Jag har ett Stanley 2500 elverk som funkar bra till allt utom min Makita 125 vinkelslip på 720 w. Ibland bryter elverket direkt när man trycker på knappen på slipen och ibland kan man köra 5-30 sek. Vinkelslipen funkar perfekt på nätström. Märkligt??
 
Det är startströmmen som får elverket på knä. Prova en lång skarvsladd till vinkelslipen.
 
  • Gilla
Allfixarn och 1 till
  • Laddar…
En vinkelslip med mjukstart kan hjälpa.
 
  • Gilla
Allfixarn
  • Laddar…
Ett annat trick är att sätta fart på skivan mot t.ex. golvet innan man startar vinkelslipen, om den roterar vid inkoppling slipper man startströmmen som för små elverk att slå från p.g.a. För hög ström.
Har använt det i många år då FLEX största maskiner inte kan startas på 10A automatsäkringar om dom står stilla.
 
  • Gilla
Allfixarn
  • Laddar…
Tackar för svaren, jag får testa med lång sladd. Konstigt ändå att en liten enhandsmaskin orkar bryta när det funkar med min stora 1800w vinkelslip? Men jag provar med lång sladd.
 
Mitt inlägg hjälper dig tyvärr inte. Jag hade en vinkelslip, Makita GA5030R, den startade inte alls på elverk.

Mvh

Jonas
 
tommib
Den stora kanske har just mjukstart...
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Det har alltid fungerat att sätta fart på slipen mot golvet så den roterar närt man trycker på tillknappen, för att undvika start strömmen.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det har alltid fungerat att sätta fart på slipen mot golvet så den roterar närt man trycker på tillknappen, för att undvika start strömmen.
Jo men det konstiga med min slip är att den oftast startar men bryter elverket efter en kort stunds körning. Men jag ska testa lite mer när jag kommer till sommarstugan nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.