Hej.

Är väldigt ny på detta så om någon vänlig själ kan hjälpa mig. ;)

Vi funderar på att köpa ett gammalt hus från 1902 som är totalrenoverat. Det är jätte fint och vi vill väldigt gärna ha det. Till huset följer en stor tomt om dryga 2600 kvm, plan trädgårdstomt med endel fruktträd. På tomten står dessutom en gammal "lada" som är sned och vind och som bör rivas ( förmodligen, går väl att renovera upp om man lägger ned massor med jobb på den ).

Vi skulle vilja stycka av ca 1000 kvm och behålla 1600 kvm ( ca ). Hur vet man om man får göra något sådant, alltså INNAN man köper. Man kan ju inte begära ett förhandsbesked av kommunen när man inte ens äger tomten än. Priset för huset är precis vad vi kan tänka oss att betala för ett hus ( med lite budgivningsmån iofs ), men om man kan stycka av tomten och sälja den så har vi råd med en tillbyggnad ( som det finns bygglov för ) vilket vi skulle vilja. Tomterna i detta område är väldigt eftertraktade så det blir inga problem att få ut en rejäl penning för den om man nu får stycka av.

Det skulle gå att stycka den på två sätt, antingen att man låter den nya tomten få behålla "ladan" eller inte. Jag har hört tidigare att det kan vara enklare att få bygglov om det finns en befintlig byggnad på tomten.

Men som sagt någon som vet hur man får reda på om man öht får stycka av en bit eller inte ? eller skall man köpa och chansa ? För det vet jag inte om vi vill ( vet vi dessutom att det går så kan vi vara med längre i budgivningen, nu har vi en marginal på ca 200 000, inte så mycket i det området ). Jag vet inte om detta med kommunalt vatten och avlopp spelar in för hur kommunen beslutar i avstyckningsfrågor, men vad jag fattar det som så finns det kommunalt VA i tomtgräns ( även om "vårt" hur har eget VA ), men det måste jag kolla med mäklaren. Dessutom tror jag det är i planlagtområde som den ligger. Tomten är en gång i tiden avstyckad från ett gods, om det nu kan spela någon roll.


Jätte tacksam för svar
 
Jag tycker Du skall ta ett snack med kommunen, angående bestämmelserna för området. Det finns kanske en antagen bevarandeplan som vill att man behåller området med sina stora tomter och hus som uppfördes under en tid som kommunen vill bevara, eller något ditåt. Men kolla om det finns någon tomt som blivit avstyckad i området, som du kan hänvisa till.
Men å andra sidan tvivlar jag på att kommunen/Länsstyret kan tvinga folk att sitta med stora tomter, med tanke på kostnader för skatter.
Gillar ni huset, läget o s v, så köp, det andra med avstyckning får ni ta senare.

Ps. det här med tillbyggnaden har kanske beslutats med hänvisning till den stora   tomten, och kan kanske ställa till det, vid en eventuell avstyckning= tala med kommunen, dom är ju till för att svara på frågor.

Ps2. Ni är nog inte ensamma om ideèn att avstycka, och därmed få ned kostnaden för husköpet.ds

Ps3. avstyckar man en tomt, så blir det en ny VA-avgift på den "nya" tomten, typ 80`
 
W
Hej

Låter som det är det huset i kullavik söder om gbg som ni tittar på. Det som ligger nära malevik. OM det är det huset så har garanterat alla som tittar på det huset räknat in avstyckningspotentialen då det som sagt är mycket eftertraktat med tomter där. Sedan om de som budar på huset kommer stycka eller inte hör ju inte hit igentligen för potentialen räknas in i priset (troligtvis då det kommer bli budgivning på det.

Det som kan vara problem med att stycka där är (förutom de vanliga problem med bevarandeplaner och liknande) vägfrågan, det är byggförbud och därmed förbud mot styckning på många håll i Malevik och Kullavik.
Det som talar för att stycka är att det är många som har fått stycka de mest bisarra tomter i kullavik, ända ner till 650 kvm har styckats av fastigheter.

Sedan kan man chansa och köpa och även om det inte går att stycka nu lär det gå i framtiden, jag har köpt hus väldigt nära där med en del mark för att någon gång i framtiden stycka när det blir tillåtet.
Stycknings proceduren är mycket långsam i området, det kan vara värt att räkna in.

Om det inte var det huset i kullavik ni tittar på så är mitt innlägg antagligen helt meningslöst.
 
Jo då det är huset i Kullavik / Malevik.

Jag räknar med att det blir en rejäl budgivning kring det, tyvärr :-?

Visst skulle vi väl kunna vara med en bra bit upp men vi har ändå satt en gräns för vad vi är beredda att betala för ett hus. Priserna där nera är ju sanslösa i vissa lägen.

Nu är det inte mycket bättre här ut där vi bor ( på Näset ) så vi får ju ganska bra betalt för vårt radhus vi med, men som sagt vill inte lägga alla slantar i månaden på boendet. Varför är det så högt prisläge i Kullavik egentligen ? Visst är det fint, havsnära osv, men priserna därute ligger ju nästan högre än här och detta är ju ändå mera nära gbg.

Vi har egentligen letat tomt i över ett år nu men hittar inte den vi vill ha, hittar vi i rätt storlek, får man inte bygga det vi vill, och får man bygga det vi vill så är det bergigt värre. Börjar tröttna nu :'(

Vad menar du med nybyggnadsförbud ? På hus ? På väg ? Hängde inte riktigt med där. för det säljs ju ganska mycket tomter i Kullvik , men det är kanske i ett annat område, där man får bygga. Jag antar jag får ta och ringa kommunen imorgon och höra mig för.

Tack för svar, och vet du mera så svara gärna igen :D
 
W
Näset är för överbebygt så det charmiga med skog rätt så få hus etc är ju borta där för är det mycket dyrare söder om Askim och till Särö. Det är ju även så att det finns en massa strandlägen längs denna sträckan och stora vackra gammla hus. Sådant finns inte på näset. Det finns tex bara 6 tomter med brygga på tomten. Hur som helst.
I specielt Malevik och södra kullavik är det så dåliga vägar som leder ut på den stora kullaviksvägen att det inte är tillåtet (oftast) att stycka upp tomter och bygga fler hus. Det är ju såklart tillåtet att riva hus och bygga ett nytt på samma ställe. Däremot nere mot kullaviks hamn har komunen efter 158'ans förbättringar tillåtet mycket nya styckningar av tomter. Tyvärr medför detta att Kullavik börjar bli överbebygt och och därmed börja se ut som Näset men det är ju då du ska sitta med lite mark ;)
Lycka till med komunen och posta gärna vad de säger i denna tråden, är mycket intresserad.
 
Hejsan.

Har idag pratat med en grinig tanta på kommunen och man får inte stycka av :'(. Det hade egentligen inte med varken nybyggnadsförbud eller vägar att göra utan att det ligger utom planen. Så hon såg absolut ingen anledning till varför de skulle bevilja en avstyckning där, inte än på måååååånga år iaf. Vad som exakt händer om sisådär en 15 - 20 år visste hon ju såklart inte.

Så den biten sket sig. Vi skall iaf kolla på huset på Söndag så får vi väl se hur långt en ev. budgivning rusar iväg. Sen vet man ju inte det kansker är himla kass, inge bra eller ...... helt enkelt underbart ;)

Vi var förresten och kollade in ett annat hus idag i Askim och det föll oss i smaken. Men nu är jag inne på att köpa ett ruckel och renovera så vi får det som vi vill ha det.... för någon tomt lär ju inte dyka upp, har ju letet i över ett år >:(
 
Man får alltid räkna med att det är många som är intresserade av husen i speciella områden, som jag förstod att detta var. Tycker också kommunen gör rätt, när man vill bevara dessa områden intakt. Det kommer också att finnas folk som är beredda att betala vad det kostar för att få ett speciellt boende= en bra investering+ ett fint boende.
 
Och på vilket sätt svarar det på frågan ?

Jag håller med dig på alla punkter, dessutom så är det väl så att vi är just en sådan familj som kan tänka sig att betala en del "överpris" för att få det vi vill ha. Men alla har en gräns, våran är ganska klar för oss, hur långt vi kan gå med i en budgivning. Har vi tur så får vi det har vi inte det så letar vi väll vidare.

Om Kummunen gör rätt eller inte , kan vara svårt att avgöra innan man sett området i fråga. Men att jag skrev att hon var grinig hade inget med vad svaret på avstyckningsfrågan blev, det accepterar jag förståss ( och tycker det var bra att man fick reda på innan man ev. köper ). Men lite vanligt hyfs och trevligt bemötande kan man väl önska från en person ändå ?
 
Förmodar att den ovänliga damen på kommunens byggkansli, tröttnat på alla frågor
från hugade spekulanter, som var ute att göra ett klipp på en åtråvärd villa i ett fint område. Säker flera hundra har ringt innan du ringde.
Jag känner inte till områden i Götet, men förstår att det är samma priser som 30 mil söderut vid kusten där jag bor.
Jag svarade efter bästa förmåga, av vad Du hade skrivit.

Förmodar att kåken kommer att säljas för någon miljon över utgångspriset.
 
KAn så säkert vara att jag inte var den förste som ringde.

Hur vida priset blir så mycket högre återstår att se, utgångspriset är 3 975 000 vilket är ganska högt men kanske inte i det området. Vi kan väl vara med upp till 4,5 ungefär om vi anser det vara värt det.

Själva köpte vi vårt nuvarande hus -96 och gör en ganska stor vinst på det. Men en mille hoppas jag inte det stiger iaf.
 
Klart Ni skall vara med och bjuda. När det närmar sig ditt maxpris, så är det nog flera som lämnat arenan. Men det är inte enbart fint/lugnt läge och ett vackert gammalt hus som är avgörande, det innebär trots allt kostnader med ett gammalt hus och stor tomt.
Var kritiska när ni undersöker huset.
Göran
 
Hur gick det?   :-?

- Nyfiken
 
mammami skrev:
Hejsan.

Har idag pratat med en grinig tanta på kommunen och man får inte stycka av  :'(. Det hade egentligen inte med varken nybyggnadsförbud eller vägar att göra utan att det ligger utom planen. Så hon såg absolut ingen anledning till varför de skulle bevilja en avstyckning där, inte än på måååååånga år iaf. Vad som exakt händer om sisådär en 15 - 20 år visste hon ju såklart inte.

Så den biten sket sig. Vi skall iaf kolla på huset på Söndag så får vi väl se hur långt en ev. budgivning rusar iväg. Sen vet man ju inte det kansker är himla kass, inge bra eller ...... helt enkelt underbart  ;)

Vi var förresten och kollade in ett annat hus idag i Askim och det föll oss i smaken. Men nu är jag inne på att köpa ett ruckel och renovera så vi får det som vi vill ha det.... för någon tomt lär ju inte dyka upp, har ju letet i över ett år  >:(
Hej, Kan Kullavik/Malevik/Särö rätt bra.

Avstyckning.
Utom detaljplanen kan Du avskriva ev styckning. Det finns ett byggförbud tom 2015 för hela området. Men är tomten avstyckad så får Du bygga.

3,975 verkar inte vara havsutsikt utan ligger troligtvis en bit in. Hagenvägen 29 t ex ligger en bit in och fick bud på 4,7 med utgångsläge 3,9 tror jag. Du skall prata med Börje som är ansvarig för Byggnadskontoret på kommunen. Kanonbra att ha att göra med, enligt mig.

Tomter
Det såldes en tomt 2006-01-16 på platåvägen för 7 MKR i Kullsvik. (Där kan man nog inte få något hus under 8.5 - 9 mkr om det är havsutsikt men ett helt otroligt fint område.) Ett antal relativt nybyggda hus i prisklassen 15 - 30 MKR gör att priserna sticker upp i just Kullsvik. Enligt uppgift har ett hus med fantastiskt läge köpts för 8,6 mkr för ett par år sen vilket revs och idag finns det ett kanonsnyggt, stort hus uppfört.

Det finns tomter att få tag på. Dom ligger inte ute på nätet utan går på kontakter.

Möjliga objekt.
Det finns en sommarstuga med delvis havsutsikt över Kullsvik. Pris/bud troligen 4-5 mkr men det ligger två hus framför. Personligen tveksam till den men jag kan ha fel.

Känner till en avstyckad villatomt för cirka 3.5 MKR i Malevik. 1.000 kvm. Hus runtom. Bygglov 200 kvm, osäker men troligen 4 meter till takfot, ej garage.  Tänk på att Maleviken ligger på skuggsidan varför jag inte fattar varför den är så dyr...

Finns en annan avstyckad villatomt med prislapp 3.5 ungefär. Nedre Malevik. Havsutsikt.

På Särön finns det en avstyckad tomt. Prislapp 5 MKR. Havsutsikt. Kan bli oerhört bra.

Det gula huset nere Kullaviks hamn som ligger uppe på berget, till vänster) har nog den absolut bästa havsutsikt jag någonsin har sett! Dock begär dom 7.5 MKR för en tomt. (Huset skall rivas och det skall bli två tomter.)  Nackdelen är att man blåser bort där. Utsiktsvägen.

Hus med rätt lägen.
Finns ett hus till salu för 11 mkr och ett annat för 10 MKR i Kullsvik/Malevik. Ligger inte på Hemnet. Kommer ett till inom 6-8 månader för cirka 9 mkr utan havsutsikt. Inga speciella hus standardmässigt men roliga och med ett fantastiskt läge. Området är troligtvis Göteborgs bästa. (och nu menar jag inte Kullaviks hamn utan Övre Malevik, Kullsvik, Skalvik, Särön) På Särön finns några fina hus för 12 mkr. Där ligger en del fastigheter i KB form varför försäljningar aldrig syns.

Att jämföra med Långedrag, Näset, Askim, Hovås går inte att göra. Alla ställen har fina hus men nedre Hovås t ex har också en 70-80 tals standard, packade villaområde och husen kostar inte i närheten så mkt i dom områdena som Kullsvik/Malevik och Särön.

Bor själv i området och tycker det är kanon att vara iväg i båten inom 2 minuter, lägga till vid en ö inom 5 minuter för att bada eller åka vidare till Särö Blomstermåla och ha en kall inom knappa 10 minuter.  :D Ungarna badar innan skolan och det är inget gytter med hus. Avslappnat. Det är livskvalitet!

En annan personlig favorit jag har är Ängholmen men där säljs inte många hus direkt...

 
Mammami skrev: "Man kan ju inte begära ett förhandsbesked av kommunen när man inte ens äger tomten än".

Kommentar: Detta är INTE korrekt. Helt oberoende av vem som äger fastigheten kan vem som helst begära både förhandbesked och ansöka om bygglov.
 
W
Kan inte hålla med OLHA att husen inte kostar lika mycket i områdena Näset, Långedrag, Hovås. Känner iförsig till näset bäst men även långedrag. På näset så säljs tex ett hus som håller på att färdigställas med tomt 500 meter från vatnet och mitt i en korsning för utgångspris 9 miljoner, grannfastigheten redan såld för 500 mindre (båda avstyckade från samma tomt så tomterna små). Kan iförsig hålla med om att det inte är så fint längre på näset pga överbyggnation men lika dyrt det är det (iförsig finns det inte sådanna mega villor som på särön). I långedrag finns det oxo gått om objekt i denna prisklassen, dock många i bolags form där.

Håller med att det är grymt fint i dessa områden (Kullavik, Malevik Särön mm) med Kulsvik tycker jag inte är så fint som många andra tycker, håller mer på södra särön samt Budskär. Kullavik har mycket radhus mm och är totalt överbyggt så det går bort, Kyvik är iförsig rätt så fint.

Intresanta uppgifter du hade om hus och tomter som är tillsalu, alltid kul att följa den marknaden då jag oxo bor i området. Får väll kontra med att det bara tar 3 min till blomsermåla med båt. Där förresten säsongens första öl med båt köptes igår.

Har en granne som har lyckats stycka sin tomt förra året och det gick ju bevisligen bra så jag undrar hur hårda komunun är på byggstopp på inte detaljplanerad mark. Kanske måste känna de rätta personerna?? Jag hade oxo tänkt stycka av en 5 tomter inom en 5 års period men vi får väll se hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.