Claes Sörmland
Jag håller med. Att hoppas på att kommunala tjänstemän inte ska göra sitt jobb och bete sig som småskolans lärare och ge förlåtelse och tröst när man klantat sig är inte en klok utgångspunkt. De ska och följer oftast lagen.

Vill man göra rätt för sig så rättar man; man river svartbygget.

Är man lite mer pragmatiskt lagd lämnar man inte bygglovsansökan och får bygglov på utbyggnaden i efterhand (när det ens är möjligt).

Är det centrala att ha kvar utbyggnaden så väntar man ut problemet i tio år med den tråkiga sidoeffekten att man har ett svartbygge i all evighet och dessutom kan tvingas riva utbyggnaden de närmaste tio åren.
 
  • Gilla
Premolar och 3 till
  • Laddar…
Låt bygget stå i 10 år.. Kontakta ingen och se vad som händer.. efter 10 år så slipper du sanktionsavcgifter (oftast) men kan få riva ner din utbyggnad.. Skulle tro att detta är det "billigaste" alternativet. Se till att du har bilder och liknande som kan bevisa att din utbyggnad är 10 år eller äldre den dagen.

10års gränsen finns i min kommun och borde finnas i de flesta kommuner vad jag förstått.

Fundera också på om du har illvilliga grannar som ev. kan njuta av att sätta dit dig för svartbygget.
 
  • Gilla
Premolar och 1 till
  • Laddar…
Du har byggt olovligt utan startbesked och kommer att få betala en byggsanktionsavgift om ca 24 000 kr om kommunen får reda på det och gör sitt jobb. Efter 5 år kan ingen sanktion tas ut och efter 10 år kan kommunen inte tvinga dig att vidta rättelse, tex om lov inte kan ges i efterhand. Beroende om du ska söka nya lov eller anmälan kommande år eller hur grannsämjan är det dumt att ha ett olovligt bygge. Kolla upp detaljplanen om byggrätt osv. Sök lov o låtsas att det inte är gjort alt minska till 15 kvm o gör en anmälan. Riv och börja om eller betala byggsanktionsavgift. Det finns flera alternativ.
 
  • Gilla
Mattias00 och 3 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Kommunen är inte ute efter att sätta dit dig, ringer du och förklarar ditt misstag så lär dom inte ge dig en sanktionsavgift utan istället be dig söka bygglov om det är vad som krävs.

Problemet är väl om du inte skulle få godkänt bygglov isf.

Samtidigt så tror jag ingen någonsin kommer att uppdaga att du byggt såpass lite för stort. Altanen tror jag inte ens kommunen kräver bygglov för, men det skiljer lite från kommun och kommun. Sålänge du inte bygger närmare 4,5m från tomtgräns vill säga...
Kommunen är SKYLDIG att utdöma sanktionsavgift, det finns i den nya pbl:en inte utrymme för att vara schysst.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Låt bygget stå i 10 år.. Kontakta ingen och se vad som händer.. efter 10 år så slipper du sanktionsavcgifter (oftast) men kan få riva ner din utbyggnad.. Skulle tro att detta är det "billigaste" alternativet. Se till att du har bilder och liknande som kan bevisa att din utbyggnad är 10 år eller äldre den dagen.

10års gränsen finns i min kommun och borde finnas i de flesta kommuner vad jag förstått.

Fundera också på om du har illvilliga grannar som ev. kan njuta av att sätta dit dig för svartbygget.
Dom kan inte döma ut sanktionsavgift efter 5 år men kräva rivning upp till 10 år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Miike
Jag tar bort glaset och delar av taket så bara stommen är kvar . Inget stort jobb. Söker sedan bygglov . Vilket inte borde vara något problem. Lite grannar i Norrbottens inland . Så har jag gjort rätt för mig. 22000 har jag tufft att punga ut nu hellre några 1000 på bygglov
 
  • Gilla
Mattias00 och 8 till
  • Laddar…
Kanske är olika i olika kommuner
Altan får man väll bygga hur stor man vill ?

Jag kontaktade min kommun för några år sen
Jag fick bygga hur stor altan jag ville på tomten utan lov eller anmälan
Bara jag inte var närmare grannen än 4,5 meter
Men jag fick inte göra tak större än 12kvm
Men han sa åxå ... men det finns ingen lag om hur många tak du får göra på en å samma altan
 
  • Haha
dicliff
  • Laddar…
Claes Sörmland
J javlaandersson skrev:
Kanske är olika i olika kommuner
Altan får man väll bygga hur stor man vill ?
Det beror på att lagen inte definierar "altan". Ett trädäck (som du kanske kallar altan i dagligt tal) som kryper längs marken kräver inget bygglov för det är ingen juridisk altan. En upphöjd sak på flera meter i en brant gör det för det är en altan i juridisk bemärkelse. Vad den exakta höjdgränsen går för att verkligen vara en altan får bedömas i domstol men vissa kommuner har gjort livet lätt för sig och definerat en högsta höjd och allt över det kräver bygglov.

Sen finns det ofta vissa möjligheter att bygga en altan utan bygglov på sitt småbostadshus precis som diskuterats i tråden.

Här finns info: https://www.boverket.se/sv/byggande...a-utan-bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
 
  • Gilla
micca035 och 1 till
  • Laddar…
Skönt att det finns några ärliga människor med samvete fortfarande.

Men gjort är gjort. Historien kan inte ändras.

1. Antingen "duckar" man.
2. Tar "smällen" när man blir upptäckt.
3. Kontaktar kommunen och hoppas på att man inte möts av en alltför nitisk samt byråkratisk tjänsteman.

Men hur stor är sannolikheten för upptäckt? Tror knappast kommunens tjänstemän sitter och studerar Google maps.
Dom har ju bättre hjälpmedel än så, exempelvis programmet "Solen". Där syns allt många gånger bättre än Google maps.

Jag vet hur jag skulle agera, men vill inte döma i "matchen".
 
I impala65 skrev:
Skönt att det finns några ärliga människor med samvete fortfarande.

Men gjort är gjort. Historien kan inte ändras.

1. Antingen "duckar" man.
2. Tar "smällen" när man blir upptäckt.
3. Kontaktar kommunen och hoppas på att man inte möts av en alltför nitisk samt byråkratisk tjänsteman.

Men hur stor är sannolikheten för upptäckt? Tror knappast kommunens tjänstemän sitter och studerar Google maps.
Dom har ju bättre hjälpmedel än så, exempelvis programmet "Solen". Där syns allt många gånger bättre än Google maps.

Jag vet hur jag skulle agera, men vill inte döma i "matchen".

Problemet med nummer 3 är att de numera är TVUNGNA att ge sanktionsavgift. Så det handlar inte om en nitisk tjänsteman eller ej längre utan man ska få personen i fråga att medvetet göra ett tjänstefel som kan rendera avsked i längden. Så jag tror inte de är särskilt sugna på att se mellan fingrarna längre eftersom det inte är lagligt.

Då är det klart mycket bättre att göra som du gjort och förvandla bygget till ett bygglovsfritt skärmtak (genom att ta bort glasningen) och söka bygglov/göra anmälan/fråga om det behövs något. Har du gjort detta är du säker om de skulle få för sig att åka ut och titta till.

Som kuriosa kan jag nämna att när vi var inne och pratade om att söka ett bygglov på lite för stor yta så kollade de google maps under mötets gång för att ta en titt på hur det är byggt i området, mest för att se om många andra har byggt för mycket också. (med eller utan bygglov skojade de friskt om). Beroende på var du bor är dessa kartor, eller eniros, väldigt bra upplösta. I andra områden kan man knappt se om det är ett eller två hus bredvid varandra.
 
Vet inte hur de gör i er kommun men vi gör ändå en bedömning även fast vi måste ge sanktion. Vi är till för folket.

När vi handlägger bygglov och tillsyn så är det GIS vi använder och flygfoton som uppdateras nästan varje år.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vanligt fall det här sen min tid som byggnadsinspektör. Det finns visst utrymme för att vara sjysst, man kan förelägga om att söka bygglov istället för att dela ut sanktionsavgift. Finns dock inte förutsättningarna för att bevilja bygglov(uterummet står t ex prickmark eller man har maximerat sin byggrätt sedan tidigare) så förelägger man om rättelse, alltså rivning.

Jag tycker du ska ta dig en titt på detaljplanens bestämmelser för din fastighet, reda ut förutsättningarna för om du kan få ett bygglov. Finns det förutsättningar för lov skickar du in en ansökan och låtsas inte om att du redan uppfört tillbyggnaden. Finns det inte förutsättningar för bygglov så minskar du till 15 kvm eller hoppas på att ingen anmäler inom 10 år.

Google Maps används frekvent för att se om byggnader uppförts, ett väldigt smidigt verktyg jämfört med att behöva åka ut och titta.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Problemet med nummer 3 är att de numera är TVUNGNA att ge sanktionsavgift. Så det handlar inte om en nitisk tjänsteman eller ej längre utan man ska få personen i fråga att medvetet göra ett tjänstefel som kan rendera avsked i längden. Så jag tror inte de är särskilt sugna på att se mellan fingrarna längre eftersom det inte är lagligt.

Då är det klart mycket bättre att göra som du gjort och förvandla bygget till ett bygglovsfritt skärmtak (genom att ta bort glasningen) och söka bygglov/göra anmälan/fråga om det behövs något. Har du gjort detta är du säker om de skulle få för sig att åka ut och titta till.

Som kuriosa kan jag nämna att när vi var inne och pratade om att söka ett bygglov på lite för stor yta så kollade de google maps under mötets gång för att ta en titt på hur det är byggt i området, mest för att se om många andra har byggt för mycket också. (med eller utan bygglov skojade de friskt om). Beroende på var du bor är dessa kartor, eller eniros, väldigt bra upplösta. I andra områden kan man knappt se om det är ett eller två hus bredvid varandra.
Men blir det verkligen sanktionsavgift vid självrättelse?? Alltså om man själv kontaktar kommunen och man själv river/anpassar skyndsamt så att det inte längre är lovpliktigt. Då finns ju liksom inget ärende hos kommunen. En bekant ställde upp en bod på tomten. Han blev bara ålagd att flytta den, 0 kr i avgift. Hade han däremot vägrat rätta till hade det blivit vite.
 
S Sir Duke skrev:
Men blir det verkligen sanktionsavgift vid självrättelse?? Alltså om man själv kontaktar kommunen och man själv river/anpassar skyndsamt så att det inte längre är lovpliktigt. Då finns ju liksom inget ärende hos kommunen. En bekant ställde upp en bod på tomten. Han blev bara ålagd att flytta den, 0 kr i avgift. Hade han däremot vägrat rätta till hade det blivit vite.
Det är nya regler sen inte så lång tid tillbaka på att kommunerna är tvungna. Därför har man egentligen inget val längre. Visst kan de välja att blunda men då ska man ha en väldig tur. A och O är väl att sköta det helt muntligt i så fall, har man väl skickat in något är det diariefört och i princip offentligt och svårare för dem att blunda.
 
Miike Miike skrev:
Hej
Jag tror jag har blandat ihop begreppen detaljplan och planområde

Jag skulle bygga en altan och inglasning , kollade på kommunens karta och ser att min bostad ligger utanför planområde. Sagt och gjort bygger jag ett uterum på 19kvm och altan som är 4 m bred.

Nu ser jag att det ligger innanför detaljplan , men utanför planområde.

Har förmodligen gjort fel, tillägga är att huset ligger helt enskilt utan grannar.

Vad ska jag göra ? Det är väl ok att bygga 15 kvm uterum och 3,6 m bred altan utan bygglov. !

jag har alltså 40 cm för bred altan och 4 kvm för stort uterum . Spela dum och söka bygglov för att utöka befintlig byggnad (låsas att det är 3,6 m och 15 m2 idag) . Eller ringa och förklar mitt misstag? ( sanktionsavgift på dryga 20 000:)

Jag vill inte ha ett svartbygge och gör gärna rätt för mig. Byggde detta i tron att jag gjorde rätt)
Jag säger bara ehhhh, ingen granne som gnäller, ingen kommer nånsin att märka om det ev är fel, vi byggde 20kvm uterum utan bygglov, såklart! Grannarna byggt än mer, givetvis utan bygglov, när vi sålde gamla huset så fanns det bygglov för uterum, fanns när vi köpte det, mäklaren sa, oj jäklar det finns bygglov för uterummet!
 
  • Gilla
Premolar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.