Hej,

Vi har hittat en tomt som vi överväger att köpa. Tomten sluttar och ligger djupare än sina grannar. Vår första tanke var att fylla upp tomten så den blir platt och i samma höjd som resterande tomter. Nu har vi dock börjat fundera på att utnyttja den sluttande tomten och att den redan är "djup" och bygga källare till huset istället och på så vis få upp huset i samma höjd som resterande.

Men så slog det oss att man nästan aldrig ser nybyggda hus med källare längre? Visst dyker det upp ibland men vanligast verkar vara att lösa en platt tomt och bygga huset direkt på grunden. Vilka fallgropar är det vi missar? Tomten ligger utanför detaljplan och i övrigt borde det inte vara några konstigheter att få bygglov med källare.
 
Våran hjsleverantör sa att det vanligtvis blir väldigt dyrt med källare men det skadar inte att kolla.
 
Det är dyrare att bygga källare än platta på mark, men slår man ut kostnaden på byggytan blir det snarare tvärtom.

Att det är ovanligt vet jag inte om jag håller med om, här på västkusten där sluttande tomter är mer regel än undantag tycker jag det är rätt vanligt med sutteränghus i alla fall.

Källare har väl i allmänhet fått ett dåligt rykte på grund av alla de problem som drabbat 70-talshus på grund av felaktiga byggmetoder. Idag har man god kunskap om konstruktion och materialval för att undvika sådana problem.
 
Har ni bra förutsättningar för källare så bygg det! Jag har gjort 2 tillbyggen på vardera 43 resp 21 kvm med källare på båda, betydligt billigare kvm än ovan mark. Kan man bara se till så det blir bra dränering och om sen tomten lutar så avloppet inte måste pumpas så skulle jag aldrig tveka om källare. Men med berg under kan det ju bli dyrt om det behöver sprängas mycket.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Att reda ut varför man byggde fler källare förr, är ett ämne för en doktorsavhandling. Jag kan tänka mig några förklaringar.
1) Uppvärmningssystemet. En panna som eldades med smutsigt bränsle som ved, koks eller olja, var mer avskild i en källare.
2) Myndighetskrav/lånekrav.
3) En säker och väletablerad grundläggningsmetod.

Det är inte gratis att bygga källare, men det är användbart. Den förlorar dock lite av sin poäng om man värmer upp den till normal inomhustemperatur.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har tidigare bara bott i hus med källare. När jag lät bygga själv var det underbart att skippa både vind och källare för att slippa alla trappor. Ha allt i ett plan är mer lättskött och tillgängligt. Källarbygge kostar. Det finns en fördel till - om man vill leva mer sparsmakat - man tvingas minimera antal pryttlar.

Nackdelen är just detta att man inte har källarens lagringsutrymme. Innan jag sålde mitt förra hus totalrenoverades den 80-åriga källaren och det blev mycket fint. Jag kan i viss mån sakna den stora tvättstugan, plats för tvättskötsel och bänkar, matkällare, välstädad (!) verkstad där alla verktyg fick sin egna plats etc etc.

Vore jag yngre och hade jag råd skulle jag definitivt bygga med källare i mitt nästa hus. I mitt nybyggda kvarter har 2 av 10 hus källare och gatan ligger med rejäl sluttning utan berg. Flera av husen är dock fritidshus.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Källare har många fördelar. Förvaring, hobbyutrymme, husteknik kan försvinna från bostadsutrymmet. Ovärderligt om el eller vatten behöver ändras då man slippa bila upp plattan.
Man bör dock vara försiktigt att använda källaren som bostadsutrymme, det krävs särskilda förutsättningar och byggmetoder för det.
 
K
Här sa detaljplanen att det inte var tillåtet med källare. Förmodligen pga högt grundvatten.. Brorsan bygger med källare under och jag är klart lite avis
 
J justusandersson skrev:
Att reda ut varför man byggde fler källare förr, är ett ämne för en doktorsavhandling. Jag kan tänka mig några förklaringar.
1) Uppvärmningssystemet. En panna som eldades med smutsigt bränsle som ved, koks eller olja, var mer avskild i en källare.
2) Myndighetskrav/lånekrav.
3) En säker och väletablerad grundläggningsmetod.
4) Man hade vedeldad tvättstuga förr.
5) Innan kyl och frys blev stora som garderober var det vanligt att förvara matvaror i en svale, dvs ett källarförråd som nästan höll kylskåpstemperatur.
6) Man förvarade ofta stora mängder mat i svalen, t ex säsongens potatisskörd.
7) När bilar började bli vanligare byggdes många hus med garage i källaren (många garagenedfarter är igenlagda idag).
8) Under kalla kriget var källare ett enkelt sätt att se till att ha skyddsrum.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Väldigt uppskattat.

Vår idé/tanke, eftersom tomten måste höjas så pass mycket, att man istället gräver ur en del och använder till källare och därmed kan man använda den massan till att höja resterande tomt. På så vis känns det som att källare eller fristående garage i slutändan ungefär ger samma totala kostnad. Men det visar sig efter att vi gjort ordentliga kalkyler såklart, känns dock bra att det fortfarande finns människor som förespråkar källare :)
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
B bergigtomt skrev:
känns dock bra att det fortfarande finns människor som förespråkar källare :)
Har man behov av källare ska man naturligtvis skaffa sig en. Och flera av de punkter som vi räknat upp ovan är, eller kan bli, relevanta igen i framtiden. Att t ex odla eget och kunna förvara svalt, ha en egen vinkällare, eller handla skafferivaror i mängder på extrapris och kunna förvara dem är inte alls dumt. Förvaring likaså, eller en rejäl tvättstuga med klädvårdsutrymme. Grovingång. Hemmagym och -spa, plats för jacuzzi. Och som sann Byggahusare givetvis en egen verkstad/snickarbod/man cave.
 
Även om man kan göra källare idag på ett bra sätt så känns den lite mer som en risk över tid.
Vad händer om vattennivåerna i området förändras?
Hur hanteras plötsliga och extrema skyfall och snösmältningar?

Dränering och fuktspärrar behöver underhållas etc

En platta blir ju mer ”säker” på sikt. Men tillför andra problem med att komma åt vvs etc

Men, källare är så awesome så jag hade övervägt det ändå, särskilt om jag hade bra mark.

En bekant fick bara bygga x kvm ovan mark men ingen begränsning under! Dock blev det väldigt dyrt enligt honom.
 
Håller själv på att bygga nytt hus och det blir med ett dubbelgarage i suterängplan.
Dvs det blir bara under halva huset.
Lite dyrare men fördelarna för mig är en istället för två byggnader på tomten (vilket innebär att man längre fram kan bygga en byggnad till sen är det stopp enligt byggnadsnämnden)
Värme finns i huset, precis som vatten, el avlopp, ventilation, larm osv.
Så för mig vann fördelarna över kostnaden.
 
sunnis
Man kan ju även bygga större garage för vad merkostnaden av en källare är och inreda med hobbyrum etc. Vissa förlägger även uppvärmningssystemet i garaget.
 
sunnis sunnis skrev:
Man kan ju även bygga större garage för vad merkostnaden av en källare är och inreda med hobbyrum etc. Vissa förlägger även uppvärmningssystemet i garaget.
Precis, min värmepump är placerad i garaget;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.