En fråga...

Har ett gammalt hus, ingen ventilation mer än pax-fläkt på toaletten och köksfläkt. Inga friskluftsventiler finns.
Huset används som fritidshus, uppvärmt året om (underhållsvärme)...
Har nu renoverat taket, isolerat det och plastat så gott det gick.
Min fundering är...bör jag köra köksfläkten konstant för att söka skapa ett undertryck i huset?
 
Det räcker nog med att köra pax-fläkten på konstant lågvarv när ni inte är där, OM ni tar upp friskluftsventiler i sovrum och v-rum.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det räcker nog med att köra pax-fläkten på konstant lågvarv när ni inte är där, OM ni tar upp friskluftsventiler i sovrum och v-rum.
Jag hakar på tråden.
Har samma situation, men i permanenthus. Har bara självdrag via murstocken som inte används. Ska nu renovera köket och skaffa ny köksfläkt. Ska man köra fläkten på lågvarv konstant? Eller försöka hitta en snordyr programmerbar fläkt som kör periodiskt?
 
Fläkt i badrum med konstant drag och gärna köksfläkt med utblås utomhus.
 
Har ett gammalt hus som jag bor i några månader per år, dvs det står ofta tomt. Jag upplevde att jag behövde hjälpa sjävdraget (eldar när jag är där) då jag mätte upp lite för höga fuktvärden och kände lite dålig lukt när jag varit borta länge. Tog upp friskluftsventiler (självjusterande klimat k1) i alla rum utom vardagsrummet där jag har eldstad och badrum. Installerade en ny klimat k7 fläkt som jag kör konstant lågvarv + fukt styrning i badrum. På övervåningen har jag tagit upp en frånluftskanal i skorstenen i en separat kanal. Det är som dag i natt för inomhusklimatett när jag inte är där. Ett tips är dessa självreglerande tillluftsventiler om du är borta långa perioder, eller bara lat.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fläkt i badrum med konstant drag och gärna köksfläkt med utblås utomhus.
Tack för input. Men menar du att jag även ska köra köksfläkten konstant på lågfart?
 
Nej, det tror jag inte behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.