Hej,

Troligtvis inte möjligt men ställer iaf frågan.

Ska installera en Luftvärmepump och trodde att utedelen drevs via innerdelen men så är inte fallet.
Specen för pumpen är 3 fas på både inner och ytterdel. Innerdelen 16 A och utedel 3 x 13 A
Idag har jag 3 fas framdragen till en befintlig Elpatron som inte används.
Den är avsäkrad med 3x16. (Inkommande el är också 3x16).
Jag tänker kasta ut Elpatronen och får då el till innerdelen som ska stå på samma ställe men måste det dras ny ledning från centralen till utedelen eller skulle man kunna sätta en liten undercentral i pannrummet och säkra av med 16 A och 13 A där?
Och andra frågan som egentligen skulle vara första kanske. Kommer jag klara mig med 16 A inkommande eller måste jag säkra upp till 20 nu?
(Har bara gamla porslinssäkringar överallt.)
Länk till pumpen med spec.

https://www.polarpumpen.se/luft-vat...en/mitsubishi-electric/mitsubishi-sw75-ecodan


/P
 
Specen är inte speciellt tydlig med hur stor effekt pumpen verkligen har. Det kan bero på vilka tillval du gjort i form av elpatroner. Klart är att den kan inte dra 3 x 13 A plus 3 x 16 A. Rekommenderad säkring kan ligga långt över dess verkliga förbrukning. Om ingen här har erfarenhet kanske du kan fråga tillverkaren.

Det bör räcka och bli över med 3 x 16 A till både ute- och innedel. Du behöver inte "säkra ned" utedelen till 13 A. Så båda kan kopplas in på samma gruppledning utan undercentral.

Om du kommer att få problem med dina mätarsäkringar beror på vad du har i övrigt som belastar, och på vilken medeleffekt som pumpen i verkligheten har. Med ett uppvärmt hus bör underhållsuppvärmningen från pumpen ligga långt under 16 A vilket bör ge marginal till spis och tvätt. Det är i alla fall värt att kolla upp vad en uppsäkring kostar, dels om ledningar behöver bytas och dels nätavgiften.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack Bo.

Den här modellen var tidigare en fas men har nu kommit i 3 fas för att underlätta men exakt vad den drar får jag kolla upp med säljaren.
Kan man förutsätta att elektrikern kommer fram till samma slutsats som dig att de kan kopplas på samma gruppledning?

Då jag även laddar en Hybridbil kanske det kan bli problem om allt sker samtidigt en kall vinterkväll.
Jag kollar vad kostnaden för uppsäkring kommer kosta.

Tack så länge,.
 

Bästa svaret

B PeterTexas skrev:
Kan man förutsätta att elektrikern kommer fram till samma slutsats som dig att de kan kopplas på samma gruppledning?
Det tror jag du kan ha som utgångspunkt. Man kan försöka bedöma hur stor "elpatroneffekt" som huset behöver för att värmas upp. Pumpen ska bara ta nån tredjedel av detta, så det är tillskottsvärmen i form elpatronerna som är mest effektslukande. Det bör räcka med 11 kW (3 x 16 A).

Faran för mätarsäkringarna är sedan höga enfaslaster som många elbilsladdare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.