Jag såg ett klipp på Youtube där en gräsmatteexpert hade ut sand på gräsmattan för att göra den plan. Tänkte inte mer på det då men nu har jag en sandlåda som ska bort och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med alla mängder sand som är i den.
Är det vettigt att strö ut den på gräsmattan? Eller måste det vara någon speciell sand?
 
Sand är bara bra för gräsmattan, den lilla mängden som en sandlåda innehåller är bara att sprida ut, det kommer nog knappt märkas.
 
Så gör jag så! Är det något speciellt att tänka på eller kan jag bara hälla ut den och jämna till ytan? Gör det något om gräset blir helt täckt på en större yta?
 
  • Gilla
Segerlund
  • Laddar…
Det gör ju inget om man tar det i omgångar om man vill lägga på mer än vad gräset är högt.
 
BirgitS
Om det är så mycket sand att det blir ett flera cm högt lager när det är utspritt bör man nog tänka om sand är en lämplig tillsats till just den jord som du har. En lerjord som man blandar upp med sand blir normalt ändå hårdare och kompaktare, dvs. besvärligare för gräset att växa i. Är det redan en sandjord så blir det ändå torrare för gräset med mer sand. Men är det ett bra och tjockt lager mulljord så blir det bra.
 
Nu är det inga extrema mängder sand, tänkte mer på hur väl jag måste sprida ut den.
Vad det är för jord har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
Fredrik_Lerum
  • Laddar…
F
Klipp gräset innan och prova borsta med en piasavakvast. Det är bra om du inte täcker gräset med centimeter med sand utsn kan förnimma topparna på gräset i sanden.

Jag tycker det är skitbra att dressa med sand.
 
Håller med!
Släng ut med spade i ett något så när jämt lager. Om sanden är blöt låt den torka innan sanden arbetas ned, med kratta, sopborste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.