jag skulle behöva input i hur vi ska placera vårt hus på tomten.
Skall vi söderställa det, eller västerställa det?
Se bilderna.
Tomten är bara 800m2 och nästan helt kvadratisk med 26, resp 29 meter lång raksida. Den ligger i ett hörn med väg på både syd och väst och vi kan välja var vi ska ha parkering/infarten.
Vad är bäst, att söderställa, eller västerställa huset?
Tacksam för hjälp.
 
  • Handritad skiss av en kvadratisk tomt med vägmarkeringar, kompassriktning och husplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad skiss av kvadratisk tomt med noterade mått samt husplaceringsalternativ med väderstreckssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det beror på mycket, t.ex. utsikt åt något håll, kommer kvällssolen fram till uteplatsen eller kommer den att skuggas av träd eller andra hus, var ligger sovrummen (särskilt barnsovrum bör inte vara i väster om solen lyser på deras fönster), var är husets ytterdörr osv.
 
KristinaRT
En husritning hade underlättat för att ge råd eftersom bästa placering, som Berit skriver, beror på vilka rum som ligger var i huset.
 
Tack för svar.
Vi hade tänkt oss detta hus eller variant av detta, Allegro fr Myresjöhus. Om huset västerställs så vill vi ha balkong ovanför utbyggnaden istället för att få kvällssol någon timme extra. .
Det är fullt solläge hela södersidan hela dagen. På kvällen tar husen på andra sidan vägen solen på en uteplatsen på västsidan runt 19.00.
 
  • Ritning av Myresjöhus modell Allegro med planlösning för bottenvåning, inklusive kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av andra våningen för husmodellen Allegro från Myresjöhus med sovrum, badrum och allrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingången blir i anslutning till garaget, dvs på ena framsidan om utbyggnaden.
 
Hade nog spegelvänt nedervåningen och västerställt huset. Så blir det söderläge på kök och matplats och norrläge för nedre sovrummet. Vad man nu föredrar och det finns alla åsikter:)
 
Ja, om huset blir västerställt så spegelvänder vi huset. Garaget byter då plats till nord-västra hörnet.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
BirgitS
Balkong för lite extra kvällssol skulle jag värdera högt. Öppet mellan våningsplanen har varit populärt men det har ju en del nackdelar med att ljud hörs överallt.

Barnrum blir lätt svårmöblerade med två fönster och ur värmesynpunkt är det bra att undvika västerfönster. Om det är möjligt ha gärna garderoberna mot det andra barnrummet i båda rummen för att dämpa ljud bättre. Om det går att ha en krokig vägg med garderober (4 garderober på rad, 2 åt vardera hållet) så kan rummen bli mer jämnstora. En vindslucka ska vara lätt att nå även om man bär på långa brädor som ska upp.
 
  • Gilla
Nybyggaren_76 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Jättebra idé att sätta garderoberna som Birgit föreslår, 3 kvm är en del yta i vissa åldrar ;)
Jag hade också funderat på fönstersättningen i barnrummen, behövs verkligen 2 fönster i olika riktningar? Det blir mycket svårare att möblera och fönsteryta kan vara överskattat för barn.

I vårt område har många tagit bort ett fönster i barnrummen just för att göra det lättare att möblera....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, skulle vara bäst om alla barnrummen blev jämnstora faktiskt :D.
Ev gör vi även om föräldrasovrummet till två rum istället, eftersom vi har 3 barn.

Jag var och tittade på tomten idag igen och där det sydvästra hörnet, mot utbyggnaden, skulle bli, verkligen flödade i sol kl 16.00 idag.
Men ska jag premiera kvällssolen på balkong i väster, vilket leder till att jag får mindre gräsmatta/tomt kvar mot söder?

Tomten är ju inte stor som sagt var och jag vill också ge barnen så mycket gräsyta som möjligt att leka på.
 
KristinaRT
Om jag tolkar din ritning rätt skulle västerställt hus ge garage/uppfart i NV och en större sammanhållen gräsyta längs hela södra tomtgränsen? Låter jättebra för fotbollsmål, studsmatta etc som då kan placeras på rad (y)
 
  • Gilla
Nybyggaren_76 och 1 till
  • Laddar…
Kvälssol absolut! Detär ju på eftermiddagen och kvällen man oftast är hemma.
Det är väldigt smidigt att ha altanen i anslutning till huvudentren
 
  • Gilla
Nybyggaren_76 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Ska fundera lite till, men lutar åt att västerställa huset med garage i NV, och lägga en balkong ovanpå utbyggnaden för att fånga lite mer kvällssol och ev få utsikt över ängen som ligger bakom grannen åt väster.
 
Typ så här skulle jag placera hus och infart. Dock skulle jag inte välja det huset utan gjort om utformningen helt för att passa läget. Går det att bygga ihop hus och garage för att spara lite tomtyta?

Handritad skiss av ett tomtområde med markerad placering för hus och infart, samt angränsande garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tyvärr får man inte plats med ett västställt hus plus garage längs med den östra sidan då den bara är 26 meter lång och man måste placera garage minst 6 meter fr tomtgräns mot gata.
Garaget får stå 1 meter fr tomtgräns mot Ö och N, men fortfarande minst 6 m från gatan. Huset får placeras minst 4 meter fr NÖ hörnet. Garaget är minst 6 meter långt och huset minst 12 brett på långsidan. Sen bör man ju ha minimi 1,5 m mellan hus och garage. Dvs 6+6+1,5+12+4= 29,5 meter vilket inte går tyvärr:(
Bygger vi ihop huset med garaget måste även garaget placeras 4 meter in på tomten. Men skulle funka då det blir 6+6+12=24m.
Men det känns som om man då tappar allt för mkt tomtyta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.