Hej, har köpt ett Ikea kök, men tänkte på skenan som får vara minst 820mm från golv, finns det någon anledning till detta?

Då mitt golv är rätt snett så kommer bänkivan bli rätt så hög från golv i högsta punkt. Ca 910 på lägsta punkt och ca 940 på högsta. Känns som det kommer bli lite väl högt med 940?
 
Min måttet är för att du ska kunna montera fötter och sockel. Går att minska om du vill men då får du kapa eller ta annan sockel.
Jag har valt 95 cm på mina bänkar.
 
ah ok då förstår jag. så 95cm känns inte för högt ? Dock är det 910 vid spisen och ca 930-40 vid diskhon så kanske blir rätt så lagom då.
 
Helt perfekt höjd. Skulle inte förvåna mig om vi kommer att se en ny standard på 95 ganska snart, svensken blir ju bara längre och längre.
 
Ikeas Metodsockel är ju bara 80mm så man får ju utgå från kökets lägsta punkt när man monterar inredningen för att man sen ska kunna kapa sockeln där golvet är högre.
Man kan ju inte göra sockeln högre. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ikeas Metodsockel är ju bara 80mm så man får ju utgå från kökets lägsta punkt när man monterar inredningen för att man sen ska kunna kapa sockeln där golvet är högre.
Man kan ju inte göra sockeln högre. ;)
Att göra den högre är ju förvisso svårt men att byta ut den till något högre och snyggare är lätt. Brukar sätta täcksida istället.
 
Eller tvärt om, utgå från högsta punkt. IKEA med 80 mm hög sockel och ett djup på 110 mm (lådfront/lucka) gör att man inte ser en glipa i överkant, tror det skulle fungera även med 30 mm nivåskillnad. Jag har haft 20 mm som mest och du måste ligga ned på golvet för att se det. Om du har synlig gavel på bänkskåp kan du få fixa lite special med täckskiva om det råkar bli här som du får högsta höjd.
 
Eller varför inte en gyllene medelväg: Sätt rätt mått någonstans ungefär i mitten av bänken. Då får du fasa ner sockeln lite grann på ena sidan, och acceptera en liten glipa på andra.
På hur lång sträcka har du den här höjdskillnaden? Är det för sent att åtgärda golvet?
 
Kör en tillsågad täckskiva som sockel istället.

Fötterna är ju justerbara och skenan behöver man inte använda. Det går utmärkt att skruva skåpen i väggen om man vill.

Välj en balans av minsta/hösta sockel och bänkhöjd
sätt sen skåpen i våg.
Ritar du en linje på väggen där överkant stomme ska va är det enkelt att följa den och justera in höjden
 
Skulle inte krångla så mycket med sockeln, titta på IKEAs bänkstommar med sockel så ser ni varför man inte ser en glipa på 30 mm 110 mm in ;)
När jag funderade lite skulle jag inte utgå från lägsta punkten för då blir det bara 50 mm på lägsta punkt och det kan nog se lite märkligt ut med så låg sockelhöjd och att totalhöjden blir för låg ovankant bänksskiva.
 
A AndersS skrev:
Skulle inte krångla så mycket med sockeln, titta på IKEAs bänkstommar med sockel så ser ni varför man inte ser en glipa på 30 mm 110 mm in ;)
När jag funderade lite skulle jag inte utgå från lägsta punkten för då blir det bara 50 mm på lägsta punkt och det kan nog se lite märkligt ut med så låg sockelhöjd och att totalhöjden blir för låg ovankant bänksskiva.
Det är sant du säger, det får nog vara som det är. Om inte är det nog bättre med lite högre om man förmodan skulle sälja i framtiden, eftersom alla säger att "svenskarna" blir längre. "synd man inte märkt av de själv" ^^
 
BirgitS
Höjden 90 cm bestämdes på 60-talet som lämplig för en person som är 170 cm lång, vilket började bli det normala för kvinnor då. Innan var standardhöjden 85 cm vilket är lagom för 160 cm långa personer. De som forskade på det ville helst att höjden skulle variera så att diskhon var 5 cm högre eftersom själva hon är nedsänkt, arbetsbänken i standardhöjd och spisen 5 cm lägre eftersom man där vill titta mer uppifrån på vad man gör, men det slog aldrig igenom. Det passar ju dock bra i ditt kök ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.