Hej kära medlemmar

Jag hade velat montera fönsterbänk och undrar om man kan få lite ”how to do” tips

1.) Går det att köpa färdigskurna fönsterbänkar och i så fall var ?

2.) Hur monterar jag en fönsterbänk så diskret som möjligt ( målet är att det inte skall finnas några synbara sten under fönsterbänken

Tack för svaren i förväg :)
 
  • Vy från insidan av ett fönster med nyinstallerad, vit fönsterbänk utan synliga stöttor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskret monterad vit fönsterbänk utan synliga stöd framför ett stängt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
[länk]
Sedan kan du ha fönsterbänk av trä eller sten, vilket du vill

Hej,

Tack Åsa för tipset! Dock hade jag velat gömma konsolen så att fönsterbänken hör ihop med fönster om du förstår hur jag menar :)
 
Åsa Lund
Då måste du ändra hur du har listerna runt fönstret
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Då måste du ändra hur du har listerna runt fönstret
Skulle att alternativ vara att limma en fönsterbänk på det befintliga underlaget ?
 
Då får du ta bort nedre delen i fönstersmygen och ersätta den med en fönsterhylla.
Kan köpas färdig men du får anpassa den själv.
 
A AndersS skrev:
Då får du ta bort nedre delen i fönstersmygen och ersätta den med en fönsterhylla.
Kan köpas färdig men du får anpassa den själv.

Går det inte att med Pattex limma på en ny fönsterbräda ? I och med att fönstermygen är så liten !? Tänker vad kag får av att ta bort den ?
 
Lite furu , en såg , patax och fog :) återstår bara att måla fönsterbänken
 
  • Nyinstallerad obehandlad furufönsterbänk med vas och blommor under en tänd lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad fönsterbänk i furu med lampa och vas med vita blommor i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat ett tips till nästa gång, runda av hörnen lite och gör bänken lite längre så att en sticker ut 2-3 cm från ytterkant foder.
 
S sevenfifty skrev:
Snyggt jobbat ett tips till nästa gång, runda av hörnen lite och gör bänken lite längre så att en sticker ut 2-3 cm från ytterkant foder.
Tack ! Tar till mig det :)

Första gången jag snickrar något så utfallet blev helt ok. I och med att jag limmade fönsterbänken på den befintliga fönstermyggen (tror det heter så) så blev det inte perfekt men fyller sin funktion. Vågade ej ge mig på att ta bort något:)

Vad får man av att runda hörnen :)?
 
Mindre blåmärken
 
  • Gilla
dannefixar och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Färre blåmärken? ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.