktvandring upp i väggen från botten, det gör att putsen som finns bakom din tapet/färg har urlakats om blir liksom till sand, syns det som något som ser ut som sockervadd på något ställe så är det ett kalkutfälle som talar om i klarspråk att här finns vatten/fukt
 
diffusionstät färg är väl en gissning
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
hmm slog mig att det kanske var lite väl kort :)
kolla vad det är målat med för färg, risken är ju att det är en tät färg som inte andas och då är det att göra enligt nedan
det som behöver göras är väl att ta bort det som verkar vara löst och sen låta det vra ett tag för att se om det blir fuktigt eller inte.
om det blir fuktigt så är det ju dags att fixa dränering om inte så är det att ta bort alla färg putsa om och måla med silikatfärg.
 
J jonaserik skrev:
Baksidan ? är den delen under jord då, du har en fuktvandring upp i väggen från botten, det gör att putsen som finns bakom din tapet/färg har urlakats om blir liksom till sand, syns det som något som ser ut som sockervadd på något ställe så är det ett kalkutfälle som talar om i klarspråk att här finns vatten/fukt
I ikeo skrev:
hmm slog mig att det kanske var lite väl kort :)
kolla vad det är målat med för färg, risken är ju att det är en tät färg som inte andas och då är det att göra enligt nedan
det som behöver göras är väl att ta bort det som verkar vara löst och sen låta det vra ett tag för att se om det blir fuktigt eller inte.
om det blir fuktigt så är det ju dags att fixa dränering om inte så är det att ta bort alla färg putsa om och måla med silikatfärg.
Tack för svar!
Men om det bara skulle vara färgen som det är fel på, hur kommer det sig bara att det är från botten och upp typ 70 cm som det är massa släpp? Skulle det inte vara massa släpp lite överallt?
Samt har du något tips hur man får bort färgen lättast? antar att man använder någon typ av slip? :rolleyes:
 
J jonaserik skrev:
Baksidan ? är den delen under jord då, du har en fuktvandring upp i väggen från botten, det gör att putsen som finns bakom din tapet/färg har urlakats om blir liksom till sand, syns det som något som ser ut som sockervadd på något ställe så är det ett kalkutfälle som talar om i klarspråk att här finns vatten/fukt
Tack för svar!
Stämmer att det känns som sand, känner även igen det där sockervadd liknade.
Vad gör jag nu då? Ikeo som också svarade mig trodde kanske att det är målat med fel sorts färg..
Så jag pillar bort allt som är löst, försöker få bort färgen... spacklar man bara hålen som blir eller spacklar man hela väggen och sedan lägger puts på den?
Om jag fattar rätt är puts typ som en hinna man applicerar på redan spacklade väggar? :rolleyes:
Ber om ursäkt för korkade frågar men är tacksam för svar :)
 
O OldDirtyMq skrev:
Tack för svar!
Men om det bara skulle vara färgen som det är fel på, hur kommer det sig bara att det är från botten och upp typ 70 cm som det är massa släpp? Skulle det inte vara massa släpp lite överallt?
Samt har du något tips hur man får bort färgen lättast? antar att man använder någon typ av slip? :rolleyes:

Beror väl på att fukten vandrar nedifrån och upp dvs fuktigare längre ner än högre upp. Du har ju grundvattnet som kan bidra till fukten. Finns kanske lite fukt högre upp men det kanske är så lite att det inte släpper.
Av din film att döma ser det ut att vara felaktig färg som det målats med (väldigt vanligt att man gjort så).

Min källare ser ut så där också. Tät färg och putssläpp. Besiktningsmannen kollade hur fukten varierade på väggen från tak ner till golv - tydligt att det var fuktigare vid golvet än i taket. Jag kommer knacka ner och putsa om och måla med silikatfärg så fukten får vandra in (och sen ventileras ut). Jag kommer låta min källare få vara just källare och tillåta lite fuktigare miljö där. Vi hänger dessutom tvätt som bidrar , då drar jag på min avfuktare en stund
 
Redigerat:
  • Gilla
OldDirtyMq
  • Laddar…
"Sockervadden" är salt och mineraler, kallas enklas för saltutfällning. Kommer med vattnet utifrån och lämnas kvar när vattnet dunstar . Smaka och se :ok:
 
Gjorde tvärt om. Symtom är att puts släpper och färg, problemet är fukt. Orsaken var gamla betongrör från stuprören som var helt igentäppta. Åtgärd blev nya rör och i samband med det ny dränering. Sedan gjordes också en förbättring med utvändig Pordränisolering på källarväggen. Och nu 30 år senare har vi en torr källare. Vårt val var utifrån att vi ville kunna nyttja mera utan att behöva ta hänsyn till fukt.
Huset är byggt -60. Sedan kan du åtgärda enbart insidan men har kvar problemet med fuktvandring utifrån och in via golv/vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.